۱۵ مهر ۱۴۰۲، ۱۳:۴۶
کد خبرنگار: 1336
کد خبر: 85250040
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

عقب‌نشینی آمریکا، رویکرد جدید واشنگتن در قبال چین

تهران-ایرنا- بایدن رئیس جمهوری آمریکا، در ابتدای آغاز بکار دولتش اعلام کرد که ایالات متحده تنها در صورتی با چین مذاکره خواهد کرد که این مذاکرات به «نتایج ملموس» برای حل و فصل اختلافات بین این دو رقیب منجر شود اما اکنون بعد از گذشت دو سال و نیم، به نظر می رسد که از این رویکرد عقب‌نشینی کرده است.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا به نقل از پایگاه خبری بیزینس استاندارد، از آغاز تابستان، دولت بایدن تلاش های زیادی را برای گفت‌وگو با پکن آغاز کرده است، گروه‌های کاری تشکیل شدند و سه مقام در سطح کابینه و نماینده ارشد آمریکایی در زمینه آب و هوا به پکن فرستاده شدند.

به گفته یکی از مقامات ارشد دولت بایدن، هدف از توسعه روابط ایجاد کانال‌های ارتباطی با این رویکرد است که از بروز هر گونه درگیری خودداری شود.

اما منتقدان می‌گویند که این رویکرد ریسک خودش را دارد چراکه این که مذاکرات و گروه‌های کاری فقط تمرکز را تحریم‌ها، کنترل‌ صادرات و رقابت گذشته اند.

به گفته ایوان کاناپاتی، معاون سابق مدیر ارشد شورای امنیت ملی کاخ سفید در آسیا، «بازگشت به گفت‌وگوهای اقتصادی در سطح بالا یک پیروزی برای چین است.»

عقب‌نشینی آمریکا، رویکرد جدید واشنگتن در قبال چین

مکالمات سخت

بر اساس این گزارش، چین یک چالش دیپلماتیک دلهره آور برای ایالات متحده به شمار می آید. دولت بایدن می‌خواهد بدون بروز درگیری با ارتش رو به رشد کشوری مقابله کند و در عین حال از یک جنگ تجاری همه جانبه نیز اجتناب کند.

مقامات آمریکایی همچنین می گویند در صورت لزوم اقدامات سختی را اعمال می کنند و در عین حال تاکید می کنند که ایالات متحده آماده گفت و گو برای حفظ ثبات روابط با چین است.

آنها همچنین به بخش فناوری پیشرفته اشاره می‌کنند، جایی که ایالات متحده محدودیت‌های گسترده‌ای را بر صادرات نیمه‌رساناها و ممنوعیت سرمایه‌گذاری ایالات متحده در برخی شرکت‌های فناوری چینی اعمال کرده است و در عین حال مشوق‌های جدیدی را برای شرکت‌ها ارائه می‌کند تا به جای آن در ایالات متحده توسعه یابند.

یکی از نشانه های احتمالی بهبود روابط میان دو طرف، کمک اخیر چین به بازگشت تراویس کینگ، سرباز آمریکایی است که در کره شمالی بازداشت شده و از طریق خاک چین به کشور منتقل شده است.

بر اساس ادعای این گزارش، شماری از اقدامات آمریکا از جمله برگزاری نشست‌های سران با کشورهای آسیای جنوب شرقی و رهبران جزایر اقیانوس آرام، تلاش سه‌جانبه برای برطرف کردن اختلافات بین ژاپن و کره جنوبی، و پیمان دفاعی آکوس

از جمله مواردی بشمار می آید که حتی منتقدان واشنگتن نیز آنها را تصدیق می کنند.

این در حالیست که تلاشهای آمریکا برای توسعه روابط با چین و عجله سفرهای مقامات آمریکایی به این کشور به مذاق برخی از منتقدان و جمهوری خواهان کنگره خوش نیامد. این افراد کسانی هستند که رفتار متقابل سختگیرانه تر را نقطه شروع عاقلانه تری می دانند.

به باور شمای از مقامات دولت آمریکا چین ممکن است فشار آمریکا را به عنوان فرصتی برای تضعیف یا کند کردن سیاست های واشنگتن در مورد هدف قرار دادن چین، به ویژه در زمینه صادرات در صنایع استراتژیک مانند نیمه هادی ها استفاده کند

دیپلمات ها می گویند تعامل با چین، اگرچه ضروری است، به ندرت نتایج سریعی را به همراه خواهد داشت.

به باور یک مقام ارشد وزارت امور خارجه که در این گزارش اشاره به نامش نشده است، سفر ماه ژوئن بلینکن به پکن که اولین تعامل سیاسی پس از سرنگونی بالون جاسوسی در ماه فوریه به شمار می آید به نوعی به بازگشایی کانال‌های دیپلماتیک کمک کرد، هرچند که پیشرفت ملموسی را در مورد موضوعاتی مانند همکاری های نظامی، مهار فنتانیل و کاهش تنش در دریای چین جنوبی به دنبال نداشت.

عقب‌نشینی آمریکا، رویکرد جدید واشنگتن در قبال چین

واشنگتن پست نیز بامداد جمعه ۱۴ مهر ماه گزارش داد که کاخ سفید برای ملاقات حضوری میان جو بایدن و شی جینپینگ روسای جمهوری آمریکا و چین در ماه آینده در شهر سان‌فرانسیسکو برنامه‌ریزی می‌کند.

این روزنامه به نقل از مقام‌های ارشد آمریکایی که نامشان ذکر نشده است، نوشت احتمال دیدار شی و بایدن بسیار زیاد است و «ما روند برنامه‌ریزی را آغاز کرده‌ایم.»

روابط این ۲ قدرت اقتصادی در سال‌های اخیر به دلیل شماری از موضوعات از جمله تایوان، منشاء همه‌گیری کووید-۱۹، اتهامات جاسوسی، حقوق بشر و تعرفه‌های تجاری تیره شده است.

برنامه‌ریزی برای ملاقات حضوری شی و بایدن در حالی است که در ماه‌های گذشته آنتونی بلینکن وزیر خارجه، جانت یلن وزیر خزانه‌داری و جینا ریموندو وزیر بازرگانی آمریکا به چین سفر کردند.

همچنین اخیرا بلینکن با هان ژنگ معاون رئیس جمهوری چین در نیویوک و جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید در مالت با وانگ یی وزیر خارجه چین دیدار کردند.

آخرین دیدار شی و بایدن نوامبر ۲۰۲۲ در حاشیه نشست سران گروه ۲۰ در اندونزی انجام شد. آنها در دوره ریاست جمهوری بایدن پنج تماس تلفنی و ویدیویی با یکدیگر داشته‌اند.

آژانس امنیت چین ماه سپتامبر اعلام کرد که دیدار شی و بایدن به این بستگی دارد که آمریکا «به اندازه کافی صداقت نشان دهد.»

سان‌فرانسیسکو ماه نوامبر میزبان نشست سران سازمان «همکاری اقتصادی آسیا-پاسیفیک» خواهد بود و ممکن است که شی در این نشست حضور پیدا کند. شی اخیرا در اجلاس سران ۲۰ در هند شرکت نکرد اما بایدن در آنجا حاضر شد و نسبت به غیبت رئیس جمهوری چین ابراز تاسف کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha