توسعه مراودات با کشورهای منطقه راهبرد نخست آذربایجان‌غربی؛ این‌بار سوریه

ارومیه - ایرنا - ارتقای مراودات با کشورهای منطقه ازجمله مهمترین راهبردهای مدیریت ارشد آذربایجان‌غربی در راستای زمینه‌سازی برای توسعه این خطه از ایران اسلامی است که به همین منظور، تیم اقتصادی از استان، در هفته گذشته میهمان مسوولان و تجار استان‌های مختلف سوریه بود؛ سفری که می‌تواند بازارهای جدید را برای تجّار این استان باز کند.

به گزارش ایرنا، آذربایجان‌غربی یکی از مهمترین استان های کشور در حوزه توسعه تجارت بین الملل در کشور است؛ وجود ۹۶۷ کیلومتر مرز مشترک با سه کشور ترکیه، عراق و جمهوری آذربایجان، فعالیت ۹ گمرک فعال با رویکرد صادرات محور، وجود پنج پایانه مرزی، فعالیت بازارچه های مرزی و همچنین قرارگرفتن در مسیر کریدورهای بین المللی و جاده ابریشم از جمله مواردی است که نشان می دهد این استان، ظرفیت بالایی در توسعه مراودات با کشورهای همسایه و حتی بسیاری کشورهای دور دارد.

علاوه بر ترکیه، عراق و جمهوری آذربایجان (نخجوان) که آذربایجان غربی با آنها مرز مشترک دارد، بسیاری از کشورهای منطقه از جمله گرجستان، ارمنستان، روسیه و حتی افغانستان و هند و در سال های اخیر بعد از جنگ داخلی، سوریه از جمله مقاصدی است که مسوولان اقتصادی و تجار آذربایجان غربی در حوزه مراودات اقتصادی و حتی سرمایه گذاری و سرمایه پذیری در بخش عمرانی، برنامه ریزی خوبی برای حضور در آنها داشته اند.

از ابتدای امسال که همایش هم مرز با حضور استانداران استان‌های مرزی ایران و اقلیم کردستان عراق در ارومیه برگزار شد، معلوم بود که تمهیدات ویژه ای برای توسعه مبادلات با کشورهای مختلف در این استان اندیشیده شده که برگزاری اجلاس استانداران هم مرز آذربایجان غربی در شرق ترکیه، این نظریه را به واقعیت تبدیل کرد.

بعد از حضور موفق در استان‌های شرقی و حتی برخی استان های عمقی کشور ترکیه، استاندار آذربایجان غربی و برخی مسوولان و مدیران اقتصادی استان، این بار سوریه را به عنوان مقصد رایزنی های خود برای توسعه مراودات انتخاب کردند.

حضور در استان های حلب، لاذقیه و دمشق و همچنین دیدار با فعالان اقتصادی این استان ها و استانداران آنها و همچنین دیدار با وزیر تجارت سوریه و سفیر ایران در این کشور در کنار بازدید از ظرفیت های سرمایه گذاری در این کشور، از جمله اقداماتی بود که در این سفر صورت گرفت و امید می رود بازخورد بسیار خوبی در توسعه مراودات با این کشور نیازمند سرمایه گذاری داشته باشد.

چرا سوریه؟

توسعه مراودات با کشورهای منطقه همچنان رویکرد نخست آذربایجان‌غربی؛ این‌بار سوریه

با نگاهی به تحولات اقتصادی در سوریه در می یابیم که این کشور با تغییراتی در قوانین سرمایه گذاری ضمن درخواست از کشورهای جمهوری اسلامی ایران، منطقه و کشورهای عربی نسبت به جذب سرمایه و اقدامات مشترک خواهان رفع مشکلات اقتصادی و رشد تولید با حضور شرکت های داخلی و خارجی شده است.

وزیر اقتصاد و تجارت خارجی سوریه هم چندی پیش در جلسه مقدماتی شورای اقتصادی و اجتماعی اجلاس جده از کشورهای مختلف خواست تا با توجه به وجود فرصت‌های امیدوار کننده و قوانین جدید جذب، در سرمایه‌گذاری در سوریه مشارکت کنند.

الخلیل تاکید کرد: سوریه آماده است تا راه‌های توسعه مشترک دوجانبه و چندجانبه را مورد بحث و بررسی قرار دهد.

بیشتر بخوانید:

بخش خصوصی آذربایجان‌غربی آماده سرمایه‌گذاری در سوریه است

آذربایجان‌غربی می‌تواند نقش ویژه‌ای در گسترش روابط ایران و سوریه ایفا کند

آماده سرمایه‌گذاری در لاذقیه سوریه هستیم

جایگاه آذربایجان‌غربی در حوزه اقتصاد، کشاورزی و گردشگری در منطقه ویژه است

همچنین آیت الله رییسی، رییس جمهور کشورمان در سفر اردیبهشت ماه امسال به سوریه، زمینه توسعه مراودات بین ۲ کشور را فراهم کرد و همین سفر بود که توانست راهگشایی جدید برای توسعه ارتباطات باشد.

سوریه، سرزمینی به وسعت ۱۸۵ هزار کیلومتر مربع جنگی داخلی را پشت سر گذاشته و اکنون آماده بازسازی است و این همان فرصت بی‌نظیر برای همسایگان و البته هم‌پیمانانش به شمار می رود.

ایجاد بستر برای بهره‌گیری از این فرصت یکی از مهمترین اهداف سفرآیت‌الله رئیسی و هیأت اقتصادی به دمشق در اردیبهشت امسال و به تبع آن، محمدصادق معتمدیان و هیات اقتصادی آذربایجان غربی در هفته گذشته بود.

سوریه با ۹ منطقه آزاد تجاری، فرصت فوق‌العاده‌ای برای سرمایه‌گذاری ایران و آذربایجان غربی به ویژه از سوی بخش خصوصی است؛ حلب گرچه به واسطه جنگ داخلی و تجاوزهای هوایی رژیم صهیونیستی شرایط پیشاجنگ را ندارد، اما همچنان یکی از بزرگترین شهرک‌های صنعتی غرب آسیا یعنی شیخ‌نجار را در خود جای داده و فرصت بازسازی آن می‌تواند نصیب سرمایه‌گذاران ایرانی شود.

در حال حاضر بازسازی زیرساخت‌هایی چون نیروگاه‌ها، سدها، جاده‌ها و پل‌ها اولویت نخست دولت دمشق است که شرکت‌های بخش خصوصی و دولتی ایران با توجه به تجربه غنی خود در این حوزه‌ها می‌توانند تاثیرگذار باشند؛ جمهوری اسلامی ایران و به ویژه استانی نظیر آذربایجان غربی، تجربه بازسازی ویرانی را دارد و پس از هشت سال جنگ تحمیلی علیه خود، این مهم را در دستور کار قرار داد و بسیار موفق نیز بود.

انتقال فناوری و صادرات محصولات ۲ مسیر ارتباط تجاری ایران و سوریه به ویژه استان نزدیکی مثل آذربایجان غربی در آینده خواهد بود که این استان با توجه به توان خود و نیاز طرف مقابل می‌تواند در این زمینه نقش‌آفرینی موثر داشته باشد.

ترکیه، عربستان سعودی، لبنان، مصر و امارات متحده عربی پنج شریک اصلی تجاری سوریه در سال‌های اخیر بوده‌اند و نبود نام ایران میان این شرکا با توجه به تمام شراکت‌های استراتژیک تهران با دمشق، نشان از غفلتی در گذشته و نیازمند تأمل است.

اگر ترکیه در سال ۲۰۲۰ با وجود تمام تنش‌هایی که با سوریه داشته توانسته ۳۱.۹ درصد به این کشور صادرات داشته باشد، چرا جمهوری اسلامی ایران و استان آذربایجان غربی که از طریق شمال عراق به این کشور متصل است، به این مهم دست نیابد؟

بخش خصوصی آذربایجان‌غربی آماده سرمایه‌گذاری در سوریه است

توسعه مراودات با کشورهای منطقه همچنان رویکرد نخست آذربایجان‌غربی؛ این‌بار سوریه

استاندار آذربایجان‌غربی با توجه به این اهمیت در دیدارهای خود با مسوولان سوری، از ظرفیت بخش خصوصی استان به آنها گفت و اظهار کرد: بخش خصوصی این استان با بهره‌مندی از ظرفیت‌های فراوان مهندسی، دانش و مهارت لازم آمادگی سرمایه گذاری در سوریه را دارد.

محمدصادق معتمدیان در دیدار با وزیر اقتصاد سوریه با تشریح مزیت های نسبی آذربایجان‌غربی در حوزه های مختلف اظهار کرد: این استان در مسیر کریدور شرق به غرب قرار دارد که آسیای میانه را به اروپا متصل می کند؛ همچنین از مزیت اتصال کریدور شمال غرب به جنوب غرب و ارتباط قفقاز به خلیج فارس برخوردار است.

وی با یادآوری ظرفیت اقتصادی آذربایجان‌غربی افزود: از یک سال قبل تیم اقتصادی استانداری در حال مطالعه ظرفیت‌های تجاری و اقتصاد با سوریه است بر این اساس پتانسیل‌ خوبی برای ارتقای سطح مراودات وجود دارد.

استاندار آذربایجان‌غربی ادامه داد: در زمینه آموزش، پژوهش و تبادل تجربه در حوزه‌های مختلف اقتصادی از جمله کشاورزی، شیلات، باغداری، صنایع و به ویژه صنایع کوچک و متوسط و با تکیه بر صنایع غذایی، تبدیلی و بسته‌بندی بسترهای همکاری مشترک با سوریه وجود دارد.با توجه به ظرفیت مازاد سوریه در زمینه مرکبات و تولید محصولات کشاورزی در استان‌های ساحلی به خصوص استان لاذقیه، آذربایجان‌غربی آمادگی خود برای همکاری و مشارکت در ایجاد صنایع تبدیلی، تولید کنسانتره و پوره میوه را اعلام می‌کند.

معتمدیان با تاکید بر تبادل اطلاعات فنی افزود: گسترش هر چه بیشتر در بخش اعزام گردشگر و مسافر از طریق زمینی نیز می‌تواند مورد توجه طرف‌ها قرار گیرد.

وی گفت: با توجه به ظرفیت مازاد سوریه در زمینه مرکبات و تولید محصولات کشاورزی در استان‌های ساحلی به خصوص استان لاذقیه، آذربایجان‌غربی آمادگی خود برای همکاری و مشارکت در ایجاد صنایع تبدیلی، تولید کنسانتره و پوره میوه را اعلام می‌کند.

وی در ادامه از آمادگی آذربایجان‌غربی برای مشارکت در سرمایه گذاری مشترک واحدهای تولیدی خبر داد و نسبت به رفع هرچه سریع‌تر موانع و تسهیل مراودات اقتصادی بین ایران و سوریه ابراز امیدواری کرد.

استاندار آذربایجان غربی همچنین از وزیر اقتصاد، کارشناسان و محققان سوری برای بازدید از فناوری و پیشرفت دانش کشاورزی و ظرفیت‌های این استان دعوت کرد.

معتمدیان ادامه داد: آمادگی برقراری پرواز در بخش‌های مسافری، زیارتی و گردشگری سلامت از فرودگاه بین‌المللی شهید باکری ارومیه با فرودگاه دمشق را داریم.

سوریه علاقه مند به استفاده از تجربیات آذربایجان غربی است

توسعه مراودات با کشورهای منطقه همچنان رویکرد نخست آذربایجان‌غربی؛ این‌بار سوریه

وزیر تجارت خارجی و اقتصاد سوریه نیز در این دیدار گفت: علاقه‌مند به استفاده از تجربیات آذربایجان‌غربی در زمینه کشاورزی هستیم و می‌توانیم برای تقویت روابط تجاری و اقتصادی طرفین از توانمندی‌های مشترک بهره‌مند شویم.

محمد سامر الخلیل افزود: ایران یک شریک راهبردی برای سوریه به شمار می رود.

آذربایجان‌غربی می‌تواند نقش ویژه‌ای در گسترش روابط ایران و سوریه ایفا کند

استاندار آذربایجان‌غربی گفت: با توجه به توانمندی‌ها و موقعیت ویژه ترانزیتی این استان، در گسترش روابط اقتصادی و تجاری ایران و سوریه، آذربایجان‌غربی می‌تواند نقش ویژه‌ای ایفا کند.

معتمدیان در دیدار با سفیر جمهوری اسلامی ایران در سوریه هم افزود: آذربایجان غربی به جهت اعتماد و تاکید ویژه رییس جمهور برای نقش آفرینی ویژه در دی بخش خصوصی این استان برای مشارکت در سرمایه گذاری‌های اقتصادی با طرف سوری بسیار علاقمند است.پلماسی منطقه ای، علاقمند به حضور موثر در بازارهای سوریه است.

وی اضافه کرد: بخش خصوصی این استان برای مشارکت در سرمایه گذاری‌های اقتصادی با طرف سوری بسیار علاقمند است.

جایگاه آذربایجان‌غربی در حوزه اقتصاد، کشاورزی و گردشگری در منطقه ویژه است

توسعه مراودات با کشورهای منطقه همچنان رویکرد نخست آذربایجان‌غربی؛ این‌بار سوریه

استاندار آذربایجان‌غربی در دیدار با استاندار حلب هم با اشاره به ظرفیت های بسیار خوب این استان در حوزه های مختلف گفت: جایگاه استان در بخش‌های اقتصادی، کشاورزی و گردشگری در منطقه ویژه است و ما بر استفاده بهینه از این ظرفیت ها تاکید داریم.

معتمدیان افزود: می توان از ظرفیت روابط و پیوندهای مشترک بین دو کشور ایران و سوریه در راستای توسعه همکاری در این بخش ها استفاده کرد.

وی اضافه کرد: آذربایجان غربی حدود یک‌هزار و ۷۰۰ بنای تاریخی ثبت شده ملی و ۶ بنای ثبت شده در فهرست میراث جهانی یونسکو دارد که ظرفیتی قابل توجه به شمار می رود.

با توجه به ظرفیت های خوب معرفی شده در این سفر و همچنین ابراز تمایل مسوولان مختلف سوری در این خصوص، می توان آینده خوبی در روابط آذربایجان غربی با استان های مختلف سوریه از جمله استان های مهمی شامل دمشق، حلب و لاذقیه متصور بود به شرطی که برنامه ریزی های انجام شده در این سفر، در میزبانی از هیات های سوری و حضور دوباره در سوریه به ویژه توسط تجار و بازرگانان آذربایجان غربی تداوم یافته و تکمیل شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha