حذف عوارض خواسته افغانستانی‌ها در مرز «دوغارون» خراسان رضوی است

مشهد-ایرنا- مدیر کل گمرک دوغارون با اشاره به توقف کامیون های افغانستانی در مرز دوغارون گفت: صاحبان کامیون‌های افغانستانی خواهان حذف هزینه‌های جاده‌ای از سوی ایران بویژه سازمان راهداری هستند.

سید حسن رحیمی زاده روز شنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا در پاسخ به سوالی در خصوص علت خودداری کامیون های افغانستانی برای ورود به ایران و توقف آنها در مرز دوغارون افزود: آنان می گویند که در صورت حذف عوارض جاده ای از سوی ایران، به طور متقابل دولت افغانستان نیز حاضر است، عوارض جاده ای را برای کامیون های ایرانی حذف کند.

وی بیان کرد: تجار افغانستانی مدعی هستند که هزینه های تمام شده حمل کالا به ایران اعم از نرخ سوخت یا عوارض جاده ای بسیار بالا است و باید این هزینه ها برای آنان از سوی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای ایران حذف تا هزینه ها به صرفه شود.

مدیر کل گمرک دوغارون خراسان رضوی خاطر نشان کرد: عوارض جاده ای به تازگی از سوی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور افزایش یافته و همین موضوع ایراد تجار افغانستانی را در پی داشته است.

وی در پاسخ به اینکه آیا هزینه های اسکن کامیون های ورودی (افغانستانی) به بازارچه مرزی در منطقه ویژه اقتصادی دوغارون افزایش یافته است، گفت: هزینه های اسکن را هیات وزیران مشخص می کند و هیچ تغییری نسبت به سال گذشته نداشته است.

رحیمی زاده با اشاره به ایراد کامیونهای افغانستان نسبت به عوارض جاده ای ایران و توقفشان در مرز بیان کرد: سازمانهای بین المللی در همه موارد توصیه به کاهش هزینه های حمل و نقل کالا دارند، لذا لازم است برای توسعه مراودات بین المللی این هزینه ها به حداقل برسد.

به گزارش ایرنا، پایانه مرزی و گمرک دوغارون در ۱۸ کیلومتری شهر تایباد و همجوار با کشور افغانستان، در زمره پنج پایانه برتر اقتصادی کشور است. بیشترین حجم کار این گمرک، ترانزیت کالا از طریق بندرعباس است. کالاهای بازرگانان افغانستانی، پاکستانی و گاه هندی و دیگر ملل همسایه افغانستان از طریق کشورهای حوزه خلیج فارس به گمرک‌های بندرعباس و بندر لنگه منتقل و از آنجا به گذرگاه رسمی دوغارون ترانزیت می‌شود.

شهرستان ۱۴۵ هزار نفری تایباد در ۲۲۵ کیلومتری جنوب شرقی مشهد واقع است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha