فیلم|حرکت چراغ خاموش پوکی استخوان در مازندران

ساری-ایرنا- توزیع رایگان قرص‌های ویتامین D در خانه های بهداشت شهری و روستایی و مراکز جامع سلامت به نوعی فراخوان عمومی برای مردم مازندران به شمار می رود تا آنان در برابر بیماری خاموش و ناتوان کننده "پوکی استخوان" مصون شوند.

به گزارش ایرنا، پوکی استخوان شایع ترین بیماری متابولیک استخوان است و زمانی بروز می کند که تشکیل استخوان جدید قادر به ترمیم استخوان های تخریب شده نباشد. ابتلا به پوکی استخوان تا حدودی وابسته به مقدار توده و تراکم استخوانی است که در دوران جوانی بدست می‌آید.

بدست آوردن حداکثر توده و تراکم استخوانی به نوعی ارثی است و همچنین به نژاد فرد بستگی دارد. در پوکی استخوان با کاهش کمیت و تغییر در کیفیت ساختاراستخوان ها، استحکام استخوان ها کاهش پیدا می کند و خاصیت شکنندگی استخوان افزایش می یابد و از این رو شکستگی استخوان مهمترین تظاهر بالینی این بیماری است.

استخوان های بدن نسوج زنده ای هستند که به طور مداوم در حال تخریب و باز سازی است و در بالغین جوان استخوان تخریب شده با مقادیری مشابه از نسج استخوانی جدید جایگزین می شود.

به طور کلی در سنین جوانی فرآیند باز سازی استخوان سریعتر از تخریب آن بوده و توده استخوانی بدن افزایش پیدا می کند به گونه ای که بعد از ۲۰ سالگی این روند آهسته شده و اغلب اشخاص در سن ۳۰ سالگی حداکثر توده و تراکم استخوانی خود را پیدا می کنند.

با افزایش سن، تخریب نسج استخوان از باز سازی آن بیشتر می شود و این تعادل نداشتن ممکن است در سنین متفاوتی آغاز شود که این روند در زنان بعد از یائسگی تشدید می شود.

در مازندران بنا به گزارش های ارائه شده از مسوولان امر به نظر می رسد نیمی از جمعیت استان با کمبود ویتامین D مواجه هستند؛ ‌ویتامینی که عامل مهار و کنترل کننده روند این بیماری محسوب می شود.

به همین دلیل مجموعه بهداشت و درمان مازندران دست به کار شد و با توزیع رایگان این قرص در خانه های بهداشت شهری و روستایی و مراکز جامع سلامت گام های اساسی برای آینده ای بدون بیمار پوکی استخوان در استان برداشته است.

فیلم|حرکت چراغ خاموش پوکی استخوان در مازندران

سرپرست گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: مردم استان می‌توانند اول هر ماه با مراجعه به خانه بهداشت شهری و روستایی قرص ویتامین D را به صورت رایگان دریافت کنند.

اکبر فاضل تبار افزود: با جبران کمبود ویتامین D نباید این مکمل را به صورت خودسرانه قطع کنند و با مراجعه به پزشک میزان دوز دریافتی تعیین می‌شود.

وی با تاکید بر جدی شدن بیماری پوکی استخوان در کشور اظهارداشت: هم اکنون سن پوکی استخوان در کشور به زیر ۳۰ سال رسیده است و بی توجهی به مهار آن می تواند آسیب های جدی تری به جامعه وارد کند که هزینه های بسیار بالایی خواهدداشت.

به گفته سرپرست گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مازندران با توجه به ضرورت کنترل این بیماری خاموش از طریق اجرای پویش توزیع قرص رایگان ویتامین D بدنبال کنترل و مهار آن در آینده هستیم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان مازندران با اشاره به اینکه، قرص‌های ویتامین D در پویش "یکم هر ماه"، توزیع می شود، گفت: بر اساس ارزیابی‌های انجام شده نیمی از مازندرانی‌ها دچار کمبود ویتامین D هستند.

عباس علیپور افزود: در پویش مصرف ماهانه ویتامین D، با عنوان "مکمل D یکم هر ماه"، مردم مازندران مکلف به استفاده از این قرص‌ می‌شوند.

فیلم|حرکت چراغ خاموش پوکی استخوان در مازندران

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان مازندران توضیح داد: بررسی‌ها بر روی ۱۸۰ هزار شهروند مازندرانی انجام و مشخص شد حدود ۵۰ درصد جمعیت مازندران ویتامین D ناکافی دارند.

وی افزود: میزان مناسب ویتامین D در بدن ۳۰ نانوگرم در میلی لیتراست، اما نیمی از این افراد زیر این میزان و ۲۷ درصد افراد نیز زیر ۲۰ نانوگرم در میلی لیتر داشتند که نگران کننده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران ادامه داد: ارزیابی‌ها نشان می‌دهد در برخی شهرستان‌ها میزان کمبود ویتامین D در بین حدود ۷۰ درصد از شهروندان است.

علیپور با بیان اینکه نور آفتاب و تامین غذای مناسب حاوی ویتامین D ۲ راه حل برای درمان فقر ویتامین D است، اظهار کرد :نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد بیشتر افرادی که کمبود ویتامین D دارند به این موضوع اهمیت ندادند.

وی اجرای برنامه‌های آموزشی و طرح مکمل یاری ویتامین D با هدف آگاه سازی مردم را از جمله برنامه‌های دانشگاه علوم پزشکی اعلام کرد و گفت: پویش مصرف ماهانه ویتامین D ابتدای هر ماه در سراسر استان برگزار می‌شود تا مردم نسبت به لزوم استفاده از قرص‌های ویتامین D حساس‌تر شوند.

این مسوول با اشاره به اینکه یکی از مواد ضروری برای بدن ما ویتامین D است به طوریکه نقش شایانی در جلوگیری از بسیاری بیماری ها دارد، خاطرنشان کرد: کمبود ویتامین D می تواند منجر به ضعف، بی حالی و ارتباط با برخی بیماری‌های مهم همچون دیابت، ضعف استخوان و مفاصل و افسردگی داشته باشد که با ویتامین D اثبات شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha