اندیشمندان مسلمان دیپلماسی علمی را رواج دهند

تهران- ایرنا- دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: اگر مسلمانان بخواهند در تولید علم نقش داشته باشند، باید دیپلماسی علمی را رواج دهند. اندیشمندان ازبکستان با اجرای دیپلماسی علمی، تعاملات علمی را با اندیشمندان ایرانی گسترش دهند.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از شورای عالی انقلاب فرهنگی، حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه، در حاشیه همایش ابن سینا در بخارای ازبکستان، ضمن بازدید از دانشگاه ملی ازبکستان در شهر بخارا در جمع خبرنگاران با تشکر از مهمان نوازی مردم و دولت این کشور اظهار داشت: آسیای مرکزی در ایجاد تمدن اسلامی نقش مهمی داشت و یکی از بزرگان تمدن‌ساز بوعلی سینا بود.

وی با بیان اینکه قانون ابن سینا هفت قرن در اروپا تدریس شد، ادامه داد: باید آثار ابن سینا را درست بفهمیم و به جهان معرفی کنیم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه برای ادامه راه ابن سینا باید تمدن سازی را در پیش بگیریم، گفت: اگر ادعای مسلمانی داریم باید در توسعه علمی نقشی داشته باشیم وگرنه مسلمان واقعی نیستیم.

خسروپناه با تاکید بر اشارات قرآن کریم در زمینه حکمت و علم اضافه کرد: باید مانند بوعلی سینا با دانشمندان شهرهای مختلف در تعامل باشیم؛ اگر مسلمانان بخواهند در تولید علم نقش داشته باشند، باید دیپلماسی علمی را رواج دهند.

وی بیان کرد: اندیشمندان ازبکستان با اجرای دیپلماسی علمی می‌توانند با اندیشمندان ایرانی در تعامل باشند و رفت و آمدهای علمی را گسترش دهند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در پایان از اندیشمندان ازبکستانی دعوت کرد به ایران سفر کنند و در جریان دستاوردهای علمی و فناوری جمهوری اسلامی ایران قرار گیرند.

اندیشمندان ازبکستان به کمک دیپلماسی علمی تعاملات خود را با دانشمندان ایرانی گسترش دهند

توسعه همکاری‌های علمی و فرهنگی ایران و ازبکستان

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در همایش ابن‌سینا که در شهر بخارای ازبکستان برگزار شد، با اشاره به جایگاه علمی و فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: دانشمندان دو کشور می‌توانند در راهبردهای تعامل علم و فرهنگ با هم همکاری کنند.

خسروپناه در مراسم افتتاحیه سخنرانی همایش ابن‌سینا، اظهار داشت: عالم و فیلسوف باید متخلق به فضیلت باشد و علوم بوعلی سینا به یکدیگر وابسته و شامل علوم طبیعی، علوم مادی و معنوی بود.

وی افزود: حساب، ریاضیات و هندسه بوعلی با فلسفه مرتبط بودند و برای فهم طب ابن سینا، باید طبیعیات، ریاضیات و فلسفه ابن‌سینا را خوب بدانیم.

خسروپناه با بیان اینکه کتاب قانون بوعلی سینا، مشتمل بر پنج کتاب است، گفت: این کتاب ها شامل "کلیات"، ادویه مفرده (هر دارو چه خاصیتی دارد)، امراض اعضا (قلب کلیه و سایر اعضای بدن)، امراض عمومی (بدن را توضیح می‌دهد)، ادویه مرکبه (ترکیب داروها، قرابادین) است. کتاب اول پیوند وثیقی با فلسفه دارد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: ایران مفتخر است که از گذشته رابطه برادرانه‌ای با ازبکستان دارد و آمادگی برای توسعه دیپلماسی علمی میان دو کشور وجود دارد. باید در زمینه‌های مختلف علم و فناوری و فرهنگ، تعامل بیشتری داشته باشیم.

خسروپناه گفت: در جمهوری اسلامی ایران "شورای عالی انقلاب فرهنگی"، راهبردهای علم و فرهنگ را تعیین می‌کند، دانشمندان دو کشور می‌توانند در راهبردهای علمی و فرهنگی با هم همکاری کنند، آماده میزبانی از عالمان و دانشمندان ازبکستانی در تهران و همدان هستیم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی صبح امروز ضمن بازدید از دانشگاه ملی بخارا؛ در جمع اساتید این دانشگاه پیرامون عبدالرحمن جامی، عرفان نظری و عملی و ادبی به ایراد سخن پرداخت.

ابوعلی سینا حکیم، فیلسوف، طبیب و دانشمند بزرگ ایرانی در ماه صفر از سال ۳۷۰ هجری قمری در شهر بخارا به دنیا آمد. این حکیم بزرگ که بعدها موثرترین چهره در علم و فلسفه جهان اسلامی شد و القابی مانند شیخ الرئیس، حجة الحق و شرف الملک به او دادند، از آغاز کودکی استعداد و شایستگی عجیبی در فرا گرفتن علوم مختلف داشت.

این دانشمند بزرگ دوم تیر سال ۴۱۶ هجری شمسی در سن ۵۷ سالگی در ماه رمضان قمری از دنیا رفت و در همدان به خاک سپرده شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha