۳۰ مهر ۱۴۰۲، ۱۴:۵۱
کد خبرنگار: 1007
کد خبر: 85266027
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

توسعه شهرنشینی و ضرورت‌های فرهنگ شهروندی

۳۰ مهر ۱۴۰۲، ۱۴:۵۱
کد خبر: 85266027
توسعه شهرنشینی و ضرورت‌های فرهنگ شهروندی

اردبیل - ایرنا - توسعه شهرنشینی علاوه بر ابعاد سخت‌افزاری اعم از نوسازی ساختمان‌ها و معماری شهر ، ضرورت‌ها و الزامات فرهنگی و اجتماعی هم دارد که این الزامات در ارتقای فرهنگ شهروندی خود را نشان می‌دهد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، امروزه فرهنگ شهرنشینی بخش مهمی از فرهنگ عمومی هر جامعه‌ای را تشکیل می‌دهد که کیفیت آن نقش اساسی در فرایند توسعه پایدار، کیفیت زندگی، سلامت و شادابی عامه مردم دارد. از طرف دیگر تبدیل ساکنان شهر به شهروندان تمام عیار، مستلزم ترویج و گسترش فرهنگ شهرنشینی است.

با رشد شهرنشینی، برخی از عناصر مادی فرهنگ از قبیل وسایل حمل و نقل ، فناوری ساختمان ، وسایل ارتباطی ، تجهیزات شهری ، وسایل خانگی و کالاهای مصرفی به سهولت رواج پیدا می‌کند، ولی ارزش‌ها، هنجارها و قواعد اخلاقی و آداب رفتاری به همان سرعت تحول پیدا نمی‌کند. این روند ناهمگون و عدم انطباق فرهنگی به مرور زمان نه تنها رفع نشده بلکه در مواردی تشدید هم شده است.

با گسترش شهر و رشد آپارتمان‌سازی و ایجاد امکانات جدید شهری مانند فرودگاه‌ها، زیرگذرها ، پل‌های هوایی، ورزشگاه‌ها ، فروشگاه‌های بزرگ و افزایش انواع اتومبیل شیوه زندگی ما در شهرها بسیار پیچیده‌تر و در نتیجه رفتارهای فرهنگی شهرنشینان بسیار متنوع‌تر شده است. همین موضوع باعث نوعی اختلال در ارتباط شهروندان با یکدیگر شده است.

اگر منصفانه و با دیدی نقادانه به وضعیت موجود در شهرمان بنگریم، شاهد برخی رفتارهای نابهنجار در اطراف خود خواهیم بود ، این روند تصویری نامطلوب برای اهالی شهر، مسافران و از همه مهم‌تر برای نسل آینده دارد چرا که از کنش‌ها و رفتارهای امروز ما الگوبرداری می‌کنند.

پرتاب کردن زباله یا ته سیگار از داخل خودروها به بیرون، ریختن زباله کنار خیابان و ته مانده غذا به رودخانه، گذاشتن زباله‌ها در یک ظرف روباز و بدون توجه به ساعت اعلام شده از طرف شهرداری و حتی قرار دادن آن مقابل خانه همسایه و یا درست کردن تپه‌هایی از زباله در سر کوچه و کشاندن گربه‌ها به آنجا، پاره کردن روکش صندلی وسایل حمل و نقل عمومی و نوشتن یادگاری روی آنها، عبور و مرور بدون توجه به علایم ، مزاحمت برای همسایه چه در محله و چه در آپارتمان‌ها بدون در نظر گرفتن آداب همسایگی و قانون آپارتمان نشینی ، خسارت زدن به اموال عمومی و بیت‌المال مانند اماکن عمومی و سطل‌های زباله ، عبور راننده متخلف از چراغ قرمز و رعایت نکردن مقررات راهنمایی و رانندگی و ده‌ها و صدها رفتار و کردار غیراجتماعی دیگر که هر روزه از سوی برخی از شهروندان سر می‌زند، بخشی از رفتارها و کردارهای ناهنجار و غیراجتماعی است که همه روزه در شهرمان با آن مواجه هستیم.

توسعه شهرنشینی و ضرورت‌های فرهنگ شهروندی

دردناک‌تر اینکه اگر کسی بخواهد آداب، رسوم و قوانین زندگی شهری و شهرنشینی را رعایت کند، با متلک‌گویی شهروندان روبرو می‌شود و به عبارتی دیگر آنهایی که مسئولیت پذیرترند، بیشتر در معرض خطر و آسیب قرار گرفته و بیشتر هزینه پرداخت می‌کنند، به طوری که فرار از قانون و ستیز با نظم و انضباط به یک ارزش و هنجار و رعایت اصول و آداب شهرنشینی، به امری ضد ارزش و ناهنجار تبدیل شده و بی‌مسئولیتی اجتماعی رواج می‌یابد.

به راستی چرا مردمی با هزاران سال تمدن و فرهنگ غنی این گونه قانون‌گریزی و نظم‌ستیزی را سر لوحه کار خود قرار داده‌اند؟

به اعتقاد صاحبنظران یکی از مهم‌ترین عوامل به چالش کشیده شدن فرهنگ شهرنشینی نهادینه نشدن قوانین شهروندی است. حاشیه‌نشینی، مهاجرت‌های شتاب‌زده و بروز تفاوت‌های فرهنگی در یک منطقه و در نهایت کم‌اطلاعی مردم از حقوق خود مانع از ترویج و نهادینه شدن فرهنگ شهروندی می‌شود.

واقع امر این است که کار فرهنگی و ترویج و نهادینه کردن رفتارها و کنش‌های شهروندی مساله‌ای زمان‌بر است و سال‌ها طول می‌کشد تا فرهنگ متناسب با مناسبات اجتماعی شکل بگیرد. با این حال این را هم باید پذیرفت که مقوله فرهنگ و از جمله فرهنگ شهرنشینی آن‌طور که باید و شاید مورد توجه قرار نگرفته است و اقداماتی که انجام شده صرفا از سر رفع تکلیف بوده است.

با اینکه طبق قانون تمامی طرح‌های عمرانی ، اقتصادی ، گردشگری و خدمات شهری باید پیوست فرهنگی داشته باشد اما واقعیت این است که پیوست فرهنگی، با وجود داشتن داعیه‌داران بی‌شمار پیوسته مظلوم واقع شده است.

توسعه شهرنشینی و ضرورت‌های فرهنگ شهروندی

برقراری ارتباط مناسب بین شهروندان و دستگاه‌های اداره کننده، لازمه داشتن جامعه و شهری سالم و شهروندانی قانونمند و بهنجار است و باید به شهروندان در جامعه، قوانین مربوط به شهرنشینی، یادآوری و آموزش داده شود چرا که یکی از به روزترین روش‌های کاهش هزینه‌ها، افزایش درآمد و سوددهی بالا برای اداره بهتر و ارزان‌تر شهر و آموزش فرهنگ شهرنشینی است.

خانواده ، نهاد آموزش و پرورش ، آموزش عالی ، فرهنگ و ارشاد اسلامی ، رسانه‌ها و نهادهای مختلف فرهنگی هر یک به فراخور وظایفی در آموزش فرهنگ شهروندی بر عهده دارند با این حال یکی از دستگاه‌هایی که به لحاظ بسترسازی و اقدامات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری می‌توانند در ارتقای فرهنگ عمومی از جمله فرهنگ شهروندی ایفای نقش کنند شهرداری‌ها هستند.

احداث بوستان در محلات کم‌برخوردار، توسعه فضای سبز شهری و احداث فرهنگسراها ممکن است در نگاه اول ارتباط چندانی با مقوله فرهنگ نداشته باشد، ولی همین اقدامات سخت‌افزاری بستر و فرصتی برای اقدامات و کنش‌های فرهنگی، ورزشی و اجتماعی شهروندان فراهم می‌کند. فضاسازی برای برگزاری ورزش‌های همگانی علاوه بر نقشی که در سلامت جسمی شهروندان دارد، شور و نشاط عمومی را به دنبال دارد و در نهایت زمینه‌ساز رفع آسیب‌های اجتماعی می‌شود.

ترویج فرهنگ نظافت و بهداشت عمومی با تاکید بر کاهش تولید و تفکیک زباله، گسترش فرهنگ صحیح رفتار ترافیکی، ارتقای فرهنگ سلامت شهروندی با تاکید بر تغذیه سالم، ترویج فرهنگ استفاده از فضای سبز در زندگی شهری و فرهنگ سازی جهت افزایش ایمنی شهری به هنگام زلزله و حوادث غیرمترقبه از مواردی است که با استفاده از فضاهای عمومی در اختیار شهرداری از جمله معابر و فضاهای سبز محقق می‌شود.

در عین حال نباید فراموش کرد که بها دادن به مردم و مشارکت آنها در اداره شهر، حضور اجتماعی شهروندان در جامعه شهری، اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به شهروندان و افزایش حس تعلق و اعتماد عمومی آنها منجر به مشارکت داوطلبانه بیشتر شهروندان و ارتقای فرهنگ شهروندی شده و در نتیجه نزاع، خشونت و ناهنجاری‌ها در شهر کاهش و امنیت اجتماعی افزایش خواهد یافت.

آموزش، ترویج و ارتقای فرهنگ شهروندی و شهرنشینی؛ کلید اصلی پیشرفت و توسعه است و باید برای داشتن شهر مطلوب، ایده‌آل ، خوب ، مدرن ، زیبا ، با آرامش و توسعه‌یافته علاوه بر همه دستگاه‌ها و نهادها، تمامی آحاد مردم احساس مسئولیت کرده و برای ارتقای فرهنگ شهرنشینی این حلقه گمشده در مناسبات شهری تلاش کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha