محمود امتی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: حدود ۹۵ درصد از محموله های ترانزیتی و صادراتی به افغانستان از مرز میلک توسط ناوگان افغانستانی حمل می شود.
وی گفت: حدود ۹۰ درصد از بار محموله های صادراتی از مرز دوغارون به اسلام قلعه نیز به وسیله ناوگان افغانستانی حمل می شود.
این فعال حوزه حمل و نقل بین الملل با بیان اینکه راهداری، آمار دقیقی از ملیت حمل کنندگان بار ترانزیتی از مسیر ایران را در اختیار دارد، افزود: طبق آخرین آمار در سال ۹۸، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای اعلام کرده است ۴۵ درصد بار ترانزیتی از کشور توسط ناوگان خارجی حمل می شود.
وی با بیان اینکه در حال حاضر حمل بار در مرز ماهیرود با افغانستان نیز تقریبا بر همین منوال است، گفت: امروز کامیون های ایرانی شاید برای حمل کالاها در داخل کشور قابل استفاده باشند اما ما برای حمل محموله های ترانزیتی در سطح وسیع، از برخی کشورهای همسایه به خصوص ترکیه بسیار عقب هستیم.
عضو هیات اجرایی اتاق مشترک ایران و افغانستان در خراسان رضوی درباره دلایل این وضعیت، گفت: برخی قوانین سختگیرانه مالیاتی برای شرکت های فعال در حوزه حمل و نقل محدودیت ایجاد می کند و در قیاس با اشخاص حقیقی، از شرکت ها مالیات مضاعفی مطالبه می شود.
امتی افزود: عامل دیگر، قدرت و نفوذ واردکنندگان خودرو است که اجازه نمی دهند شرکت ها و اشخاص برای واردات خودرو اقدام کنند و با مولفه هایی که برای ورود کالا تعیین کرده اند به نوعی واردکنندگان ناوگان باری را به خود محتاج و وابسته می کنند.
وی به تعدد قوانین و بخشنامه ها در حوزه واردات ناوگان جاده ای نو اشاره کرد و گفت: این قوانین دست و پای واردکنندگان، شرکت ها، رانندگان و مالکان خودرو را بسته است همه اینها موجب شده در بحث ترانزیت و حمل و نقل بین المللی بسیاری از محموله های ترانزیتی را به ناوگان کشورهای همسایه مانند ترکیه، افغانستان، ازبکستان و ترکمنستان واگذار کنیم.
سالانه ۱.۵ میلیون تن کالا به ارزش افزون بر ۲ میلیارد دلار از طریق گمرک و گذرگاه مرزی دوغارون به افغانستان صادر میشود.
همچنین هر سال بیشتر از یک میلیون مسافر از طریق این گذرگاه مرزی بین کشورهای ایران و افغانستان رفت و آمد دارند.
گمرک دوغارون واقع در شهرستان تایباد با افزون بر یک قرن سابقه فعالیت در فاصله ۱۸ کیلومتری مرز ایران و افغانستان در حوزه صادرات، واردات، ترانزیت و مسافر فعال است.
دوغارون پر رونقترین گمرک خراسان رضوی و پس از گمرک مشهد تنها گمرک مستقل در این استان محسوب میشود، که تقریبا تمام ترانزیت کالا به افغانستان از طریق آن صورت میگیرد.
بیشترین حجم کار این گمرک ترانزیت کالا از طریق بندرعباس بوده و کالاهای تجار افغانستانی، پاکستانی، هندی و دیگر ملل همسایه افغانستان از طریق کشورهای حوزه خلیج فارس به گمرک های بندرعباس، بندر لنگه و دیگر گمرک های مرزی این کشورها منتقل و از آنجا به دوغارون ترانزیت میشود.
گمرک دوغارون دارای سه سالن اداری، ترانزیت و مسافری است.
گذرگاه زمینی دوغارون در ۱۸ کیلومتری شهر تایباد قرار دارد و مرکز شهرستان ۱۲۰ هزار نفری تایباد در فاصله ۲۲۸ کیلومتری جنوب شرق مشهد واقع است.
تایباد از سمت شرق و جنوب شرق هم مرز با کشور افغانستان است.
نظر شما