برنامه‌های «روز مازندران» با نگاه تبیینی و مستمر برگزار شود

ساری - ایرنا - سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی مازندران گفت: برنامه‌های مربوط به گرامیداشت روز و هفته مازندران باید در طول سال مورد توجه باشند و با محوریت اقدامات تبیینی مورد توجه مسئولان همه شهرستان‌های استان قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، قاسم عزیززاده گرجی در جلسه شورای فرهنگ عمومی استان با موضوع روز مازندران که امروز -پنجشنبه- در دفتر نماینده ولی فقیه در ساری برگزار شد، اظهار کرد: ما داشته‌ها و سرمایه‌های فرهنگی زیادی در مازندران داریم که متاسفانه این ظرفیت‌ها را برای جامعه و به ویژه برای نسل جوان نتوانستیم تبیین کنیم. در حالی که هر کدام از این ظرفیت‌ها، مزیت‌ها و سرمایه‌های فرهنگی و هویت‌ساز هستند.

عزیززاده گرجی افزود: امروز جهان غرب حتی برای نداشته‌هایش برنامه‌ریزی دارد و با اقدامات تبلیغاتی که ریشه هویتی ندارد فعالیت‌های مختلف هنری، ادبی و فرهنگی را اجرا می‌کند. ولی ما با این پیشینه طولانی و فرهنگ بومی و محلی غنی که برخاسته از ریشه اعتقادی است، بسیاری از ظرفیت‌ها را نادیده می‌گیریم.

سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مازندران خاطرنشان کرد: با توجه به پیشینه مازندران در ولایتمداری و تشکیل حکومت علویان باید همه برنامه‌ها متناسب با اهداف نامگذاری روز مازندران باشد. این‌ نکته که به واسطه تشکیل حکومت شیعی و دینی روز مازندران نامگذاری شد باید برجسته شده و آن‌چه که تا کنون از ظرفیت‌ها و سرمایه‌ها شناسایی شد باید تقویت شود. اکنون زمان آن است که هر کدام از دستگاه‌ها بر اساس ظرفیت‌هایی که دارند در این مسیر پیش بروند.

عزیززاده گرجی اظهار کرد: امروز نسل جوان و نوجوان ما هویتش را نمی‌شناسد. شاید اگر بگوییم ۲ دقیقه درباره مازندران صحبت کنند نهایتا از طبیعت و جنگل و دریا سخن بگویند و همین چند معیار را هویت خودشان می‌دانند. طبیعتا رفتار فرد برآمده از داده‌های هویتی است که در ذهن دارد. با استفاده از فرصت هفته مازندران باید این کاستی‌های هویتی و فرهنگی باید در جامعه برطرف شود.

برنامه‌های «روز مازندران» با نگاه تبیینی و مستمر برگزار شود

وی با اشاره به وجود بقاع متبرکه امامزادگان در مازندران، گفت: از ظرفیت‌های جدی ما برای هفته مازندران بقاع متبرکه امامزادگان است که در طول سال باید فعالیت‌های فرهنگی در این اماکن زمینه انجام شود. به فرموده رهبر معظم انقلاب قطب فرهنگی ما همین بقاع متبرکه هستند. پیشنهاد می‌شود کمیته تکریم از امامزادگان با محوریت اداره کل امور اوقاف و خیریه تشکیل شود.

این مسئول با تاکید بر لزوم اجرای برنامه‌های پایه‌ای در حوزه فرهنگ بومی به مناسبت هفته مازندران تصریح کرد: اقدامات مربوط به این هفته نباید در حد برنامه‌های سطحی و برای رفع تکلیف باشد. باید برنامه‌های عمیق در دستور کار باشد که برخی اقدامات تبلیغی و ترویجی است و دستگاه‌های مختلف شاید انجام دهند. اما مهم‌ترین وظیفه ما برای روز و هفته مازندران اقدامات تبیینی است که باید به زبان هنر در مدارس و دانشگاه‌ها مورد توجه قرار گیرد.

عزیززاده گرجی گفت: در شهرستان‌ها ستادهای بزرگداشت هفته مازندران شکل گرفته و فعال هستند. اما برنامه‌های اینچنینی نباید در حد ستاد باقی بماند و لازم است که با وارد شدن مصوبات به جلسات شورای فرهنگ عمومی شهرستان‌ها در طول سال مورد توجه قرار بگیرد.

به گزارش ایرنا، روز ۱۴ آبان با پیگیری چند ساله مسئولان و فعالان فرهنگی مازندران و به پیشنهاد وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی در جلسه ۸۶۴ مورخ ۳۱ خرداد سال ۱۴۰۱ شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شد و در تقویم رسمی کشور قرار گرفت.

دلیل انتخاب این روز به عنوان روز مازندران، بیعت مردم مازندران با حسن‌ابن زید علوی و تشکیل حکومت شیعی در مازندران در ۱۴ آبان سال ۲۴۳ شمسی مطابق با عید سعید فطر سال ۲۵۰هجری قمری است.

برنامه‌های «روز مازندران» با نگاه تبیینی و مستمر برگزار شود

برنامه‌های «روز مازندران» با نگاه تبیینی و مستمر برگزار شود

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha