دیدار مشاوران دولت سابق آمریکا و مقام‌های صهیونیستی با اهداف انتخاباتی

تهران-ایرنا- تارنمای «دیلی‌میل» امروز در گزارشی از سفر تعدادی از مقام‌های سابق آمریکا از تیم دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری سابق این کشور به سرزمین‌های اشغالی خبر داد و دستیابی آنها به درک بهتر از وضعیت پیچیده سیاسی داخلی اسرائیل و بازنمایی ترامپ به‌عنوان متحدی قابل اعتمادتر از بایدن، رییس‌جمهوری کنونی آمریکا برای این رژیم را از اهداف اصلی این سفر عنوان کرد.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از این رسانه انگلیسی، این هیات متشکل از رابرت اوبراین، چهارمین و آخرین مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ، رییس جمهوری سابق آمریکا، جان راکولتا، سفیر سابق آمریکا در امارات متحده عربی و اد مک مولن، سفیر سابق آمریکا در سوئیس بود.

این گزارش به نقل از منبعی که نخواست نامش فاش شود، افزود: مشاوران سیاست خارجی دونالد ترامپ با نتانیاهو، نخست وزیر (رژیم) اسرائیل و یائیر لاپید، رهبر مخالفان اسرائیل و چند مقام دیگر اسرائیلی دیدار و گفت‌وگو کردند.

سفر مقامات سابق آمریکایی به سرزمین ‌های اشغالی در حالی صورت می گیرد که ائتلاف نتانیاهو درگیر اختلافات داخلی است و بسیاری از اسرائیلی‌ها دولت او را به دلیل ناتوانی در جلوگیری از حمله طوفان الااقصی سرزنش می کنند.

همچنین این سفر در حالی صورت می گیرد که تنش‌ها میان (رژیم) اسرائیل و دولت بایدن در مورد رویکرد اسرائیل در جنگ غزه به اوج رسیده است.

این گزارش افزود: مشخص نیست که هیات متحدان ترامپ در چه زمینه ای با اسرائیلی‌ها گفت وگو کرده اند. همچنین این گروه به درخواست او این سفر را برنامه ریزی نکرده و هیچ پیامی از سوی او برای رساندن به مقامات اسرائیلی نیز نداشتند. با این حال، رئیس جمهوری سابق احتمالاً گزارشی از این جلسات را دریافت خواهد کرد.

ترامپ گاهی از اسرائیل به خاطر عملیات‌های نظامی‌اش در غزه انتقاد و نتانیاهو را به خاطر ناتوانی در جلوگیری از حمله ۷ اکتبر (طوفان الاقصی) سرزنش کرده است. وی که نامزد جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ است، پیوسته خود را متحد قابل اعتمادتری نسبت به جو بایدن، برای اسرائیل معرفی می کند. ترامپ،‌در دوره ریاست جمهوری خود، سفارت آمریکا را از تل آویو به بیت المقدس منتقل کرد.

دیلی میل در توضیحی از سوابق مشاوران سابق ترامپ نوشت: راکولتا، سفیر سابق آمریکا در امارات متحده عربی، نقش مهمی در توافق‌نامه ابراهیم داشت، توافق‌هایی که در سال‌های ریاست جمهوری ترامپ امضا شد و روابط دوجانبه بین (رژیم) اسرائیل، بحرین و امارات متحده عربی را عادی کرد. اوبراین نیز، به عنوان یکی از مشاوران ارشد سیاست خارجی ترامپ ظاهر شده و به گفته چند فرد مطلع، احتمالاً در صورت بازگشت ترامپ به قدرت، نقش مهمی در دور دوم ریاست جمهوری او ایفا خواهد کرد.

بنابر این گزارش، مقامات خارجی در ماه‌های اخیر به صورت مرتب با ترامپ یا مشاورانش دیدار کرده‌اند تا درک بهتری از سیاست‌های احتمالی دولت آمریکا در صورت بازگشت او به کاخ سفید داشته باشند. به عنوان مثال، دیوید کامرون، وزیر خارجه بریتانیا، در ماه آوریل (فروردین) با ترامپ در فلوریدا ملاقات و با او در مورد جنگ در اوکراین و آینده ناتو گفت وگو کرد. ویکتور اوربان، نخست وزیر راست گرا و تندرو مجارستان نیز، در ماه مارس (اسفند ۱۴۰۲) با ترامپ ملاقات کرد. همچنین ترامپ به تازگی با آندری دودا، رئیس جمهوری لهستان در برج ترامپ در نیویورک دیدار کرده است.

دولت بایدن، در ماه های اخیر نسبت به استراتژی جنگی اسرائیل در غزه ابراز تردید کرده است. نقطه اوج آن تهدید به جلوگیری از ارسال سلاح برای اسرائیلی ها در واکنش به تصمیم این رژیم برای گسترش حملات نظامی به شهر رفح بود. تردیدی که ترامپ را بر آن داشت تا از موقعیت استفاده کرده و بایدن را به تنها گذاشتن متحد دیرین آمریکا متهم کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha