راهبرد بایدن در قبال غزه و گوشزد کردن اشتباهات آمریکا در ۱۱ سپتامبر به اسرائیلی‌ها 

نیویورک – ایرنا- جو بایدن رئیس جمهور آمریکا از زمان آغاز عملیات طوفان الاقصی از سوی نیروهای مقاومت فلسطین علیه رژیم اسرائیل، برغم ادعای عدم ورود به این درگیری‌ها، قاطعانه از تل آویو حمایت امنیتی، نظامی و سیاسی ومالی کرده و نه تنها خواستار آتش بس نیست بلکه حتی مانع حملات تلافی جویانه رژیم اسرائیل به مردم غزه نیز نشده است. ‎

به گزارش ایرنا، این در حالی است که یک رسانه آمریکایی می گوید: بایدن رویکردی دوگانه، در قبال بحران غزه در پیش گرفته است. او قاطعانه در انظار عمومی از بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل حمایت می کند درحالی که در خلوت سعی می کند او را کنترل کند.

تارنمای آمریکایی آکسیوس در این باره نوشته است: ایالات متحده آمریکا از اسرائیل حمایت می کند اما نمی خواهد وارد عملیات نظامی بزرگ یا طولانی دیگری در خاورمیانه شود. گذشتن از این پیچ سخت، بزرگترین چالش جاری دولت بایدن است.

بایدن در سخنرانی ۱۰ اکتبر خود، با مقایسه حماس با داعش، موضع ایالات متحده را مشخص کرد. این سخنرانی در مهم ترین ساعات تلویزیونی در اسرائیل پخش شد و یکی از پربیننده ترین رویدادها در تاریخ اسرائیل بود.

تام نایدز سفیر سابق ایالات متحده در اسرائیل به آکسیوس گفت که این سخنرانی در بین رهبران سیاسی و در بین مردم اسرائیل مورد استقبال قرار گرفت و باعث بیشتر شدن اعتبار بایدن در ابتدای بحران شد.
نایدز گفت: «چه بایدن را دوست دارید یا از او متنفر هستید، نمی‌توانید از تعهد او به اسرائیل شکایت کنید.»

بایدن از این اعتبار با ظرافت استفاده کرده است. به گفته مقامات آمریکایی، او و نتانیاهو سابقه پر تنشی با یکدیگر دارند، اما در طول تماس‌هایشان - که تقریباً هر روز اتفاق می‌افتد - بایدن از فشار مستقیم بر نخست‌وزیر اسرائیل اجتناب کرده است. در عوض، بایدن روشی ملایم‌تر برای ابراز نگرانی‌ها پیش گرفته است.

مقامات آمریکایی گفتند که بایدن چندین بار از نتانیاهو پرسیده است که برنامه او برای جلوگیری از تشدید تنش که باعث ورود حزب الله به جنگ می شود، چیست؟

آکسیوس نوشت: یکی از اهداف اصلی بایدن جلوگیری از تبدیل درگیری غزه به یک جنگ منطقه ای است. فرستادن ناوهای هواپیمابر به منطقه بخشی از این تلاش است، همانطور که پیام‌هایی که ایالات متحده به ایران و حزب‌الله فرستاده چه به صورت علنی و چه خصوصی ارسال کرده است.

بایدن گفت که از نتانیاهو و دیگر مقامات اسرائیلی در مورد گزینه های جایگزین برای تهاجم زمینی به غزه و برنامه آنها پس از انحلال حماس در غزه، پرسیده است. آنها در پاسخ به او گفتند که هنوز برنامه‌ای در این زمینه ندارند.

یک مقام آمریکایی به آکسیوس گفت: بایدن تلاش کرد که از موضع دوستانه به اسرائیلی‌ها بگوید که به بلندمدت فکر کنید و اشتباهاتی را که ما بعد از ۱۱ سپتامبر مرتکب شدیم، دوباره انجام ندهید.
این رسانه آمریکایی با اشاره به سفر بایدن به تل آویو نوشت که این دیدار یک نمایش حمایت بی‌سابقه در زمان جنگ بود و به بایدن فرصتی داد تا بطور خصوصی با اسرائیلی‌ها تعامل داشته باشد و آنها را وادار کند تا گامهای مورد نظر ایالات متحده را بردارند.

آکسیوس ادامه داد: مقامات اسرائیلی و آمریکایی گفتند، بایدن و آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه، به اسرائیلی‌ها گفته‌اند که اجازه دادن برای ورود کمک‌های بشردوستانه به غزه به نفع اسرائیل است و انجام این کار به حفظ حمایت بین المللی از عملیات اسرائیل علیه حماس کمک می کند.

یکی از مقامات ارشد اسرائیلی به آکسیوس گفت که پس از حمایت بایدن، چه در گفتار و چه در عمل، آنها نمی توانند نه بگویند.

این رسانه آمریکایی ادامه داد که مشاوران ارشد بایدن می‌دانند که به این زودی آتش‌بسی برقرار نخواهد شد و هدف فوری تأثیرگذاری بر تحرکات اسرائیل روی زمین است.

این رسانه در پایان اضافه کرد که بایدن نمی تواند جنگ را متوقف کند، اما احتمالا برای تاثیرگذاری در این مسیر با بهره گرفتن از محبوبیت و اعتبار خود نزد اسرائیلی ها ادامه خواهد داد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha