میزان بارندگی‌های استان اردبیل ۵۶ درصد افزایش یافت

اردبیل-ایرنا- مدیر کل هواشناسی استان اردبیل گفت: میانگین بارندگی‌های استان اردبیل از ابتدای سال آبی جاری در مقایسه با دوره بلند مدت ۳۰ ساله ۵۶ درصد افزایش یافت.

مجید کوهی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: همانطور که انتظار می‌رفت بارش‌های پاییز زودتر از نرمال آغاز شد و تا صبح آخرین روز مهرماه در وضعیت فرانرمال باقی ماند، به طوری که میزان نزولات دریافتی حدود ۵۶ درصد بیشتر از میانگین ۳۰ ساله در این مدت بوده است.

وی اضافه کرد: بر اساس داده‌های مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور، سال گذشته پس از پایان هفته چهارم پاییز یعنی همین موقع، متوسط بارش دریافتی استان در حدود ۱۶ میلی‌متر بود، که در حدود ۲۳ میلی‌متر کمتر از میانگین بارش‌های امسال (۳۹ میلی‌متر) بوده است.

مدیرکل هواشناسی استان اردبیل ادامه داد: طی یک ماه سپری شده از سال آبی ۱۴۰۳-۱۴۰۲، بیشترین بارش دریافتی در استان مربوط به شهرستان بیله سوار با حدود ۶۱ میلی‌متر و کمترین نیز مربوط به شهرستان کوثر با ۲۱ میلی‌متر بوده است.

کوهی افزود: همچنین بیشترین افزایش بارش با حدود ۱۲۰ درصد در شهرستان خلخال و کمترین افزایش با پنج درصد در شهرستان نیر به ثبت رسیده است؛ و این در حالی است که اهالی شهرستان نمین کاهش ۲۰ درصدی بارندگی را تجربه کردند.

وی خاطرنشان کرد: داده های مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور نشان می‌دهد گیلان با میانگین دریافت حدود ۱۰۸ میلی متر باران، پربارش‌ترین استان کشور تا این لحظه بوده است.پس از گیلان بیشترین بارش‌ها به ترتیب در استان‌های مازندران با ۹۶، گلستان ۵۹ و اردبیل با ۳۹ میلی متر ثبت شده است.

مدیرکل هواشناسی استان اردبیل یادآورشد: با وجود اینکه بر اساس انتظارات بارش‌های سال زراعی زودتر آغاز شد و میزان آنها نیز تا اینجا بیشتر از نرمال بوده است، اما کم بارشی انباشته و خشکسالی‌های متوالی گذشته با یک سال بارش نرمال جبران نمی شود.

کوهی تصریح کرد: همچنان بخش وسیعی از استان تحت تاثیر درجات مختلف خشکسالی است و این امر ضرورت مدیریت منابع آب را بیش از پیش نشان می‌دهد.

دمای هوای اردبیل هفته آینده کاهش می‌یابد

وی همچنین در خصوص شرایط جوی روزهای آتی استان گفت: بررسی نقشه های هواشناسی بیانگر تداوم شرایط جوی پایدار و بدون بارش تا اواسط هفته آینده در سطح استان است و بدلیل وزش بادهای جنوبی از تا یکشنبه هفته آینده هوای نسبتاً گرم در طول روز حاکم خواهد شد.

بیشترین افزایش دما (بین ۳ تا ۵ درجه سلسیوس) در روز جمعه (امروز) در شهرستان‌های شمالی استان انتظار می رود، اما از روز دوشنبه هفته آینده (۸ آبان) با تغییر الگوی جریانات سطح زمین و وزش بادهای شرقی، دمای هوا طی روزهای دوشنبه تا چهارشنبه بطور محسوس بین چهار تا هشت درجه سلسیوس کاهش خواهد یافت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha