نخبگان برای مدیریت مصرف آب در خراسان جنوبی راهکار ارائه دهند

بیرجند - ایرنا - معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی از نخبگان و هیات اندیشه‌ورز استان خواست تا راهکارهای عملی برای مدیریت مصرف آب و رفع معضل کم آبی ارائه دهند.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی، علیرضا عباس‌زاده روز یکشنبه در نشست هیات اندیشه‌ورز نخبگانی (تحول در حکمرانی آب، اقلیم و محیط زیست) افزود: مدیران ما باید مدیران حل مساله باشند لذا با نگاه نخبگانی و هیات‌های اندیشه‌ورز و در تعامل با هم باید مشکلات کم آبی استان را رفع کنیم.

وی با بیان اینکه باید نسبت به نظام مسائل در موضوع آب دقت کنیم و برای آنها راهکار ارائه دهیم گفت: راهکارهای عملیاتی در حوزه آب باید ارائه دهیم و اگر برخی قوانین جوابگوی ۲۰ سال آینده ما نیست الان که فصل آن است باید برای اصلاح قوانین تلاش کنیم.

معاون استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: طبق آیات قرآن همه موجودات عالم از آب هستند و قنوات هم از گذشته برای مدیریت مصرف آب تشکیل شد اما همزمان با فناوری نیاز آبی ما زیاد شده و باید جامعه نخبگانی به فکر ارائه راهکارهای عملی در این زمینه باشد.

وی گفت: نزولات جوی در خراسان جنوبی هر سال کمتر شده و باید به ناچار از منابع آب شور و آب‌های ژرف در بخش صنعت و برخی موارد دیگر استفاده کنیم.

عباس‌زاده تصریح کرد: فرونشست زمین در برخی دشت‌های استان به خاطر برداشت‌های بی رویه آب است لذا انتقال آب از دریای عمان در دستور کار است تا بخشی از نیاز صنایع را تامین کنیم.

نخبگان برای مدیریت مصرف آب در خراسان جنوبی راهکار ارائه دهند

وی افزود: اگر با همین روش مصرف فعلی ادامه دهیم تا ۳۰ سال آینده آبی در استان نخواهیم داشت لذا تبدیل آب شور به آب مصرفی و مدیریت مصرف توسط مردم برای ما مهم است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: ۹۸ درصد آب استان صرف کشاورزی می‌شود اما بهره‌وری از آن به اندازه کافی نیست لذا هیات اندیشه‌ورز استان در این خصوص راهکار ارائه دهد.

وی اضافه کرد: در شرایط کنونی احداث سازه‌های آبخیزداری بهترین روش است که سیلاب‌ها را مدیریت می‌کند و اگر این روش اشتباه است باید نخبگان استانی الگوی درستی را ارائه دهند.

عباس‌زاده جبهه نخبگانی درون استانی را مشاوران امین در حوزه آب دانست و گفت: مدیران و نخبگان و جامعه فرهنگی ما می‌توانند پژوهش‌ها و تحقیقات دانشجویی را به سمت نیازهای استان سوق دهند.

وی با بیان اینکه در شرایط بحرانی آب و اقلیم استان، همراهی مردم و تامین منابع لازم برای مدیریت مصرف آب دارای اهمیت است گفت: تلاش می‌کنیم تا جلسه هیات اندیشه‌ورز و نخبگانی در حکمرانی آب به طور مستمر برگزار شود تا از نظرات کارشناسی استفاده کنیم.

معاون عمرانی استاندار از هدر رفت ۴۰ درصدی آب به دلیل فرسودگی شبکه آب و فاضلاب خبر داد و افزود: چالش زیرساختی استان خراسان جنوبی در شرایط کنونی مساله آب است لذا آمادگی حمایت از بنیاد نخبگان را داریم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha