احیای کارخانه راکدی که پس از ۱۰ سال به هفت کشور کالا صادرات کرد

تبریز- ایرنا- یکی از برنامه هایی که در اولویت اقتصادی دولت سیزدهم قرار دارد احیای واحدهای تولیدی راکد و بازگرداندن آنها به چرخه تولید است، واحدها و کارخانه های آذربایجان شرقی نیز از این موضوع مستثنی نیستند طوری که اکنون واحدهای احیا شده صادرات می‌کنند.

به گزارش ایرنا، از زمان روی کار آمدن دولت سیزدهم، یکی از مواردی که در کانون توجه دولتمردان بوده فعال کردن دوباره واحدهای تولیدی در بخش های مختلف و بکارگیری تمام ظرفیت کارخانه ها و واحدهای تولیدی برای رونق بخشی به اقتصاد است تا از هدر رفت منابع ملی جلوگیری و به تولید و اشتغال رونق بخشیده شود.

در ۶ ماه امسال و با حمایت های دولت و دستگاه قضایی، حدود ۶۰ واحد در آذربایجان شرقی به چرخه تولید بازگشته اند و سال گذشته نیز جشن احیای واحد های راکد در استان برگزار شد که نوید از رونق تولید و اشتغال داشت.

یکی از واحدهایی که در راستای همین سیاست، احیا و وارد چرخه تولید شده یک کارخانه صنایع غذایی تبریز است که در بخش ایلخچی شهرستان اسکو واقع شده با تعطیلی کامل آن در سال ۱۳۹۱، همه ۱۵۰ کارگر شاغل در این واحد از کار بیکار شدند و هزاران میلیارد ریال ماشین آلات در گوشه ای به حالت متروک رها شد.

این واحد تولیدی از سال ۱۳۸۲ راه اندازی شده بود پس از ۲ یا سه سال تولید، فعالیت های آن دچار وقفه شد و تا سال ۱۳۹۱ به طور فصلی و مقطعی به فعالیت خود ادامه داد اما از این سال به بعد، چرخ های تولید این کارخانه به طور کامل ایستاد تا اینکه پس از ۱۰ سال و با پیگیری و حساسیت دستگاه قضایی، احیای این واحد و واگذاری آن به اهل این کار، در دستور کار قرار گرفت.

هرچند، تعطیلی ۱۰ ساله همه چیز در این کارخانه را از بین برده بود و دستگاه های موجود به دلیل عدم نگهداری، مستهلک شده بودند اما اراده ای که برای احیای این واحد وجود داشت دوباره آن را سرپا کرد و اکنون به مرحله سوددهی و صادرات به کشورهای مختلف رسیده است و اکنون بیش از ۶۰ نفر کارگر در آن مشغول کار هستند.

سرنوشت احیا کارخانه راکدی که پس از ۱۰ سال به هفت کشور صادرات کرد

دستگاه قضایی، تصمیم به واگذاری این واحد تعطیل شده گرفت

مدیرعامل جدید این واحد تولیدی صنایع غذایی که در احیا و جلوگیری از ضرردهی کارخانه ها کم تجربه نیست در مورد نحوه واگذاری و تحویل گرفتن این واحد تولیدی فعال در زمینه صنایع غذایی اظهار کرد: دستگاه قضایی، تصمیم به واگذاری این واحد تعطیل شده گرفت، واحد تبدیل به لانه پرندگان و سگ ها شده بود، مالکان قبلی این واحد تولیدی پس از آنکه تسهیلات ارزی از صندوق توسعه ملی و تسهیلات ریالی واحد یاد شده دریافت کردند و نتوانستند آن را بازپرداخت کنند در نتیجه تصمیم به تعطیلی و اخراج کارکنان این واحد گرفتند و تا لحظه ورود دستگاه قضایی به موضوع نیز، به هیچ کس و حتی بانک ها هم پاسخگو نبودند.

محمدرضا صادق نژاد روز سه شنبه با حضور در خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز آذربایجان شرقی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، اعلام کرد: وضعیت این کارخانه به حدی بد بود که تا این لحظه هیچ فرد یا شرکتی برای احیای آن پا پیش نگذاشته بود تا اینکه بنده به نمایندگی از هلدینگ و در پی تصمیم دستگاه قضایی استان مبنی بر واگذاری این واحد، وارد میدان شدم.

وی با تشکر از مجموعه دستگاه قضایی و ادارات متولی استان، ادامه داد: مقامات قضایی و اداره تسویه امور ورشکستگی استان این مجموعه را در قالب اجاره یکساله به من واگذار کردند و من این واحد را پنجم تیرماه سال گذشته تحویل گرفتم و بلافاصله بررسی های لازم برای احیای آن را آغاز کردم.

صادق نژاد بیان کرد: این واحد تعطیل شده نیز جزو شرکت هایی بود که در دهه ۸۰، از صندوق توسعه ملی تسهیلات گرفتند و به بهانه های نوسانات ارزی و غیره، از بازپرداخت بازماندند. این واحد تعطیل شده نیز جزو شرکتی های بود که در دهه ۸۰، از صندوق توسعه ملی تسهیلات گرفتند و به بهانه نوسانات ارزی و غیره، از بازپرداخت بازماندند و تکلیف بسیاری از این واحدها و افراد هنوز مشخص نشده است.

وی افزود: مالکان قبلی این واحد تولیدی در سال ۱۳۹۸ اعلام ورشکستگی کردند که با حمایت های دادگستری، این واحد برای احیا، در برنامه واگذاری قرار گرفت و هلدینگ ما نیز در سه حوزه حقوقی، فنی مهندسی و بازاریابی و فروش بررسی های لازم را انجام داد و تصمیم به سرمایه گذاری و احیا این واحد تولیدی گرفت.

صادق نژاد افزود: پس از بررسی و اثبات وضعیت شرکت، نسبت به راه اندازی و به روزرسانی ماشین آلات این کارخانه که تولید ۲۰۰۳ است و نیاز کامل به بازسازی داشت، اقدام کردیم و در همان ۲ ماه ابتدایی و صرف هزینه ۸۰ میلیارد ریالی موفق به راه اندازی یکی از خطوط سه گانه کارخانه شدیم.

وی ادامه داد: سه ماه پس از تحویل گرفتن کارخانه و در ابتدای پاییز سال ۱۴۰۱، موفق شدیم نخستین محصول مورد تایید استاندارد و بهداشت را تولید و رب تولیدی را روانه بازار کنیم که البته همه این کارها در سایه حمایت همه جانبه دادگستری، صمت استان و معاونت غذا و دارو علوم پزشکی است که ظرف یک هفته تمام مجوزهای لازم را صادر کردند.

وی ادامه داد: در ماه هفتم، محصول دوم که پوره سیب بود را تولید و همه یک هزار تن محصول تولیدی را به روسیه صادر کردیم محصول دوم که پوره سیب بود را تولید و همه یک هزار تن محصول تولیدی را به روسیه صادر کردیم و با توجه به اینکه گرفتن پروانه بهره برداری و استاندارد و بهداشت در ایران بسیار سخت است و به علت سطح کیفیت محصولات تولیدی در ایران گرفتن استاندارد از دیگر کشورهای اروپایی مثل روسیه هم ممکن شد، لذا به راحتی گواهی استاندارد و بهداشت روسیه را هم گرفتیم و مشکلی در زمینه صادرات به این کشور پیش نیامد.

سرنوشت احیا کارخانه راکدی که پس از ۱۰ سال به هفت کشور صادرات کرد

دومین محموله صادراتی در کمتر از هفت ماه محقق شد

مدیرعامل واحد صنایع غذایی اوژن افزود: دومین محموله صادراتی این کارخانه پوره کدو تنبل بوده که به میزان ۲۵۰ تن تولید و به بازارهای روسیه صادر شد و همه این اقدامات در کمتر از هفت ماه اتفاق افتاد.

صادق نژاد بیان کرد: تا اسفند ۱۴۰۱، ۷۰۰ میلیارد ریال محصول در این واحد تولیدی به ثمر نشست در حالی که تنها یک خط وارد مدار شده و ماشین آلات مستهلک و هزینه نگهداری نیز بالا است.

وی به برنامه های این واحد احیا شده در سالجاری اشاره کرد و گفت: یکی از محصولاتی که مورد توجه کشورهای اروپایی است پوره فلفل دلمه ای است و محصول تولیدی این کارخانه مورد تایید بازار هدف یعنی کشورهای اروپایی قرار گرفتیکی از محصولاتی که مورد توجه کشورهای اروپایی است پوره فلفل دلمه ای است و محصول تولیدی این کارخانه مورد تایید بازار هدف یعنی کشورهای اروپایی قرار گرفته و ۱۰۰ تن سفارش گرفته ایم.

وی گفت: در زمینه تولید رب نیز امسال ۲ هزار تن محصول تولیدی را به روسیه صادر کردیم و به همین میزان نیز به کشورهای ارمنستان، بلغارستان، صربستان، انگلستان، آلمان و چین با ارزش هزار میلیارد ریال صادر کرده ایم و ۱۰۰ تریلی روانه این کشورها شده و مجموع صادرات محصولات این کارخانه در سالجاری از چهار هزار تن فراتر رفته است.

صادق نژاد به اهداف و برنامه های آینده این واحد احیا شده اشاره کرد و گفت: صادرات ۲ سه هزار تن پوره انواع میوه ها و تولید ۲ تا سه هزار تن کنسانتره سیب در برنامه این کارخانه قرار گرفته که امیدواریم به همراهی مقامات استانی و انجام حمایت های لازم، بتوانیم برنامه های تولید را پیش ببریم.

نوع رفتار با سرمایه گذار در آذربایجان شرقی بهتر شود

مدیرعامل این کارخانه به مشکلات و موانع خود در اجرای برنامه هایش نیز اشاره کرد و گفت: متاسفانه نوع رفتار با سرمایه گذار در برخی نهادهای مرتبط آذربایجان شرقی مناسب نبوده و علاف کردن سرمایه گذاران در طبقات ادارات درست نیست، هلدینگ ما در سال گذشته ۶۵ میلیون دلار صادرات داشته و امسال نیز برای صادرات ۱۰۰ میلیون دلاری برنامه ریزی کرده است برای خرید ماشین آلات جدید تولید، در مجموع ۲۰ میلیون دلار سرمایه گذاری خواهیم کرد و سه هزار میلیارد تومان سرمایه گردش در استان اتفاق می افتد و همه اینها برای این استان عایدی خواهد داشت از این رو باید نحوه رفتار با سرمایه گذار اصلاح شود.

صادق نژاد ادامه داد: مشکل مقطعی برق، آب و گاز نیز واحدهای تولید و صنایع را کلافه کرده، باید برنامه ریزی شود اگر امسال هم قطعی ها ادامه داشته باشد ما نمی توانیم به برنامه های تولیدی و تعهد صادراتی مان برسیم و ناچاریم تا با تهیه ژنراتور دیزلی بخشی از نیاز برقی خودمان را برطرف کنیم.


وی افزود: اگر این کارخانه راکد سابق تنها سه سال درست کار می کرد و مدیریت صحیح می شد چندین برابر این تسهیلات عاید کشور می شد.

وی از دستگاه قضایی به عنوان حامی سرمایه گذاران واقعی درخواست کرد شعبه اختصاصی رسیدگی به امور ساماندهی واحدهای راکد تشکیل دهد.

وی همچنین از هم افزایی دادگستری، صنعت، معدن و تجارت و معاونت دارویی دانشگاه علوم پزشکی، مجموعه استان و دولت سیزدهم که در راه اندازی، تولید و اشتغال این واحد صنایع غذایی کمک کردند، تقدیر کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha