معاون دادگستری کرمان: تعداد بالای تصادفات در شرق کرمان نگران کننده است

کرمان - ایرنا - معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمان گفت: جرائمی مانند سرقت، ضرب و جرح عمدی و تصادفات سه جرم نخست این استان هستند، ضمن آنکه تعداد زیاد تصادفات در شرق کرمان بسیار نگران کننده است.

به گزارش ایرنا، سید مهدی قویدل روز سه شنبه در نشست با خبرنگاران شهرستان های شرقی استان کرمان افزود: ظرفیت ها و ذخایر زیادی در استان کرمان وجود دارد اما متاسفانه در بخش آسیب اجتماعی، مشکلات، جرائم و فقر رتبه خوبی در کشور نداریم و این موضوع نگران کننده است.

وی با اشاره به وظیفه مهم رسانه در ابعاد مختلف اظهار داشت: در این برهه از زمان که مورد تهاجم و اهداف شوم دشمنان در موضوعات مختلف هستیم نباید به دنبال تخریب و خودتحقیری و خودزنی‌های سیاسی و اجتماعی باشیم.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمان با تاکید بر ضرورت وحدت و همگرایی در مقابل تهاجم فرهنگی دشمن افزود: باید در این برهه درصدد انسجام، وحدت و همگرایی باشیم.

وی بر نقش ریش سفیدان و سران طوایف در پیشگیری از وقوع جرم تاکید کرد و گفت: نقش این افراد در کاهش جرائم و ترویج فرهنگ صلح و سازش و پرهیز از انتقام جویی‌ها بسیار با اهمیت است.

قویدل با اشاره به شناسایی ظرفیت های بومی و محلی در پیشگیری از وقوع جرم خاطرنشان کرد: یکی از ظرفیت های شهرستان های شرقی استان کرمان، استفاده از ریش سفیدان و سران قبایل است که کمک کننده خوبی هستند.

وی افزود: نقش ریش سفیدان و سران قبایل و طوایف در کاهش جرائم و ترویج فرهنگ صلح و سازی و پرهیز از انتقام جویی ها بسیار با اهمیت است و بیش از ۱۵۰ سرطایفه فعال، معتمد و متنفذ در شرق استان کرمان وجود دارد.

به گفته معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمان، یکی از مهمترین افکار دشمن اختلاف افکنی در بین شیعه و سنی و طوایف و قبایل است.

وی افزود: تهاجمات فرهنگی با سرعت ماورایی مرزهای فرهنگی ما را می شکند و به پیش می رود و از وظایف بسیار مهم ما خصوصا اصحاب رسانه که از ارکان مهم مبارزه با تهاجمات فرهنگی هستند این است که آمادگی کامل در بحث مبارزه با اینگونه تهاجمات داشته باشیم.

قویدل بیان کرد: رسانه‌ها در بُعد اقدامات پیشگیرانه نقش پررنگی دارند و ما در اطلاع‌رسانی عمومی تلاش داریم قوی عمل کرده و اقدامات موثری که در حوزه دادگستری و حقوق عامه انجام می شود را اطلاع‌رسانی کنیم تا امیدآفرینی در جامعه ایجاد شود.

وی اظهار داشت: نقش رسانه بسیار مهم است و دستگاه قضایی از مطالبه گری قانونی به صورت جدی حمایت می کند برهمین اساس قوه قضاییه یکسری مسیرها و سامانه هایی را برای این موضوع ایجاد کرده است.

گزارش تخلفات در سامانه سجام

به گفته معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمان، سامانه جامع اطلاعات مردمی سجام راه اندازی شده و مردم می توانند با ثبت نام در این سامانه تمام موارد مانند ترک فعل مسئولان، فساد، پارتی بازی و تبعیض و دیگر مشکلات را به صورت نام خودشان یا حتی گمنام ارسال کنند و نتیجه این کار با دریافت کدرهگیری قابل پیگیری است.

وی عنوان کرد: دستگاه قضا از تمام نهادهای مردمی غیرسیاسی، غیردولتی و غیرانتفاعی حمایت می کند و به دنبال جذب نهادهای مردمی است تا با عضویت در سامانه سجام بتوانند در حل و پیگیری مشکلات مشارکت داشته باشند.

جزییات جشنواره قلم و عدالت

قویدل توضیح داد: دستگاه قضا هر ساله خود را در معرض نقد قرار می‌دهد و در سطح ملی جشنواره نقد برتر را در سطح ملی برگزار می کند و اصحاب رسانه می توانند در هر موضوعی از جمله رفتار قضات، رسیدگی به پرونده، اطاله دادرسی، اجرای احکام و … در این جشنواره مشارکت داشته باشند.

وی با اشاره به جشنواره رسانه و عدالت گفت: استان کرمان ابداع کننده طرح جشنواره رسانه و عدالت بوده که از سال ۹۶ تاکنون سه دوره این جشنواره و به صورت دوسالانه برگزار شده است.

به گفته وی در جشنواره سال ۱۴۰۰ رشد ۷۰ درصدی مشارکت اصحاب رسانه را شاهد بودیم.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمان گفت: اختتامیه چهارمین جشنواره رسانه و عدالت مشمول حضور میدانی اصحاب رسانه شده است، علاقه مندان می‌توانند آثار خود را در زمینه تیتر، خبر، گزارش، مصاحبه، یادداشت و چند رسانه‌ای از یکم تا ۱۵ آبانماه ۱۴۰۲ به آدرس دبیرخانه جشنواره واقع در روابط عمومی دادگستری کرمان ارسال کنند.

قویدل با اشاره به موضوع انتخابات گفت: مقام معظم رهبری چهار رکن مهم امنیت، سلامت، رقابت و مشارکت را در بحث انتخابات اعلام کردند و دستگاه قضا بدون دخالت در اجرای انتخابات وظیفه پیشگیری از جرائم و تخلفات انتخاباتی را دارد.

شهرستان بم در فاصله ۱۹۰ کیلومتری شرق مرکز استان کرمان قرار گرفته است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha