۵ آبان ۱۴۰۲، ۷:۵۳
کد خبرنگار: 939
کد خبر: 85271120
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

دانش آموزان با نیازهای ویژه، هنرشان پریدن با بال‌های شکسته است

زنجان - ایرنا - یک معلم دانش آموزان با نیازهای ویژه گفت: این افراد، توانایی‌ها و حق و حقوقی دارند و جامعه باید آنها را بپذیرد که می‌خواهند با بال شکسته هنر پریدن را به نمایش بگذارند.

به گزارش ایرنا، عده ای از کودکان به اندازه ای با دیگران فرق دارند که باید توجه خاصی به آنها داشت؛ این تفاوت به طور کلی در تمام خصوصیات جسمانی، عاطفی، عقلانی و اجتماعی آنان دیده می شود و در سازگاری آنها با محیط اجتماعی اشکال و مانعی بزرگ ایجاد می کند.

به همین منظور تا همین چند وقت پیش به این دسته از افراد «استثنایی» می گفتند اما از یک طرف، واژه استثنایی معمولا کاستی ها و تفاوت های منفی را در ذهن تداعی می کند و از طرف دیگر، همه کودکان متفاوت یا نیازمند را پوشش نمی دهد.

به همین دلیل، در حال حاضر، اصطلاح «کودکان با نیازهای ویژه» به جای کودکان استثنایی به کار می رود.

کودک با نیازهای ویژه فردی است که علاوه بر ویژگیها و نیازهای کودکان عادی، ویژگیها و نیازهای خاصی دارد، از نظر آموزشی، دانش آموز با نیازهای ویژه از نظر شناختی، هوشی، جسمی، حسی- حرکتی، عاطفی و اجتماعی تفاوت قابل ملاحظه ای با افراد همسن خود دارد.

این تفاوت به حدی است که برخورداری او از آموزش و پرورش، مستلزم تغییراتی متناسب با ویژگیهای این دانش آموزان در برنامه ها، محتوا، روشها، مواد و فضای آموزشی عادی و ارائه خدمات آموزشی و توانبخشی ویژه است.

دسته بندی های گوناگونی برای نامگذاری افراد با نیازهای ویژه در نظر گرفته شده، در یک دسته بندی این افراد در هشت دسته تقسیم می شوند: ناشنوا و کم شنوا، نابینا و کم بینا، دارای معلولیت جسمی- حرکتی، کم توان ذهنی، دارای اختلالات ارتباطی، رفتاری، یادگیری و تیزهوش و با استعداد.

استان زنجان ۲۵ مدرسه برای دانش آموزان با نیازهای ویژه دارد و در مجموع ۲ هزار و ۷۰۰ دانش آموز دارای این شرایط در این استان تحصیل می کنند.

حدود سه درصد از افراد هر جامعه دچار معلولیت جسمی یا ذهنی هستند، این افراد نیاز به محیط آموزشی و آموزش‌های خاص دارند و برای این آموزش‌های خاص نیاز به نیروی متخصص در این زمینه است.

خبرنگار ایرنا با سعید حاتمی دانشجوی دکتری تخصصی علوم تربیتی و دبیر مدارس دانش آموزان دارای نیازهای ویژه استان زنجان در خصوص مسائل آموزشی این دانش آموزان گفت و گو کرده است.

دانش آموزان با نیازهای ویژه، هنرشان پریدن با بال‌های شکسته است

ایرنا. چرا خواستید معلم بچه‌های با نیازهای ویژه باشید؟

با توجه به اینکه پدر من از موسسان مدارس دارای نیازهای ویژه در استان به ویژه در شهر زنجان است، ‌علاقه خاصی به این بچه ها دارم.

با توصیه پدرم در آزمون استخدامی معلمان حق التدریس برای مدارس استثنایی شرکت کردم و پذیرفته شدم و زبان اشاره را فرا گرفتم و تدریس در مدارس خاص را شروع کردم.

ایرنا. کار یک معلم کودکان با نیازهای ویژه چیست؟
این بچه ها روحیه حساسی دارند، کار با این دانش آموزان نیاز به علاقه ویژه ای دارد.

معلم باید بتواند بچه ها و خانواده آنان را درک و رابطه خوبی با آنها برقرار کند، معلم این بچه ها بودن هرچند دشواری های خاص خودش را دارد ولی لذت بخش است.

ما به بچه ها کمک می کنیم و خدا هم به ما کمک می کند، این باور قلبی من است.

کار یک معلم دانش آموزان دارای نیازهای خاص، در واقع آموزش دروس متناسب با توانایی ها و نیازهای این دانش آموزان است، کمک به بچه ها برای زیاد شدن اعتماد به نفسشان تا استقلال پیدا کنند و توانایی هاییشان افزایش یابد.

دانش آموزان با نیازهای ویژه، هنرشان پریدن با بال‌های شکسته است

ایرنا. یک معلم کودکان با نیازهای ویژه چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

صبور بودن ویژگی اصلی یک معلم در این حوزه است چرا که معلم این دانش آموزان با سعه صدر، شاگردهای خودش را به یادگیری مهارت های اجتماعی هدایت می کند.

یک معلم بچه های دارای نیازهای خاص باید تفاوت های فردی این بچه ها را بشناسد و ارتباط خوبی با اولیای این بچه ها داشته باشد.

یک معلم دانش آموزان با نیازهای ویژه باید سختکوش باشد چون که آموزش به این بچه ها ۹۰ درصد تکرار، تکرار و تکرار است.

ایرنا. دانش‌آموزان مدارس استثنائی به چه حمایت‌هایی نیاز دارند؟

این دانش آموزان و خانواده هایشان همیشه نیاز به حمایت دارند متاسفانه خانواده ها خجالت می کشند که بچه ها در اجتماع و جامعه حاضر بشوند، چون نگاه مردم به آنها سنگین است.

برخی مسئولان که فقط دوست دارند با این بچه ها عکس یادگاری بگیرند و بهره برداری کنند.

خانواده ها هم که آسیب دیده هستند و ما معلمان هم که فقط هشت ساعت می توانیم با بچه ها باشیم و آموزش بدهیم.

به نظر من باید قانون سه درصد استخدام ها از معلولان برای این بچه ها اجرایی شود که تا الان متاسفانه اجرایی نشده است.

بچه های دارای نیازهای ویژه دنیای خاصی دارند و واقعا مثل فرشته هستند، جامعه باید قبول کند که این بچه ها هم حق و حقوقی دارند و از توانایی برخوردارند.

کلام آخر اینکه با بال شکسته پریدن هنر است که مصداقش را در این دانش آموزان به عینه می توانیم ببینیم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha