مسمومیت در خانه؛ از غذای آلوده تا مصرف بیش از حد مجاز دارو

تهران - ایرنا - یکی از جدی‌ترین خطراتی که همه افراد را تهدید می‌کند، مسمومیت با غذا یا مصرف بیش از حد مجاز، داروها است که اغلب این موارد در خانه رخ می‌دهد و آگاهی اعضای خانواده برای رفتار درست و مقابله بهنگام را می‌طلبد.

به گزارش ایرنا، هفته پیشگیری از مسمومیت‌ها امسال با شعار «سلامتی را با افزایش آگاهی و اقدام پیشگیرانه از مسمومیت‌ ها محافظت کنیم» از یکم تا هفتم آبان‌ برگزار می‌شود.

کرامپ (انقباض دردناک و ممتد ماهیچه) شکم، اسهال، استفراغ، از دست دادن اشتها، تب خفیف، ضعف، حالت تهوع و سردرد علائمی است که نشان می‌دهد فرد دچار مسمومیت شده و در شکل خطرناک خود اسهال بیش از سه روز، تب بالاتر از ۳۸ درجه، مشکل در دید یا صحبت کردن، کم آبی شدید شامل خشکی دهان، دفع ناچیز یا قطعی ادرار و ادرار خونین خبر از مسمومیت می‌دهد؛ این موارد شامل علائمی است که فرد دچار مسمومیت غذایی شده باشد و این موضوع شاید در مورد شایع‌ترین علت مسمومیت در جهان یعنی مصرف داروها بیشتر از مقادیر درمانی، مطرح نباشد.

درمان مسمومیت‌ها و عوارض متعاقب آن سالانه هزینه سنگینی را بر جامعه متحمل و گاه عوارض جدی را برای فرد مسموم شده در پی دارد. داروهایی که سیستم اعصاب مرکزی را متاثر می‌کند و از بین آنها خواب‌آورها، مسکن‌ها و داروهای ضدافسردگی رتبه اول را در رابطه با ایجاد مسمومیت‌های دارویی دارند.

مسمومیت در خانه؛ از غذا آلوده تا مصرف بیش از حد مجاز دارو

بروز ۹۰ درصد از مسمومیت‌ها در منازل

معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو به مناسبت هفته پیشگیری از مسمومیت‌ها نسبت به لزوم آموزش همگانی با کمک همه دستگاه‌ها و نهادهای مرتبط در این زمینه تاکید کرد.

سید حیدر محمدی معتقد است که شناخت الگوی مسمومیت‌ها، داشتن اطلاعات کافی از نحوه نگهداری، مصرف، عوارض، خطرات و هشدارهای مربوط به مواد دارویی و شیمیایی به پیشگیری از وقوع مسمومیت کمک شایانی می‌کند.

به گفته وی، شایع‌ ترین علت بروز مسمومیت در جهان، مصرف داروها بیش از مقادیر درمانی است.

دقت در سلامت سبزی، صیفی و میوه‌ها از باقیمانده سموم

رییس دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی بر ضرورت سلامت سبزی، صیفی و میوه‌ها از نظر باقیمانده سموم و دفع آفات و نیترات حاصل از کودهای شیمیایی تاکید کرد و گفت: حفظ سلامت و ایمنی غذا یکی از الزامات دستیابی به امنیت غذایی در کشور به حساب می‌آید و لازم است در همه زنجیره غذا از مرحله تولید تا مصرف دستگاه‌های اجرایی به وظایف و تکالیف خود به دقت عمل کنند تا مردم کشور به غذای سالم دسترسی داشته باشند.

محمداسماعیل مطلق افزود: در پی تصویب سند ملی دانش بنیان امنیت غذایی در شورای عالی انقلاب فرهنگی و سند پشتیبان امنیت غذا و تغذیه در شورای عالی سلامت و امنیت غذایی؛ رییس جمهور، شورای عالی سلامت و امنیت غذایی را موظف کرده‌اند که اجرای سند ملی را رصد و گزارش پیشرفت اجرای سند در زمینه‌های مختلف از جمله سالم بودن محصولات غذایی و کشاورزی را به وی اعلام کند.

مسمومیت در خانه؛ از غذا آلوده تا مصرف بیش از حد مجاز دارو

وی ادامه داد: در این جلسه همه دستگاه‌های اجرایی موظف شدند در مرحله اول، راهکارهای پیشنهادی و برنامه‌های خود را برای ارتقای سلامت هشت محصول کشاورزی منتخب شامل سیب زمینی، پیاز، خیاز و گوجه فرنگی جالیزی و گلخانه‌ای، سیب درختی و پرتقال در قالب برش برنامه عملیاتی تا پایان سال جاری و سال ۱۴۰۳ به شورای عالی سلامت و امنیت غذایی ارائه کنند.

مطلق اضافه کرد: آموزش کشاورزان در زمینه استفاده صحیح از سموم دفع آفات و کودهای شیمیایی، نظارت بر عرضه سموم دفع آفات و استفاده بهینه از سموم کم خطر، تجهیز آزمایشگاه‌های مواد غذایی برای تعیین میزان باقیمانده سموم و نیترات در این محصولات، ایجاد سیستم یکپارچه و هماهنگ و همکاری همه دستگاه‌های اجرایی برای حصول اطمینان از اینکه مردم کشور به غذای سالم دسترسی داشته باشند، ضروری است و این مهم با همکاری و مشارکت مردم و همکاری بین بخشی عملی خواهد شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha