مدرسه‌یاری موجب ارتقای نظام تعلیم و تربیت می‌شود

تهران- ایرنا- وزیر آموزش و پرورش گفت: مدرسه‌داری و مدرسه یاری کار جدیدی است که موجب ارتقای کیفیت نظام تعلیم و تربیت می‌شود و در این حیطه مدیر مدرسه به عنوان عامل اتحاد درون و بیرون و زیر مجموعه‌ها جایگاه مهمی دارد.

به گزارش ایرنا از سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور، رضامراد صحرایی در اولین گردهمایی مسئولان کمیسیون مدرسه‌یاری مجامع خیرین مدرسه ساز کشور، با اشاره به اتفاقات اخیر در غزه، اظهار کرد: پیش از بحث لازم می‌دانم اتفاق ناگواری که غزه مظلوم در حال وقوع است محکوم کنم. امیدواریم که این مظلومیت باعث موفقیت و پیروزی این مردم باشد.

وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اهمیت موضوع مدرسه یاری، افزود: اینکه خیرین نیک اندیش پس از ساختن مدرسه در مدیریت و تعالی آن سهیم و نقش آفرین باشند بسیار مهم است.

وی با اشاره به تعبیر رهبر انقلاب درباره کار فکری، گفت: اگر جسم و روح را یکی بدانیم عقل حکم می‌کند همان‌طور که به جسم می‌پردازیم به روح هم توجه کنیم، ادامه داد: مدرسه کالبد است اما معلم و تجهیزات آموزشی و برنامه‌های مدرسه، روح مدرسه هستند. آن‌قدر که نگران جسم مدرسه هستیم نگران روحش نیستیم اما باید توجه کنیم تا بهره درست تربیتی ببریم.

صحرایی عنوان کرد: به عنوان نمونه در مدارس ماندگار سنت و قدمت و تاریخ ویژگی مهمی است اما جریان تربیت و آموزش و نشاط هویت و خودباوری با توجه به موضوعات دیگر نیز در آنها قوی‌تر است.

وزیر آموزش و پرورش مدرسه یاری را نمونه عینی و واقعی مشارکت مردم در اداره امور تعلیم و تربیت دانست و تاکید کرد: تنها مدرسه متولی تعلیم و تربیت مدرسه نیست. مدرسه شریک خانواده است و بنیان تربیت در خانواده شکل می‌گیرد. به این ترتیب مشارکت اولیا و خیران در اداره مدرسه، مشارکت در تربیت است.

وی استفاده از تجربه و پختگی خیرین مدرسه ساز را در مدرسه یاری ارزشمند برشمرد و اظهار کرد: مسیر ساختن آینده ایران از مدرسه با مدرسه و در مدرسه می‌گذرد.

صحرایی با اشاره به اینکه ۶ ساحت تربیتی سند تحول، در یک رویه منظم با همکاری خانه و مدرسه باید اجرا شوند تا اثربخش باشد، افزود: محوریت مدرسه در این موضوع مهم است.

همراهی جهادی ۱۷۲ هزار دانش آموز و معلم در بهسازی و شاداب سازی مدارس

همچنین حمیدرضا خان‌محمدی در این نشست گفت: مهم‌ترین نکته قابل توجه در قبال خیرین مدرسه ساز دغدغه‌مندی این عزیزان نسبت به پیشرفت و آینده کشور است و راه‌اندازی کمیسیون مدرسه یاری نیز در همین راستاست.

وی با تاکید بر اینکه مجلس قوی دولت قوی دانشگاه قوی و ایران قوی در گرو داشتن مدرسه قوی است، افزود: توجه داشته باشیم در نقطه رهایی نمی‌توان برداشت کرد در فضای نخبگانی، در صنعت، در نانو و صنایع موشکی و امثالهم اگر ارتقایی داشته‌ایم دلیلش توجه ویژه به مدرسه است؛ لذا مدرسه قوی را در کانون توجه سازمان نوسازی مدارس کشور قرار داده‌ایم.

وی خیران مدرسه ساز را ستاره درخشان سرزمین ما نام برد که کارهای بزرگی کرده‌اند و اضافه کرد: امروز خط لبخند دانش آموزان عزیز را در ۱۰ هزار کلاس درس جدید تحویلی مهرماه به همت و مشارکت ارزنده خیرین می‌بینیم و فرهنگ کار خیر در کار ما نیز موثر است.

معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به توجه ویژه دولت به بحث تعلیم و تربیت و کالبد مدارس، بیان کرد: رئیس جمهور محترم زنگ اول مهر را در مدرسه‌ای به صدا در آورد که ظرف 4 ماه ساخته شد و این امر خوشایندی است.

رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور اظهار داشت: در ارتباط با موضوع مدرسه یاری؛ اصلی که باید به آن توجه شود مدرسه تراز سند تحول است. مدیر این مدرسه به اندازه وزیر اختیار دارد و همه ما در کنار مدیر به عنوان یاری دهنده هستیم.

خان‌محمدی افزود: نخبه‌ترین افراد باید مدیران مدارس باشند، مدیر مدرسه باید به کیفیت آموزش فکر کند نه درگیر مسائل فیزیکی و سایر موارد باشد، رویکرد مدرسه محوری را باید جدی گرفت و در قرارگاه نیز این موضوع را دنبال می‌کنیم.

وی با بیان اینکه قرارگاه عدالت تربیتی و نصیب آموزشی برابر یک تسهیل گر و تنظیم‌گر است، تصریح کرد: نقطه کانونی فعالیت‌های قرارگاه مدرسه است و بخش زیادی از آنها به خصوص در مناطق کم‌برخوردار و مرزی و عشایری مبتنی بر مدرسه یاری است.

رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور به اجرای طرح شهید عجمیان اشاره کرد و گفت: این طرح کار بزرگی بود که ۲۰ هزار مدرسه شناسایی شد تا ۱۰۰ هزار کلاس درس را شاداب سازی و بهسازی کند. با ظرفیت و همراهی خیرین و گروه‌های جهادی و مردمی نتایج خوبی به بار نشست وبا مشارکت جمعی کار با کمترین هزینه انجام شد.

معاون وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: اجرای نهضت بهسازی مدارس با همراهی بیش از ۱۵ هزار گروه جهادی مدرسه‌ای و راهبری معلمان و ۱۷۲ هزار دانش آموز در طی یک سال فعالیت قرارگاه جهادی، روح تازه‌ای در مدارس دمید.

خان‌محمدی در ادامه اجرای طرح شهید حسن پورجعفری نیز در حمایت از دانش آموزان بی‌بضاعت، تغذیه و توزیع شیر رایگان، حمایت از استعدادهای تحصیلی با طرح احسان دانش، برنامه پشتیبان آموزشی برپا با همکاری ستاد توانمندسازی ۲۰۲۰ محله وزارت کشور، طرح نصیب برابر در تولید محتوای کمک آموزشی مشاوره و پشتیبانی دانش آموزان دوره دوم متوسطه، طرح شهید محمودوند در ساماندهی بازماندگان از تحصیل را از جمله فعالیت‌های قرارگاه در قامت مدرسه یاری عنوان کرد.

مدرسه‌یاری در جامعه خیرین مدرسه ساز

ناصر قفلی رئیس جامعه خیرین مدرسه ساز کشور نیز در این گردهمایی گفت: در جامعه خیرین مدرسه ساز کارگروه‌های مختلفی داریم که یکی از مهم‌ترین آنها کارگروه مدرسه یاری است و هر روز ابعاد بیشتری از اهمیت مدرسه یاری روشن می‌شود. امیدواریم مدیران آموزش و پرورش کمک کنند تا در این مسیر موفق شویم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha