تقویت نظارت بر برنامه‌های سازگاری با کم‌آبی، راه برون‌رفت از مشکلات کمبود آب

تهران- ایرنا- سازگاری با کم‌آبی تلاشی برای غلبه بر مشکلات ناشی از شرایط نامتوازن منابع آبی کشور است که اکنون وزارت نیرو مصمم است با تقویت بُعد نظارتی، اجرای برنامه‌های آن را به‌درستی پیگیر باشد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، شرایط کنونی منابع آب کشور حاصل انباشت تاریخی مجموعه تصمیم‌هایی است که از چند دهه پیش گرفته شده و البته تحت‌تأاثیر پدیده تغییر اقلیم نیز قرار گرفته است.

برخورداری از یک‌سوم بارش متوسط جهانی و توزیع نامتوازن زمانی و مکانی آن و بالا بودن تلفات تبخیر، شرایط اقلیمی را در کشور ایجاد کرده است که حداقل با ابزارهای فناورانه بشری امروز قابل‌تغییر نیست و نمی‌توان آن را به پرآبی بدل کرد.

مهم‌ترین مفهوم در مواجهه با شرایط کم‌آبی، «سازگاری» است. سازگاری به این معناست که باید شرایط اقلیمی ایران را مبنای هرگونه راهبرد، برنامه و اقدام در بهره‌برداری از منابع آب قرار داد.

بر همین اساس، کارگروه سازگاری با کم‌آبی شکل‌گرفته تا برنامه‌هایی را مصوب کند تا هدف سازگاری با کم‌آبی محقق شود.

در همین زمینه، سخنگوی صنعت آب کشور با تاکید بر ضرورت هماهنگی دستگاه‌های مسوول در اجرای برنامه سازگاری با کم‌آبی گفت: در صورت تحقق کامل اهداف این برنامه در فاز نخست، نزدیک به ۱۲ میلیارد مترمکعب از برداشت از منابع آب کشور کاهش می‌یابد.

«فیروز قاسم‌زاده» درباره اجرای برنامه سازگاری با کم‌آبی، ادامه‌داد: هماهنگی دستگاه‌های مسوول در پیشبرد اهداف برنامه سازگاری با کم‌آبی ضروری است.

وی اضافه‌کرد: در این صورت، اهداف تعریف شده این برنامه از جمله برنامه‌ریزی برای تدوین الگوی کشت مناسب هر منطقه متناسب با شرایط کم‌آبی و سهم منابع آب در اختیار بخش کشاورزی، تحویل حجمی آب، اصلاح تعرفه‌ها برای جلوگیری از اضافه برداشت منابع آب زیرزمینی، پیاده‌سازی الگوی مصرف بهینه، فرهنگ‌سازی در حوزه مدیریت مصرف آب تحقق می‌یابد.

سخنگوی صنعت آب کشور، از تقویت نظارت بر اجرای برنامه سازگاری با کم‌آبی در ماه‌های اخیر خبر داد و گفت: بر همین مبنا در جلسات هفتگی معاون آب و آبفای وزارت نیرو با استان‌ها، ضمن کنترل عملکرد آنها، شناسایی میزان انحراف از برنامه و چاره‌اندیشی برای تحقق اهداف طرح در استان‌ها در این جلسات پیگیری می‌شود.

وی افزود: در صورت تحقق کامل اهداف برنامه سازگاری با کم‌آبی، در فاز نخست حدود ۱۲ میلیارد مترمکعب از برداشت از منابع آب کشور کاهش می‌یابد.

قاسم‌زاده بیان‌داشت: یکی از اقدام‌های موثر در راستای کنترل برداشت از منابع آب زیرزمینی که همسو با اهداف سازگاری با کم‌آبی دنبال می‌شود، مدیریت توامان آب و برق و کنترل اضافه برداشت چاه‌ها از طریق کنترل‌پذیری کنتورهای برق منصوبه بر روی چاه‌های برق‌دار است که به‌جد در دولت سیزدهم مورد توجه قرار گرفته و زیرساخت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری لازم در یک سال اخیر فراهم شده است.

سخنگوی صنعت آب کشور گفت: از طریق همین اقدام، نزدیک به ۷۰ درصد حجم برداشت چاه‌های مجاز کشاورزی قابل‌رصد و کنترل خواهد بود.

وی خاطرنشان‌کرد: در برنامه‌ریزی انجام شده، در تعامل با صاحبان پروانه چاه‌ها، میزان اضافه برداشت به آنان اطلاع‌رسانی و راهکارهای لازم برای کاهش مصرف به میزان مندرج در پروانه ارائه خواهد شد. البته تداوم برداشت مازاد و عدم توجه به راهکارهای ارائه شده، می‌تواند منجر به قطعی موقت برداشت آب نیز شود.

به گزارش ایرنا، کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی، تلاش کرده است با متقاعد کردن سیاست‌گذاران درباره واقعیت کم‌آبی، تولید دانش درباره معنی، ضرورت‌ها و روش‌های سازگاری با کم‌آبی و تبدیل آن به یک گفتمان فرابخشی در مدیریت منابع و مصارف آب، در هماهنگ‌سازی منافع بازیگران در مسیر سازگاری با کم‌آبی نقش‌آفرینی کند.

کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی بر اساس مصوبه هیات وزیران وقت تاسیس شد و در مدت فعالیت خود، دستاوردهای مختلفی داشته است که مهمترین آن، بررسی و تصویب برنامه‌های سازگاری با کم‌آبی در ۳۱ استان کشور بوده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha