زدودن گرد فراموشی از چهره صنعت کفش تبریز در دولت سیزدهم

تبریز- ایرنا- صنعت کفش تبریز دارای جایگاه مهم در اشتغال و معیشت این خطه دارد و دارای شهرت جهانی است مسوولان با درک این جایگاه درصدد برداشتن موانع تولید و صادرات کفش و افزایش ارزش افزوده آن هستند و در این راه گام موثری برداشته اند.

به گزارش ایرنا، وجود ظرفیت های ویژه در صنعت کیف و کفش چرم موجب شده این صنعت به عنوان یکی از صنایع دارای مزیت تولید، صادرات و زنجیره ارزش در استان آذربایجان شرقی محسوب شود.
زنجیره ارزش، طرحی تعریف شده برای احیا و توسعه صنایع مختلف در استان های کشور است که بخش های دارای مزیت نسبی در استان ها برای توسعه انتخاب می شود.

تبریز نیز به عنوان قطب چرم کشور، دارای زیرساخت های مناسب برای تولید و عرضه کفش در کلاس جهانی است اما باید بسترسازی مناسبی نیز برای ارایه آن به بازارهای خارجی و خارج از آذربایجان شرقی را نیز به خوبی و ساختارمند داشته باشد تا با افزایش تولید، عواید آن به تولیدکنندگان و توسعه این صنعت برگردد.

بازدید رییس جمهور از چرمشهر در دومین سفر خود به آذربایجان شرقی و صدور دستورات لازم برای ارتقا این صنعت در استان به عنوان نخستین بازدید و اقدام در این سفر عزم دولت را برای رفع مشکلات و زدودن گرد و غبار از این صنعت تاریخی را نشان می دهد و بر این اساس مسوولان استانی اقدمات موثری را برای تحقق رونق صنعت چرم، کیف و کفش تبریز برداشته اند.

تولید سالانه ۱۲۰ میلیون جفت کفش در آذربایجان‌شرقی
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه آذربایجان شرقی ظرفیت‌ زیادی برای توسعه صنعت کیف و کفش دارد، گفت: اکنون آذربایجان شرقی با وجود ۵۵ واحد صنعتی بزرگ، ۲ هزار و ۲۰۰ واحد تولیدی کوچک و متوسط و بیش از ۵۰۰ واحد خانگی، بزرگ‌ترین خوشه کفش کشور از لحاظ تعداد عضو است.

زدودن گرد فراموشی از چهره صنعت کفش تبریز در دولت سیزدهم

محمد کلامی می افزاید: علاوه بر وجود بازار تاریخی کفش و شهرک صنعتی کفش در تبریز و دانشکده کفش، فقط ۲۰ هزار استادکار کفش در استان وجود دارد که این موارد مزیت های بسیار بزرگی برای استان محسوب می شوند.

وی با بیان این که کفش تبریز در دنیا شناخته شده است، می گوید: سالانه ۱۲۰ میلیون جفت کفش در استان تولید می شود که این محصولات علاوه بر تامین بخش قابل توجهی از نیاز داخلی، به کشورهای روسیه، ترکیه، آذربایجان، ترکمنستان، چین، هندوستان، عراق و افغانستان صادر می شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی می گوید: در حال حاضر حدود ۴۰ هزار نفر در حوزه کفش در آذربایجان شرقی مشغول به کار هستند.
کلامی با اشاره به بازار داخلی ۲۴۰ میلیون جفت و بازار ۵۰۰ میلیونی منطقه، گفت: برای افزایش ارزش افزوده در حوزه کفش باید از تمام این ظرفیت ها استفاده کنیم.

آذربایجان‌شرقی قطب تولید کیف و کفش و چرم
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: با توجه به این که آذربایجان شرقی قطب تولید کیف و کفش و چرم است و مواد اولیه مورد نیاز صنایع کیف و کفش از صنایع چرم تامین می شود بر این اساس، این صنایع برای توسعه در طرح زنجیره ارزش استان انتخاب شده است.

کلامی با بیان این که مطالعات اولیه زنجیره ارزش صنعت کیف و کفش در استان انجام شده است، می افزاید: اگر طرح زنجیره ارزش به خوبی اجرا شود تحولات بزرگی در اقتصاد استان ایجاد می شود و تا حدودی مشکل اشتغال، جذب سرمایه‌گذاری و صادرات حل خواهد شد.

وی نبود طراح و تنوع در طراحی محصولات تولیدی را از جمله حلقه‌های مفقوده در این صنعت عنوان کرده و می گوید: وزن زیاد کفش، کیفیت مواد اولیه، نبود تنوع در محصولات تولیدی و طراحی قدیمی باعث شده در حوزه صادرات نسبت به رقبا، توان رقابتی نداشته باشیم.

کلامی با بیان این که اعطای تسهیلات تکلیفی امسال برای فعالان صنایع تعیین شده در زنجیره‌های ارزش در اولویت قرار گرفته است، تاکید می کند: تلاش می‌کنیم با هدایت تسهیلات و حمایت از این صنایع علاوه بر رشد تولید و اشتغالزایی، زنجیره ارزش صنعت چرم و کیف و کفش استان تکمیل و احیا شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی تکمیل زنجیره ارزش برای صنایع تعیین شده در استان را بسیار مهم ارزیابی کرده و می افزاید: دستگاه های متولی برای پیشبرد این اقدامات باید همکاری لازم را با هم داشته باشند.

وی می گوید: در حال حاضر به منظور پیشبرد اهداف تعیین شده در طرح زنجیره ارزش اقدامات لازم در حال انجام است به طوری که یک راهبر برای اجرای برنامه ها مشخص شده است.

کلامی اظهار می کند: به روزرسانی مطالعات، تدوین برنامه های عملیاتی برای توسعه و رایزنی، هماهنگی با فعالان بخش خصوصی و دولتی، پیگیری حل مشکلات ذینفعان زنجیره ارزش در استان و خارج از استان و پیگیری تامین منابع مالی و اجرایی از بانک ها تنها بخشی از وظایف راهبر برای توسعه صنعت کیف و کفش است.

زدودن گرد فراموشی از چهره صنعت کفش تبریز در دولت سیزدهم

فعالان صنعت کیف و کفش در اولویت اعطای تسهیلات هستند

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی هم در گفت و گو با ایرنا اعلام کرد: با توجه به انتخاب صنعت کیف و کفش در طرح زنجیره ارزش، امسال صنایع کیف و کفش در اولویت اعطای تسهیلات بازسازی و نوسازی کمک‌های فنی و اعتباری وزارت صمت قرار گرفته است.

محمدجعفر عظمائی می افزاید: برای تمام زنجیره ها بسته های سرمایه گذاری تعریف شده است تا در اختیار عموم قرار گیرد که البته در حال حاضر جوازهای تاسیس و پروانه های بهره برداری به سمت تکمیل زنجیره ارزش هدایت می شود.

وی با بیان این که در خصوص تکمیل زنجیره های ارزش، اولویت های سرمایه گذاری در استان منتشر شده است، می افزاید: امیدواریم تا پایان امسال بتوانیم در هر زنجیره یک یا ۲ رسته تعریف و توسعه دهیم تا شاهد تکمیل زنجیره ارزش در استان باشیم.

زدودن گرد فراموشی از چهره صنعت کفش تبریز در دولت سیزدهم

بازار کفش چرم تبریز در رکود است
اما در همین حال یک تولیدکننده کفش چرم در تبریز در گفت و گو با ایرنا با اشاره به انتخاب صنعت کیف و کفش چرم برای توسعه در طرح زنجیره ارزش راهبردی گفت: از هر طرحی که جانی دوباره به صنعت کیف و کفش چرم بدهد استقبال می کنیم.
رقیه امینی با بیان این که در حال حاضر با توجه به وضعیت اقتصادی با مشکلات زیادی در این صنعت مواجه هستیم، می افزاید: کمبود نقدینگی، نوسان نرخ ارز و کاهش قدرت خرید مردم باعث رکود بازار و کاهش تولید کفش چرم شده است.
وی ادامه می دهد: افزایش ناگهانی نرخ دلار موجب افزایش قیمت مواد اولیه و در این صورت وضعیتی ایجاد می شود که پس از فروش محصول تولیدی، به دلیل افزایش نرخ مواد اولیه نمی توانیم مواد مورد نیاز را تهیه کنیم.

این تولیدکننده کفش چرم اظهار کرد: از سوی اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان اعلام شده بود که تسهیلات بانکی تا سقف پنج میلیارد ریال با نرخ ۲۳ درصد به فعالان این صنعت اعطا می‌شود ولی به دلیل نرخ بهره زیاد و میزان بالای اقساط ماهانه نتوانستیم از این تسهیلات استفاده کنیم.
امینی با بیان این که به دلیل وضعیت رکود بازار مجبور شدیم نیروی کار خود را کاهش دهیم، می افزاید: با این وضعیت دیگر فعالان این صنعت امکان ادامه کار ندارند.

وی خاطرنشان می کند: کفش تبریز روزگاری برای خود اسم و رسمی داشت و در دنیا شناخته شده بود ولی اکنون به دلیل برخی از مشکلات، فعالان این صنعت مشکلات دارند در حالی که آذربایجان شرقی به عنوان بزرگ‌ترین خوشه کفش کشور ظرفیت های زیادی در این زمینه دارد.

بر اساس این گزارش؛ بدون تردید در سالی که از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سال مهار تورم و رشد تولید نامگذاری شده است اجرای کامل طرح زنجیره ارزش، گامی ارزشمند برای هموار کردن مسیر توسعه صنعت کیف و کفش چرم خواهد بود.

در این میان آنچه که مسلم است این است که بخش خصوصی آذربایجان شرقی همواره در تلاش برای توسعه روزافزون صنایع استان است ولی تدوین یک نقشه راه مدون مستلزم پیشرانی دولت و حمایت همه جانبه از فعالان بخش خصوصی است تا با شناسایی حلقه های مفقوده و اتصال زنجیره توسعه، در این جنگ نابرابر اقتصادی موفق شویم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha