شایع‌ترین مسمومیت‌ها در چهارمحال و بختیاری را بشناسیم

شهرکرد- ایرنا- کارشناس فرآورده‌های طبیعی و سنتی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری گفت: مسمومیت‌های دارویی، گزیدگی جانوران سمی و مواد شیمیایی بیشترین تعداد مسمومیت‌ها را در این استان به خود اختصاص داده است.

نرگس باقری روز چهارشنبه به مناسبت هفته پیشگیری از مسمومیت‌ها در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: در نیمه نخست امسال حدود ۲ هزار مورد مسمومیت در استان به ثبت رسیده است که اگر ند چه نسبت به مدت مشابه سال گذشته روند کاهشی دارد اما با افزایش آگاهی شهروندان می‌توان همچنان این تعداد مسمومیت را کاهش چشمگیری داد و از بسیاری از موارد پیشگیری کرد.

وی ادامه داد: امسال شعار هفته پیشگیری از مسمومیت‌ها با عنوان "سلامتی را با افزایش آگاهی و اقدام پیشگیرانه از مسمومیت‌ها محافظت کنیم" نامگذاری شده است از همین رو آگاهی‌بخشی به جامعه برای پیشگیری از این عارضه بسیار مهم است.

کارشناس فرآورده‌های طبیعی و سنتی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری با اشاره به انواع مسمومیت‌ها، تصریح کرد: مسمومیت با گاز مونوکسید کربن، مسمومیت غذایی، دارویی، دفع آفات و مواد شیمیایی، گزیدگی جانوران و حشرات سمی و مسمومیت انواع مخدر و محرک‌ها از جمله مسمومیت‌ها به شمار می‌رود که در استان مسمومیت دارویی، گزیدگی به ویژه با نیش عقرب و مواد شیمیایی بیشترین تعداد و مسمومیت غذایی کمترین مورد را به خود اختصاص داده است.

باقری با بیان اینکه کودکان زیر پنج سال پرخطرترین گروه سنی در مواجهه با مسمومیت‌ها هستند، اظهار داشت: در کشور ۱۷ درصد مسمومیت‌ها مربوط به این گروه سنی است اما در استان این میزان ۹ درصد است که نشان می‌دهد آگاهی بخشی به گروه‌های هدف در این خصوص تاثیرگذار بوده است.

وی تصریح کرد: بیشترین مورد مسمومیت کودکان در استان مربوط به مسمومیت مواد شیمیایی، شوینده‌ها و گزش عقرب و جانوران سمی است.

کارشناس فرآورده‌های طبیعی و سنتی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه ۹۰ درصد مسمومیت‌ها در داخل منازل شکل می‌گیرد، افزود: اگر در محیط خانه، فضای ایمنی فراهم کنیم، بروز مسومیت‌ها به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد.

باقری توصیه کرد تا در محیط خانه داروها و مواد شوینده از دسترس کودکان به دور باشد، ظروف حاوی مواد شیمیایی قبل از آنکه دور انداخته شود آبکشی شود و موادی نظیر لوله‌بازکن‌ها، جرم‌گیر و سفیدکننده لباس و پارچه در بسته‌بندی اصلی خود و مطابق با توصیه‌هایی که بر روی آن درج می‌شود، نگهداری شود.

وی یادآور شد: همچنین توصیه می‌شود مواد غذایی در کنار مواد شیمیایی نگهداری نشود و سموم دفع آفات در حیاط و یا پارکینگ خانه که قابل دسترس کودکان است، قرار داده نشود.

کارشناس فرآورده‌های طبیعی و سنتی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه در نیمه نخست امسال مسمومیت‌ با قارچ و گیاهان سمی ۱۰ درصد مسمومیت‌های گزارش شده در استان را به خود اختصاص داده است، بیان داشت: این در حالیست که در نیمه دوم سال مسمومیت با گاز مونوکسید کربن شیوع بیشتری دارد.

مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن شایع‌ترین مسمومیت در نیمه دوم سال

باقری ادامه داد: گاز مونوکسیدکربن با توجه به اینکه بدون بو، رنگ و طعم است و محرک به شمار نمی‌رود و موجب سوزش چشم‌ها نمی‌شود علامت هشدار دهنده‌ای ندارد و اگر نکات ایمنی رعایت نشود، احتمال مسمومیت با آن زیاد است.

وی به علائم مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن اشاره کرد و گفت: مسمومیت در کوتاه‌مدت به ویژه در کودکان سبب تهوع، استفراغ و اسهال و در طولانی‌مدت سبب افزایش تپش قلب، کاهش هوشیاری، کما و مرگ می‌شود.

باقری تاکید کرد: گاهی گاز مونوکسیدکربن اگرچه در فضا پخش است اما به سبب اینکه هوا تهویه می‌شود، ایجاد مسمومیت نمی‌کند اما به مرور زمان سبب کاهش ضریب هوشی و حافظه می‌شود از همین رو به جد توصیه می‌شود که نسبت به استفاده از بخاری‌های بدون دودکش پرهیز و در خصوص باز بودن کلاهک دودکش‌ها اطمینان حاصل شود.

کارشناس فراورده‌های طبیعی و سنتی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری افزود: در صورت مواجه با افرادی که دچار مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن شده‌اند باید در ابتدا فرد را به هوای آزاد انتقال داد و اگر فرد هوشیاری یا تنفس نداشت احیای قلبی عروقی برای آن انجام داد و در اسرع وقت با اورژانس تماس گرفت.

باقری یادآور شد: در سال گذشته سه هزار و ۶۷۷ مورد مسمومیت در استان به ثبت رسیده بود که نسبت به تفکیک جنسیتی زن و مرد تفاوت محسوسی نداشته است.

به گزارش ایرنا، از یکم تا هفتم آبان با عنوان هفته پیشگیری از مسمومیت‌ها نامگذاری شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha