سازوکار شناسایی و ساماندهی نقاط آسیب‌خیز و بحران‌زای اجتماعی تعیین شد

تهران- ایرنا- نمایندگان مجلس در جریان بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه سازوکار شناسایی و ساماندهی نقاط آسیب‌خیز و بحران‌زای اجتماعی بافت‌های شهری، حاشیه شهرها و سکونت‌گاههای غیررسمی را تعیین کردند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، در نشست علنی نوبت دوم یکشنبه (۳۰ مهرماه) مجلس شورای اسلامی که از ساعت ۱۴ و ۲۰ دقیقه آغاز شد، ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه در دستور کار قرار گرفت و بندهای (ح) و (خ) در ماده (۸۵) به تصویب نمایندگان رسید و بندهای (د) و (ذ) طبق اعلام رییس مجلس قابل طرح نبود.

بر اساس بند (ح) که به تصویب نمایندگان رسید، در راستای شناسایی و ساماندهی نقاط آسیب خیز و بحران زای اجتماعی در بافت‌های شهری، حاشیه شهرها و سکونتگاه‌های غیررسمی اقدامات ذیل با محوریت سازمان امور اجتماعی و استفاده حداکثری از ظرفیت گروه‌های جهادی، حلقه‌های میانی و ساکنان از طریق ایجاد نهادهای پیشرفت و توسعه محلی در این مناطق صورت می‌گیرد:

۱- شناسایی مولفه‌های کالبدی، جمعیت شناختی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ساکنان این مناطق و ثبت اطلاعات مربوطه در سامانه مدیریت آسیب‌های اجتماعی تا پایان سال دوم اجرای برنامه

۲- کاهش عوامل طرد و محرومیت اجتماعی، توانمندسازی اقشار و گروههای آسیب دیده اجتماعی و بهبودکیفیت زندگی ساکنان در این مناطق

۳- تقویت همبستگی، مشارکت و احساس تعلق ساکنان از طریق تعیین و اجرای برنامه‌های فرهنگی- اجتماعی جمعی

تبصره- در راستای مردمی سازی و استفاده بهینه از امکانات دولت و نقش آفرینی مردم در حل بحران‌ها، آسیب‌ها و چالش‌های محلات بحرانی و درمعرض آسیب، آیین‌نامه‌ نحوه مداخله یکپارچه دستگاه‌های اجرائی، موسسه و نهادهای عمومی غیردولتی، سازمان بهزیستی کشور در محلات و حاشیه شهرها با استفاده از ظرفیت حلقه‌های میانی توسط وزارت کشور و با همکاری قرارگاه قرب بقیه‌االله تهیه و به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.

بر اساس بند (خ) نیز جلوگیری از توسعه حاشیه نشینی با رویکرد تقویت کیفیت زندگی ساکنین کانون‌های مهاجرفرست (مهاجرت معکوس) از طریق توزیع یکپارچه و مناسب منابع و امکانات متناسب با شاخص محرومیت توسط سازمان و باهمکاری، وزارت کشور، شهرداری‌ها، قوه قضائیه، وزارت راه و شهرسازی و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، بنیاد مستضعفان، ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و بسیج سازندگی در چهارچوب اسناد و مقررات مربوط و مصوبات شورای عالی آمایش سرزمین.

علی اکبربسطامی در مخالفت با بند (خ) اظهار داشت: حاشیه نشینی روز به روز بیشتر می‌شود و دلیل حاشیه نشینی به دلیل مشکلات در روستاها است.

نماینده مردم ایلام در مجلس افزود: نقاط آسیب خیز در تمام نقاط کشور قابلیت کنترل ندارند و این اجزاء در بند گفته شده قابلیت اجرایی ندارد و بیشتر توصیه‌ای هستند.

محمدپاک مهر نماینده مردم بجنورد در مجلس در موافقت با بند (خ) عنوان کرد: وقتی مشکلات آب و امکانات لازم در روستاها وجود داشته باشد، مردم روستاها اقدام به مهاجرت می‌کنند. چرا که دلیل حاشیه نشینی، ضعف خدمات است و این بند برای جلوگیری از مهاجرت مردم از روستاها به شهرها است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha