۴ آبان ۱۴۰۲، ۹:۱۷
کد خبرنگار: 1423
کد خبر: 85271101
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

عشایر مهمان قبل از کوچ به سمت ایلام، خود و دامهایشان را واکسینه کنند

ایلام - ایرنا - سرپرست اداره کل امور عشایر ایلام گفت: عشایر مهمان قبل از ورود به این استان حتما نسبت به واکسیناسیون خود و مایه کوبی احشام، طیور و چهارپایانشان جهت جلوگیری از انتقال بیماری های مشترک انسان، طیور و دام اقدام کنند.

«محمدجواد خانزادی» روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: عشایر مهمان از استان های همجوار می بایست دفتر نمایندگی خود را در شهرستان دهلران فعال کنند.

وی بیان کرد: عشایر مهمان استان های لرستان، کرمانشاه و همدان دفتر نمایندگی جهت رسیدگی به امور و پیگیری مطالبات خود دارند که این دفتر با توجه به در پیش بودن کوچ عشایر به سمت استان ایلام، باید فعالیت خود را آغاز کند.

خانزادی اضافه کرد: نیازها و خواسته های عشایر مهمان توسط این نمایندگی احصا و به استان های مبدا جهت پیگیری گزارش می شود و خدمات رسانی و رفع نیازها و مطالبات این عشایر از جمله تامین آب، سوخت، نهاده های دامی و دیگر ملزومات توسط ادارات کل امور عشایر استان های مبدا انجام می پذیرد.

وی در مورد شیوه کوچ عشایر مهمان هم تصریح کرد: کوچ عشایر مهمان از استان های همجوار به مناطق گرمسیری استان به صورت سنتی ممنوع است و آنها از کوچ به شیوه سنتی بپرهیزند.

سرپرست اداره کل امور عشایر استان ایلام یادآور شد: رایزنی و جلسات هم اندیشی با مسئولان استان های همدان، لرستان و کرمانشاه برای جلوگیری از کوچ سنتی عشایر این استان ها به سمت مناطق گرمسیری استان ایلام انجام گرفته است.

خانزادی تاکید کرد: کوچ سنتی عشایر مهمان عمدتا باعث بروز حوادث جاده ای، تخریب مراتع طبیعی و مزارع کشاورزی طول مسیر می شود و یا احتمال شیوع بیماری های مشترک بین انسان و دام وجود دارد.

سرپرست اداره کل امور عشایر استان ایلام بیان ادامه داد: عشایر مهمان از ۱۵ آذرماه اجازه استقرار در مراتع مناطق گرمسیری استان ایلام را دارند و ورود زودهنگام آنها قبل از تاریخ یاد شده ممنوع است.

به گزارش ایرنا، همه ساله از نیمه دوم آذرماه تا اوایل اردیبهشت ماه ۲ هزار و ۵۰۰ خانوار عشایری با حدود ۲۰۰ هزار راس دام از مناطق سردسیر استان های کرمانشاه، لرستان و همدان به نواحی گرمسیری ایلام کوچ و زمستان را در ایلام سپری می کنند.

عمده این عشایر در شهرستان های جنوبی استان اتراق دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha