خرید توافقی سیب درختی در برابر جاذبه دلالان

شهرکرد - ایرنا - پاییز فصل مرکبات و سیب درختی است اما گاهی جاذبه دلالان برای خرید این میوه پیش از برداشت و سر درخت بالاست و کشاورز نیز محصول خود به واسطه ها می‌فروشد.

به گزارش ایرنا، واسطه‌های بازار میوه در چند سال گذشته با سفر به مناطقی که باغات میوه دارند، برای خرید مرکبات یا سیب چیده نشده روی درخت به توافق می‌رسیدند و پول نقد یا چک روز را به کشاورزان برای محصول پرداخت می‌کنند.

سیب درختی چهارمحال و بختیاری، کیفیت بالا اما ناشناخته

سعیدی یکی از باغداران چهارمحال و بختیاری می‌گوید: سیب این استان با کیفیت است اما گاهی واسطه‌ها آن را به اسم استان‌های دیگر در بازار می‌فروشند.

به گفته این باغدار که بازنشسته است، سیب این استان نیازمند معرفی بیشتر است و حتی می‌تواند یک نماد کشاورزی برای شهرستان‌های لردگان، فلارد، خانمیرزا و بروجن باشد.

وی افزود: هزینه بالای تولید سیب درختی گاهی باعث می‌شود کشاورز مجبور شود حتی محصول خود را پیش از برداشت به واسطه‌ها و بُنکداران خارج از استان بفروشد.

به گفته وی، خرید توافقی سیب درختی به شرطی که با قیمت کف بازار همسو باشد، طرح خوبی برای کشاورزان است ولی خرید تضمینی پیش از برداشت ،بهترین روش برای حمایت از کشاورز تولید کننده است.

کیفیت بالای سیب بروجن

یکی از بانوان کارآفرین روستای له‌دراز شهرستان بروجن نیز می‌گوید: سیب این روستا از با کیفیت‌ترین محصولات است.

این بانوی کشاورز، حمایت بانک‌ها از کشاورزان را خواستار شد و گفت: بخشی از سیب تولید در روستا توسط بانوان تبدیل به چیس میوه یا سرکه می‌شود ولی بخشی زیادی از آن به صورت تازه‌خوری به بازار عرضه می‌شود.

آغاز خرید توافقی سیب درختی

مدیر تعاون روستایی چهارمحال و بختیاری گفت: با همکاری مجموعه جهاد کشاورزی کار خرید توافقی محصول سیب درختی در این استان آغاز شد و تا پایان برداشت این محصول ادامه دارد.

به گزارش ایرنا، محسن کریمی روز شنبه هدف از انجام خرید توافقی محصول سیب درختی چهارمحال و بختیاری را کوتاه کردن دست واسطه‌ها، حمایت از تولیدکننده و مصرف کننده، ایجاد تثبیت در بازار و تامین سود تولید کننده محصول و رساندن محصول با قیمت مناسب به دست مصرف‌کننده عنوان کرد.

وی اظهار داشت: شبکه تعاون روستایی چهارمحال و بختیاری آمادگی دارد که با باغ‌داران استان برای خرید محصول سیب آن‌ها قرارداد منعقد کند.

کریمی گفت: محصول سیب خریداری شده در سردخانه شهید بهشتی استان برای تنظیم بازار در طول سال و و تامین بازار شب عید ذخیره‌سازی و نگه‌داری می‌شود.

مدیر تعاون روستایی چهارمحال و بختیاری افزود: اولویت محصول سیب خریداری شده از سوی باغ‌داران با استان و مازاد آن از طریق اتحادیه‌های ملی به استان‌های همجوار ارسال می‌شود.

کریمی گفت: مجموعه تعاون روستایی آمادگی خرید محصول سیب درختی را دارد و با توجه به تامین منابع مالی لازم محدودیتی برای خرید محصول سیب تولیدی باغ‌داران استان وجود ندارد.

افزایش ۲۵ درصدی تولید محصول سیب درختی

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری سطح درختان بارور سیب را چهار هزار و ۲۰۰ هکتار اعلام کرد و گفت: پیش‌بینی می‌شود از این میزان درختان بارور با توجه به شرایط آب و هوایی و واقع نشدن سرما زدگی درختان میوه بین ۸۰ تا ۹۰ هزار تن محصول برداشت شود.

ابراهیم شیرانی افزود: این میزان محصول تولیدی سیب در چهارمحال و بختیاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۵ درصد افزایش نشان می‌دهد.

وی یادآور شد: قالب تولید استان به استان‌های دیگر ارسال می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بروجن نیز سطح باغات این شهرستان را چهار هزار و ۵۰۰ هکتار اعلام کرد و گفت: از کل سطح باغات این شهرستان چهار هزار و ۴۰۰ هکتار باغ‌های بارور هستند.

حسن رحمانی افزود: یک هزار و ۵۵۰ هکتار معادل ۳۵ درصد از سطح باغات شهرستان بروجن به سیب درختی اختصاص دارد.

وی پیش‌بینی کرد، با میانگین ۲۲ تن در هکتار حدود ۳۴ هزار تن سیب درختی در این شهرستان تولید شود که نسبت به سال گذشته ۱۵ درصد افزایش نشان می‌دهد.

رحمانی افزایش تولید محصول سیب درختی در شهرستان بروجن را ناشی از افزایش مدیریت باغ، هرس، مدیریت تغذیه، مبارزه با آفات و بیماری‌ها با همکاری بهره برداران عنوان کرد.

به گزارش ایرنا، هم‌اکنون ۷۹ هزار بهره‌بردار با تولید سالانه یک میلیون و ۶۰۰ هزار تُن انواع محصولات کشاورزی در چهارمحال و بختیاری فعال هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha