تابش نور امید در نهضت مدرسه سازی خراسان رضوی

مشهد- ایرنا- مدرسه، پایه زندگی تربیتی کودکان و مبنای توسعه دانش و پیشرفت جامعه است که امید همه کشورها برای آینده‌ای روشن بدان بوده و دولت سیزدهم نیز با درک درست از این مهم و توجه به مدرسه‌سازی در خراسان رضوی، گام‌های بلندی در این مسیر برداشته است.

به گزارش ایرنا، ۲ سال از سپردن سکان اداره کشور به دولت سیزدهم می‌گذرد، دولتی که به ریاست دکتر سید ابراهیم رئیسی و با شعار «دولت مردمی، ایران قوی» کار خود را آغاز کرد

در این مدت گرچه چالش‌ها بسیار زیاد بوده و هست، اما با همت مسوولان دولت سیزدهم ، علاوه بر رفع بسیاری از چالش‌های گذشته و تلاش برای ریل‌گذاری صحیح در مسیر حرکت به سوی شرایط بهتر، اقدامات ارزشمندی نیز در حوزه‌های مختلف عملکردی صورت گرفته است که به نظر می‌رسد با گذشت ۲ سال از استقرار دولت اکنون نوبت به بازخوانی آنها رسیده است.

این که هنوز هستند دانش آموزانی که به دلیل نبود و یا کمبود فضای آموزشی، امکان حضور در کلاس درس ندارند و یا تلاش برای علم اندوزی را در کلاسهای شلوغ پی می گیرند، چالش و معضلی است که دولت، به منظور کاهش این کمبود، کوشش گسترده‌ای کرده است.

خراسان رضوی با بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار دانش آموز، که معادل حدود ۹ درصد جمعیت دانش‌آموزی کشور را شامل می شود و وجود بیش از ۹۰ هزار دانش آموز اتباع خارجه که در این بخش نیز شاهد رشد روزافزون هستیم، جایگاه مهمی در عرصه تعلیم و تربیت دارد، ضمن این که این استان خاستگاه و رویشگاه نخستین مجمع خیران مدرسه‌ساز کشور و آغازگر نهضت مدرسه‌سازی و ایجاد تحرک و تشویق در دولت‌ها برای توجه بیش از پیش به امر تعلیم و تربیت و ساخت فضای آموزشی بوده است.

مجمع خیرین مدرسه ساز خراسان رضوی، به عنوان نخستین مجمع در کشور، فعالیت رسمی خود را از سال ۱۳۷۷ آغاز کرده است و هم اکنون دارای بیش از سه هزار و ۷۰۰ عضو است. اساس توسعه هر کشور، توسعه آموزش و پرورش و تعلیم فرزندان آن است و به همین دلیل فراهم کردن امکان تحصیل برای دانش آموزان، به ویژه در مناطق محروم و فاقد فضای آموزشی مناسب، اولویت کشور و مورد توجه خیران و البته دولت است.

خبرگزاری جمهوری اسلامی خراسان رضوی، به مناسبت هفته دولت با برگزاری جلسه‌ای با حضور مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تلاش کرد تا اقدامات مهم انجام شده در مدت سپری شده از عمر دولت سیزدهم را تبیین کند.

تابش نور امید در نهضت مدرسه سازی خراسان رضوی

رشد روز افزون جمعیت دانش آموزی خراسان رضوی

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان رضوی با اشاره به پهناور بودن استان خراسان رضوی و به تبع آن بالا بودن شمار جمعیت دانش آموزی این استان گفت: هم اکنون این استان دارای ۴۸ اداره و ناحیه آموزشی است و بیش از یک و نیم میلیون نفر جمعیت دانش آموزی این خطه است.

جاسم حسین پور گفت:مهاجرت و انتقال جمعیت به خصوص در حاشیه شهر مشهد بسیار بالاست و بر همین اساس هم اکنون رشد جمعیت دانش آموزی این استان ۵.۲ درصد برآورد می‌شود و طی سال گذشته ۷۱ هزار و ۳۵۲ نفر به جمعیت دانش آموزی خراسان رضوی افزوده شده است.

وی اظهار کرد: هم اکنون ۶.۵ میلیون متر مربع فضاهای آموزشی و تربیتی در استان داریم که با افتخار بیش از ۹۰ درصد این میزان بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ساخته شده است.

تابش نور امید در نهضت مدرسه سازی خراسان رضوی

تحویل ۱۱۰۰ کلاس درس جدید برای مهر امسال

حسین پور گفت: یک هزار و ۱۰۰ کلاس درس جدید تا اول مهر امسال و آغاز سال تحصیلی جدید میزبان دانش آموزان این استان است.

وی افزود: این تعداد کلاس درس در قالب ۲۳۱ طرح با زیربنایی معادل ۱۱۱ هزار و ۵۳۷ متر مربع تا قبل از آغاز سال تحصیلی به بهره برداری می رسد.

مدیرکل نوسازی مدارس خراسان رضوی اظهار کرد: در مجموع تعداد ۴۶۲ پروژه با ۲ هزار و ۱۹۲ کلاس و زیربنای ۳۰۰ هزار و ۴۶۰ متر مربع در استان در دست اجراست.

حسین پور افزود: برای اتمام این تعداد طرح هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم که خوشبختانه همراهی دولت و خیرین به صورت مشترک بسیار مطلوب است.

وی اظهار کرد: به دلیل افزایش جمعیت دانش آموزان به ویژه در حاشیه شهر مشهد با تمام توان تلاش داریم از ظرفیت سایر نهادها از جمله خیرین مدرسه ساز، بنیاد علوی ، بنیاد برکت، راه وشهرسازی و نیز از محل اعتبارات ویژه اتباع بهره ببریم.

مدیرکل نوسازی مدارس خراسان رضوی اظهار کرد: در این راستا موفق شدیم با امضای تفاهم نامه همکاری با قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) و با امضای استاندار، رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی و ریاست قرارگاه تفاهمنامه ای برای ساخت ۸۰۰ مدرسه با چهار هزار کلاس درس و زیربنای ۴۱۶ هزار متر مربع و نیز ساخت ۳۵۰ نمازخانه با ۳۵ هزار متر مربع بسته شده است که امیدواریم تا پایان امسال عملیاتی شود.

تابش نور امید در نهضت مدرسه سازی خراسان رضوی

استانداردسازی سیستم گرمایشی ۲ هزار کلاس درس

حسین پور بیان کرد: طی دو سال فعالیت دولت سیزدهم با هدف حل مشکل گرمایشی و تامین ایمنی برای دانش آموزان در فضاهای آموزشی سیستم گرمایشی ۲ هزار کلاس درس در استان استانداردسازی شده است.

وی افزود: علاوه بر این ۲۲۰ میلیارد تومان تجهیزات جدید آموزشی و هنرستانی جدید در بین مدارس استان توزیع شده است.

وی بیان کرد: همچنین اجرای ۵۵۰ هزار متر مربع ایزوگام و ۲۵۰ هزار متر مربع آسفالت در سطح مدارس استان از دیگر اقدامات انجام شده طی ۲ سال اخیر دولت در استان است.

وی ادامه داد: ساخت هزار چشمه سرویس بهداشتی برای مدارس مختلط در مناطق دارای جمعیت کم دانش آموزی از دیگر اقدامات انجام شده است.

تابش نور امید در نهضت مدرسه سازی خراسان رضوی

تحقق مصوبه سفر ریاست جمهوری

مدیرکل نوسازی مدارس خراسان رضوی با بیان این که در راستای مصوبات سفر سال گذشته رییس جمهوری به خراسان رضوی حذف مدارس کانکسی بالای ۱۰ نفر دردستور کار قرار گرفت گفت: در این راستا تعداد ۲۸ طرح با ۵۰ کلاس درس با اعتباری معادل ۳۲۰ میلیارد ریال عملیات اجرایی انجام شده است.

حسین پور افزود: همچنین در قالب طرح شهید عجمیان، به منظور بهسازی و زیباسازی مدارس، اقدامات ارزشمندی در استان انجام شده است.

وی اظهار کرد: همچنین از ابتدای دولت سیزدهم تا کنون تعداد ۷۲۳ پروژه با سه هزار و ۲۵۹ کلاس درس و زیربنای ۳۲۸ هزار و ۴۰۵ متر مربع به ارزش ۲۰ هزار میلیارد ریال در استان توسعه یافته و تکمیل شده است.

مدیرکل نوسازی مدارس خراسان رضوی گفت: از این تعداد ۲۷۸ طرح با هزار و ۶۵۰ کلاس در شهرها و ۴۴۵ طرح با هزار و ۶۰۹ کلاس درس در روستاها احداث شده است.

حسین پور افزود: در ابتدای دولت سیزدهم تعداد ۴۲ هزار و ۷۵۷ کلاس درس در استان موجود بود که با رشد ۷.۶ درصدی تا مهر امسال به ۴۶ هزار و ۱۶ کلاس درس خواهد رسید.

وی اظهار کرد: در بیست و پنجمین جشنواره خیرین مدرسه ساز دراستان شاهد تعهد ۵۰۹ میلیارد تومانی خیرین بودیم که امیدواریم تا پایان امسال به صورت کامل تحقق پیدا کند.

تابش نور امید در نهضت مدرسه سازی خراسان رضوی

افتتاح بیش از هزار کلاس درس در هفته دولت

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: ۲۳۲ مدرسه و حدود هزار و ۱۰۰ کلاس درس، ۱۰۰ کلاس درس تربیت بدنی و ۲۱۰ اتاق بهداشت در هفته دولت راه‌اندازی خواهد شد.

سید امیر شوشتری افزود: علاوه بر این هشت سالن ورزشی و چهار استخر در قالب همین پروژه‌ها افتتاح می‌شود همچنین در این ایام سعی کردیم دیدارهای مردمی منظم و ارتباطات تلفنی را با کمک روابط عمومی گسترش بدهیم.

وی از رونمایی خدمات گروه‌های جهادی در هفته دولت خبر داد و اظهار کرد: این گروه‌های جهادی در قالب گروه های فنی، بسیج دانش آموزی و طرح شهید عجمیان در مدارس سراسر کشور خدمت رسانی کردند.

تابش نور امید در نهضت مدرسه سازی خراسان رضوی

مدیرکل آموزش و پرروش خراسان رضوی گفت: در سال تحصیلی گذشته ۱۳۰ زمین چمن مصنوعی به سرانه ورزشی استان اضافه شد و میزان تامین سرانه زمین ورزشی به ۴۰۰درصد افزایش یافت. ضمن این که در یک سال گذشته هزار و ۹۰۰ کلاس درس به استان اضافه شد.

شوشتری به تجهیز هنرستان‌های استان اشاره کرد و افزود: کاروان‌های تجهیزات ورزشی در هفت هزار و ۳۰۰مدرسه به ارزش ۲۵میلیارد تومان ارسال شد و پنج کاروان تجهیزات هنرستانی هم به ارزش۸۰۰ میلیارد تومان را به هنرستان‌های استان اهدا کردیم و تلاش داریم ۲ کاروان نیز در هفته دولت ارسال شود.

وی ادامه داد: همچنین قرارداد تاسیس ۱۲ هنرستان جوار صنعت نیز منعقد شد و تلاش می شود در سال آینده این مقدار را به حدود سه برابر برسانیم.

او در خصوص همکاری خیرین مدرسه ساز گفت: همکاری خیرین در خصوص تامین اعتبارات ساخت مدارس در سال جاری به سه هزار میلیارد ریال خواهد رسید و این مشارکت همواره بین ۲۰ تا ۲۵ درصد اعتبارات را شامل می‌شد که تلاش بر این است که در سال جاری این عدد را به ۳۰ درصد برسانیم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha