۲ هزار جلد کتاب به کتابخانه شهید مطهری اردبیل اهدا شد

اردبیل-ایرنا- مسئول کتابخانه عمومی شهید مطهری اردبیل از اهدای ۲ هزار جلد کتاب به این کتابخانه در ۲ سال اخیر خبر داد و به دانشجویان توصیه کرد بعد از فراغت از تحصیل، کتابهای خود را به کتابخانه‌ها هدیه کنند تا در اهدای دانایی سهیم باشند.

مجید مهرآذر روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: روزانه یک هزار نفر به این کتابخانه شهید مطهری مراجعه می‌کنند و فضای کار کارکنان کتابخانه‌های عمومی سرشار از آرامش و حشر و نشر با تحصیل‌کردگان و طالبان دانایی و آگاهی است و با وجود اینکه در قیاس با بسیاری از ادارت، از حقوق و مزایای چندانی برخوردار نیستیم اما فضای کار ما دارای مزیت است.

وی در معرفی کتابخانه عمومی شهید مطهری اردبیل گفت: این کتابخانه از نظر مساحت، تعداد نسخ و اعضا جزو کتابخانه‌های استاندارد استان اردبیل است و با ۲ هزار و ۵۰۰ متر مربع فضا، ۵۷ هزار نسخه کتاب و ۲ هزار و ۲۰۰ عضو فعال فعالیت می‌کند.

مسئول کتابخانه عمومی شهید مطهری ساعات کار کتابخانه عمومی شهید مطهری را هفت و نیم تا ۱۹ اعلام کرد و افزود: البته زمان فعالیت این مجموعه در آستانه کنکور و برخی آزمون‌ها شناور است و برای استفاده مراجعه‌کنندگان افزایش می‌یابد.

مهرآذر دسترسی به این کتابخانه را به لحاظ قرار گرفتن در مرکز شهر، خوب توصیف کرد و بخش‌های آن را شامل استان شناسی، مخزن اصلی، مرجع، نشریات، کودک، نوجوان، بوفه، کتابخانه تخصصی باباصفری، آمفی تئاتر، سالن‌های مطالعه برادران و خواهران و پارکینگ و محوطه اعلام کرد.

هزینه عضویت خانوادگی، نصف بهاست

مسئول کتابخانه عمومی شهید مطهری اردبیل از افزایش هزینه عضویت در کتابخانه‌های عمومی از حدود ۶۰ هزار ریال به ۳۰۰ هزار ریال خبر داد و گفت: اگر خانواده‌ای برای عضویت مراجعه کنند، نصف بهای هر نفر را پرداخت خواهند کرد.

مهرآذر مدارک لازم برای عضویت در کتابخانه‌های عمومی را یک قطعه عکس، تکمیل فرم و پرداخت هزینه عضویت سالانه اعلام کرد و افزود: عضویت برخی اقشار نظیر جانبازان، بسیجیان فعال و بازنشستگان رایگان است ، ضمن اینکه عضویت در هفته کتاب رایگان می‌شود. در مجموع به طور کلی یک سوم اعضای فعلی کتابخانه شهید مطهری رایگان عضو شده‌اند.

کتابخانه جزو فضای سبز شهری است

این کتابدار گفت: کتابخانه برابر قانون جزو فضای سبز شهر محسوب می‌شود و این سیاست به منظور ترویج فرهنگ مطالعه در شهر تدوین شده است و در فضای سبز شهرها می‌توان کتابخانه احداث کرد اما بناهای دیگر حتی مسجد را نمی‌توان ساخت.

پای اراذل و اوباش به کتابخانه باز نمی‌شود

اعضای خوش حساب و بدحساب داریم

مهرآذر به ارتباط آنلاین و شبکه‌ای کتابخانه‌های عمومی با یکدیگر اشاره کرد و افزود: فردی که در یک کتابخانه عضو می‌شود، می‌تواند از هر کتابخانه‌ای در هر نقطه ایران کتاب به امانت بگیرد.

این فعال حوزه فرهنگ ادامه داد: با وارد کردن کد ملی متقاضی کتاب به سامانه، سابقه عضویت و نحوه فعالیت و امانتداری او را مشاهده می‌کنیم و اگر فردی به اصطلاح خوش حساب باشد، کتاب‌های نفیس و مرجع را نیز می‌تواند به امانت ببرد اما اگر خوش حساب نباشد، برایش محدودیت قائل می‌شویم و حداقل می‌تواند کتاب مدنظرش را در داخل کتابخانه مطالعه کند.

وی گفت: یک عضو کتابخانه که مدرک تحصیلی دکتری نیز داشت و در استان دیگری به عضویت کتابخانه‌های عمومی در آمده بود، روزی به این کتابخانه آمد و درخواست کتاب کرد اما چون در سوابقش، یک کتاب را بعد از سپری شدن موعد تحویل به کتابخانه محل عضویت خود بازنگردانده بود، امکان امانت گرفتن کتاب در اردبیل برایش مقدور نشد.

مسئول کتابخانه عمومی شهید مطهری اردبیل با اعلام تعدد کتابخانه‌ها در این استان، از فاصله گرفتن برخی افراد حتی تحصیل‌کرده از کتابخانه اظهار تعجب کرده و گفت: روزی معلمی با کتابخانه تماس گرفته بود که درصد تخفیف فروش کتب چقدر است؟ این فرد متوجه نبود که کتابخانه عمومی محل فروش کتاب نیست بلکه محل امانت دادن و مطالعه کتاب است، از این رو هر چه در ترویج و معرفی خدمات کتابخانه‌ها تلاش کنیم باز هم کم است.

وضعیت کتابخانه‌ها در دوره پساکرونا احیا شد

مهرآذر به ریزش و کاهش اعضای کتابخانه در دوره کرونا اشاره کرد و گفت: خوشبختانه در پسا کرونا وضعیت اعضای کتابخانه‌ها احیا شده است و مراجعه‌کنندگان ما اغلب دانشجویان ، حقوقدانان و کتابخوانان هستند.

این فعال حوزه فرهنگ تاثیر آمفی‌تئاتر این کتابخانه را در جذب اعضا مهم دانست و تصریح کرد: در آمفی‌تئاتر کتابخانه شهید مطهری برنامه‌های فرهنگی، شعرخوانی، آموزشی، آمادگی کنکور و تئاتر کودک و نوجوان اجرا می شود و علاقه‌مندان با حضور در آمفی‌ئتائر با کتابخانه نیز آشنا و سپس عضو می‌شوند.

پای اراذل و اوباش به کتابخانه باز نمی‌شود


کتاب مستهلک جایگزین ندارد/ اهدای کتاب اهدای دانایی است

این کارشناس حوزه کتاب و کتابداری در اردبیل از اینکه بسیاری از کتاب‌های قدیمی و مستهلک، جایگزین ندارند اظهار تاسف کرد و گفت: متاسفانه جای این قبیل کتاب‌ها که متقاضیان زیادی نیز دارند در قفسه کتابخانه‌ها خالی است و اغلب تجدید چاپ نمی‌شوند.

مهرآذر به ضرورت تبلیغات "اهدای کتاب، اهدای دانایی" تاکید کرد و گفت: خوشبختانه وضعیت اهدای کتاب، خوب است و برخی اشخاص فرهیخته و نامدار کتاب‌های نفیسی به کتابخانه اهدا می‌کنند و زنده‌یاد دکتر یوسف معماری چشم پزشک شهیر اردبیلی در دوران حیات خود کتب زیادی به کتابخانه شهید مطهری اردبیل اهدا کرده بود.

مسئول کتابخانه عمومی شهید مطهری اردبیل ادامه داد: یک زوج دارای مدرک تحصیلی دکتری که هر ۲ وکیل بودند، ۷۰۰ جلد کتب تخصصی را به این کتابخانه اهدا کردند و به دانشجویان عزیز توصیه می‌کنم بعد از فراغت از تحصیل، کتب خود را به کتابخانه‌ها هدیه کنند تا در اهدای دانایی سهیم باشند.

یک زوج دارای مدرک تحصیلی دکتری که هر ۲ وکیل بودند، ۷۰۰ جلد کتب تخصصی را به این کتابخانه اهدا کردند
دانشجویان بعد از فراغت از تحصیل، کتب خود را به کتابخانه‌ها هدیه کنند تا در اهدای دانایی سهیم باشند.

وی از اهدای بیش از ۶ هزار جلد کتاب در ۲ سال اخیر به این کتابخانه خبر داد و تصریح کرد: کتاب‌ها را به محض تحویل در قفسه ها نمی‌گذاریم بلکه مراحل استعلام و فهرست‌بندی را می‌گذرانند و سعی می‌کنیم کتاب‌هایی که تقاضا برای آنها زیاد است را بیشتر تهیه کنیم.

کتابداران در قبال مردم مسئولیت اجتماعی دارند

مسئول کتابخانه عمومی شهید مطهری اردبیل گفت: کار ما کتابداران فقط امانت دادن کتاب یا مشخص کردن فضای مطالعه برای مراجعه کنندگان نیست زیرا این کار را یک دستگاه نیز می‌تواند انجام دهد و ما کتابداران مسئولیت های اجتماعی در قبال مردم داریم.

مهرآذر توضیح داد: الان در کشورهای خارجی و برخی استان های کشور ما نیز دستگاهی با نام آر اف دی در کتابخانه‌ها نصب شده که مراحل دریافت و ارائه کتاب به اعضا را ثبت و انجام می دهد و نیازی به نیروی انسانی نیست.

وی ادامه داد: شغل کتابداری به معنی انبارداری نیست، بلکه ما در کنار امانت دادن کتاب، در حوزه‌های کارآفرینی، کسب و کارها، مقالات علمی، معرفی کتاب بر اساس موضوع و قفسه، معرفی کتاب‌های مشابه در صورت نبود کتب مورد تقاضا و یافتن کتاب‌های مورد تقاضا در سایر کتابخانه‌ها از طریق شبکه ارتباطی مشاوره می‌دهیم و با اعضا همکاری می‌کنیم.

پای اراذل و اوباش به کتابخانه باز نمی‌شود

بچه‌ها طالب رمان و داستان هستند

این کتابدار، کتاب‌های ادبی را پرتقاضاترین بخش این کتابخانه اعلام کرد و گفت: بچه‌ها بیشتر طالب داستان و رمان هستند و در تابستان‌ها قفسه این قبیل کتاب‌ها خالی می‌شود. از سوی دیگر کتاب‌های مورد علاقه بزرگسالان کتاب‌های علمی و درسی است که به علت گران بودن آنها در بازار آزاد، برای مطالعه یا امانت گرفتن آن کتب به کتابخانه‌ها مراجعه می‌کنند.

او به قراردادها و تفاهم‌نامه‌های کتابخانه عمومی شهید مطهری با دانشگاه‌ها و اداره کل آموزش و پرورش اردبیل به منظور هدایت دانشجویان و دانش‌آموزان به کتابخانه‌ها اشاره کرد و افزود: با کانون وکلا و شورای اسلامی شهر نیز ارتباط داریم و جمعی از خیران نیز در امر اهدای کتاب ، به این مجموعه کمک می‌کنند.

بیشترین امانت کتاب در بخش نوجوان است

مسئول کتابخانه عمومی شهید مطهری اردبیل گفت: به نظر می رسد والدین در سال‌های اخیر بیشتر روی هدایت فرزندان به کتاب و کتابخوانی وقت می‌گذارند زیرا حدود ۸۰۰ نفر به شمار اعضای این کتابخانه اضافه شده است که اغلب نوجوانان هستند.

مهرآذر زندگی آپارتمانی را از علت‌های سوق دادن فرزندان توجه والدین به کتابخانه‌ها ذکر کرد و ادامه داد: پدر و مادرها برای فاصله دادن فرزندان خود از فضای مجازی، آنان را به کتابخانه‌ها هدایت می‌کنند و این امر مبارک و امیدوارکننده‌ای است.

وی توجه و تقاضای کتاب در قشر نوجوان را از نشانه‌های آن امر اعلام کرد و گفت: این قشر اغلب به دنبال کتاب‌های داستان، کمک درسی، علمی و مذهبی هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha