ان‌بی‌سی: درگیری‌های خاورمیانه شکاف چین و روسیه با غرب را افزایش داد

تهران – ایرنا – تارنمای شبکه خبری ان‌بی‌سی در تحلیلی نوشت که با افزایش هراس از گسترش درگیری‌های خاورمیانه، به نظر می‌رسد که جنگ تل آویو و حماس شکاف میان آمریکا و متحدانش از یک سو و چین و روسیه از سوی دیگر را تشدید کرده باشد.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، این شبکه خبری روز گذشته اعلام کرد که این شکاف چند روز پیش در شورای امنیت سازمان ملل آشکارتر شد؛ یعنی زمانی که تلاش‌ ها برای تصویب قطعنامه ‌ای در واکنش به مناقشه اخیر به دلیل اختلاف‌ها میان اعضا از جمله کشورهای دارای حق وتوی آمریکا، روسیه و چین متوقف شد.

در حالی که جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا بر حمایت کشورش از رژیم اسرائیل، محکوم کردن عملیات طوفان الاقصی و حمایت از انتقام "محدود" نیروهای اسرائیلی تاکید کردند، شی جین پینگ رئیس جمهوری چین و ولادیمیر پوتین همتای روس وی رویکرد متفاوتی در پیش گرفتند.

چین و روسیه که هفته‌ ها قبل از حمله فوریه ۲۰۲۲ روسیه به اوکراین، شراکت "بدون محدودیت" دوجانبه را اعلام کرده بودند، با بدتر شدن روابطشان با غرب، به یکدیگر نزدیک‌ تر شده‌اند.

دو رئیس جمهور مذکور در واکنشی تقریباً مشابه، حملات به غیرنظامیان را محکوم کرده، خواستار آتش‌بس شده و در حالی که به صراحت حماس را محکوم نکردند، پیشنهاد میانجیگری دادند.

این دو گفته اند که راه حل این مناقشه در ایجاد یک کشور مستقل فلسطینی نهفته است و در جریان دیدار اخیر بر موضع مشترک خود در مورد این موضوع پافشاری کرده و اعلام کردند که سیاست خاورمیانه ای خود را به دقت هماهنگ می کنند.

به نوشته ان بی سی، چین و روسیه از محکوم کردن حماس خودداری کرده‌ اند تا پاسخ کشورهای مسلمان، یعنی نه تنها بزرگترین کشورهای تولیدکننده نفت خاورمیانه که روابط اقتصادی ریشه داری با آنها دارند، بلکه کشورهای برجسته در سایر بخش‌های صنعت مانند اندونزی و مالزی را بسنجند.

بر اساس این گزارش، پکن امسال با میزبانی مذاکراتی که در آن عربستان سعودی و ایران بر سر از سرگیری روابط دیپلماتیک توافق کردند، به پیروزی دیپلماتیک غافلگیرکننده ای دست یافت.

شی همچنین حامی قوی گسترش گروه بریکس به اقتصادهای نوظهور است و سال آینده ۶ عضو از جمله مصر، ایران، عربستان سعودی و امارات متحده عربی به این باشگاه اقتصادی اضافه خواهند شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha