سالانه بیش از هشت میلیون تُن پسماند صنعتی در خراسان‌شمالی تولید می‌شود

بجنورد- ایرنا- معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: سالانه هشت میلیون و ۳۸۳ هزار تُن پسماند صنعتی در این استان تولید می‌شود که بخش بسیار زیادی از آن قابل بازگشت به چرخه تولید است.

حسین هراتی روز شنبه به خبرنگار ایرنا اظهار کرد: حجم زیادی از پسماندهای صنعتی استان مربوط به صنایع فولاد اسفراین شامل لوله گستر و مجتمع صنعتی است که در صنایعی مانند کیمیای صبا و دیگر واحدهای ذوب کوچک استان استفاده می شود.

وی با بیان اینکه بیشتر پسماندهای صنعتی و ویژه در صنایع بزرگ استان تولید می شود که حجم زیادی از آنها قابل بازیافت است افزود: بخش کمی از پسماندهای صنعتی استان نیز به سایر استان ها منتقل می شود.

معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی خاطرنشان کرد: نوعی پسماند تولیدی در واحد پتروشیمی خراسان واقع در شهرستان بجنورد، برای تولید چسب استفاده می شود و پسماندهای تولید شده در مجتمع صنعتی اسفراین هم در صنایع پایین دستی و یا سایر صنایع مورد استفاده قرار می گیرد.

وی با اشاره به بازیافت لاستیک خودرو در استان گفت: ۲ واحد صنعتی مستقر در شهرک های صنعتی استان نسبت به بازیافت لاستیک خودرو و صادرات آن به کشورهای همسایه اقدام می کنند.

هراتی در بخش دیگر سخنان خود درباره ایجاد دفنگاه پسماند صنعتی و ویژه افزود: این استان دفنگاه پسماند صنعتی و ویژه ندارد در این زمینه این اداره کل تکلیف دارد نسبت به مکان یابی دفنگاه اقدام کند که این امر در مرحله امکان سنجی و مطالعه است.

وی خاطرنشان کرد: قرار است دفنگاه پسماند صنعتی و ویژه در جنوب استان ایجاد شود، با توجه به درآمدزایی مناسب ایجاد این دفنگاه، بخش خصوصی راغب به سرمایه گذاری است.

به گزارش ایرنا، براساس این گزارش ۱۴ سال پیش جانمایی زمین برای ایجاد دفنگاه زباله های صنعتی استان توسط مشاور انجام شد اما به علت مشکلات اجتماعی و اعتراض مردم نسبت به جانمایی آن، اجرای این سایت دچار وقفه شد و در سال‌های بعد هم به علت اجرای طرح های بیابان زدایی در مکان‌های مورد نظر مسکوت ماند.

پیگیری ها برای ایجاد دفنگاه از ۲ سال گذشته در حال انجام است و امید می رود تا مطالعه این سایت تکمیل شود و در سال آتی ایجاد دفنگاه وارد فاز اجرایی شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha