افزایش بازدارندگی و درآمدزایی در پرتو رفع تحریم‌های موشکی ایران توسط شورای امنیت

تهران-ایرنا- کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: برداشته شدن تحریم‌های موشکی ضمن افزایش ضریب امنیت کشور، جنبه دفاعی دارد و با توجه به شرایط فعلی در فلسطین می‌تواند بازدارندگی بیشتری را فراهم کند.

امیرعلی ابوالفتح کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی ایرنا، در خصوص برداشته شدن تحریم موشکی جمهوری اسلامی ایران و صدور بیانیه رسمی شورای امنیت سازمان ملل در این ارتباط، اظهار داشت: رفع هرگونه تحریمی از سوی هر نهاد بین‌المللی یا هر کشوری یک موفقیت برای ایران به حساب می‌آید، ممکن است برخی تحریم‌ها اقتصادی باشند و بر زندگی، معیشت و کسب و کار و مردم تاثیر فوری و مستقیمی داشته باشند.

وی با بیان اینکه برداشته شدن برخی دیگر از تحریم‌ها ممکن است با تاخیر آثار و پیامدهای مثبتی را به همراه داشته باشند، گفت: برداشته شدن تحریم‌های موشکی ایران می‌تواند از چند جنبه اهمیت داشته باشد، یکی اینکه با وجود خروج آمریکا از برجام همچنان این توافق به قوت خودش باقی‌ است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل ادامه داد: نکته دوم آنکه باوجود اینکه اروپایی‌ها اعلام کردند که از تصمیم شورای امنیت به عنوان اصلی‌ترین نهاد تضمین کننده صلح و امنیت در جهان تبعیت نمی‌کنند، اما این شورا بیانیه داد مبنی بر اینکه «تحریم‌های موشکی ایران بر اساس توافق برجام لغو شده است.»

ابوالفتح افزود: پس از پایان یافتن بازه زمانی تحریمی، ایران در صنعت موشکی می‌تواند هر آنچه را که لازم دارد تولید، آزمایش، صادر و وارد کند و تعمیرات قطعاتی از موشک را مد نظر داشته باشد. بنابراین «این موضوع هم جنبه دفاعی دارد» و هم «ضریب امنیت کشور را افزایش می‌دهد» و هم با توجه به شرایط فعلی منطقه و تحولاتی که در فلسطین شاهد هستیم «می‌تواند بازدارندگی بیشتری را برای کشورمان فراهم کند.»

وی با بیان اینکه علت این امر که «آمریکایی‌ها دائماً به نتانیاهو هشدار می‌دهند که دامنه جنگ را گسترده نکند» وجود چنین قابلیت‌هایی برای ایران است، بیان داشت: اگر این توانمندی‌ها را ایران نمی‌داشت ممکن بود سال‌ها پیش اتفاقی که برای افغانستان و عراق افتاده بود برای ما هم اتفاق می‌افتاد بنابراین حفظ امنیت برای تک تک شهروندان ایرانی حائز اهمیت است و می‌تواند بر کسب و کار و زندگی آنها تاثیر داشته باشد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل ادامه داد: یک تجارت قابل توجهی هم در جهان وجود دارد تحت عنوان «تجارت تسلیحاتی» که یک سری از کشورها از آن سود می‌برند و این موضوع می‌تواند هم برای تولید کنندگان، کارگران، تکنسین ها و فعالینی که در حوزه صنایع دفاعی حضور دارند سودآور و درآمد حاصل از آن نیز می‌تواند برای کشور بسیار مفید باشد.

ابوالفتح با بیان اینکه پیشرفت صنعت موشکی می‌تواند هم منجر به ارتقای توان بازدارندگی کشور شود و هم «درآمدزایی برای ایران» به همراه داشته باشد، گفت: شاید در حوزه‌های دیگر دفاعی از جمله ساخت هواپیما، ناو جنگی، تانک و برخی دیگر از حوزه‌ها موفقیت‌های خاصی نداشتیم، اما در این دو حوزه موشکی ما پیشرفت چشمگیری را تجربه کرده‌ایم که می‌تواند منجر به کسب درآمد برای کشور هم باشد.

وی تصریح کرد: بنابراین برداشته شدن این تحریم‌ها می‌تواند منشا خیر و آثار مثبتی برای کشور باشد «امیدواریم تا دو سال آینده که قطعنامه ۲۲۳۱ تحریم‌های دیگری را هم از پیش پای ایران برمی‌دارد» این مسیر ادامه داشته باشد و تمام تحریم‌های سازمان ملل در حوزه‌های هسته‌ای و محدودیت‌هایی که در چارچوب توافق برجام ایجاد شده بود برای همیشه کنار گذاشته شود.

این کارشناس مسائل بین‌الملل در خصوص مخالفت اروپا و آمریکا با برداشته شدن تحریم موشکی ایران از سوی شورای امنیت اظهار کرد: اینکه اروپا و آمریکا قطعنامه ۲۲۳۱ و برداشته شدن تحریم ایران را قبول ندارند موضوع عجیبی نیست و بسیاری از کشورها بودند که به قطعنامه ای رای مثبت دادند بعد به آن عمل نکردند و این مساله فقط برای ایران هم نبوده است.

ابوالفتح بیان کرد: فارغ از اینکه اروپا و آمریکا با این موضوع مخالفت کنند مهم این است که شورای امنیت سازمان ملل این تحریم‌ها را برداشته و ما می‌توانیم با سایر کشورهایی که متقاضی برخورداری از تسلیحات ایران هستند همکاری و تعامل تسلیحاتی داشته باشیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه ما خرید و فروشی در این حوزه با اروپا و آمریکا نداریم و درآمد حاصل از صادرات ما در این حوزه در بانک‌های اروپایی و آمریکایی نیست، مخالفت آنها با این موضوع چندان موضوعیتی ندارد و «صرفاً می‌تواند جنبه سیاسی و روانی داشته باشد.»

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha