بایدن خواستاری همکاری چین برای مقابله با چالش‌های جهانی شد

تهران- ایرنا- جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا شامگاه جمعه در کاخ سفید با وانگ یی وزیر خارجه چین دیدار کرد و خواستار همکاری ۲ کشور برای مقابله با «چالش‌های جهانی» شد.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد که بایدن در این دیدار گفت: واشنگتن و پکن باید رقابت‌های خود را مسئولانه مدیریت کرده و خطوط ارتباطی را باز نگه دارند.

این بیانیه افزود: بایدن همچنین تاکید کرد که آمریکا و پین باید برای رفع چالش‌های جهانی همکاری کنند.

بایدن و شی جینپینگ رئیس جمهوری چین از نوامبر ۲۰۲۲ تاکنون هیچ تماسی با یکدیگر نداشته‌اند. اما رئیس جمهوری آمریکا همتای چینی خود را برای شرکت در اجلاس ماه نوامبر سازمان «همکاری اقتصادی آسیاپاسیفیک» در شهر سان فرانسیسکو دعوت کرده است.

وزیر خارجه چین برای سفری دو روزه در آمریکا به سر می‌برد و قبل از بایدن با آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا و جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید دیدار کرده بود.

جان کربی وزیر سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید گفت که دیدارهای وانگ در ایالت متحده «نقطه عطفی در تلاش‌ها برای باز کردن خطوط ارتباطی با جمهوری خلق چین است.»

روابط چین و آمریکا در سال‌های گذشته پرتنش شده و ۲ کشور در تلاش هستند تا نفوذ خود را در منطقه آسیاپاسیفیک و مناطق دیگر افزایش دهند. این در حالی است که پکن تلاش می‌کند تا در همکاری با روسیه سلطه آمریکا را کاهش دهد.

تایوان، اختلافات مرزی چین با همسایگان و تحولات خاورمیانه از دیگر مسائلی است که باعث بروز تنش میان پکن و واشنگتن شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha