۸ آبان ۱۴۰۲، ۸:۵۷
کد خبرنگار: 3118
کد خبر: 85274261
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

طرح ترویج فرهنگ اقامه نماز در مدارس اصفهان اجرا می‌شود

اصفهان - ایرنا - استاندار اصفهان از جدیت اجرایی شدن طرح ترویج فرهنگ اقامه نماز جماعت در مدارس استان و ارزیابی مدارس در این زمینه خبر داد.

به گزارش ایرنا، سیدرضا مرتضوی در نشست ستاد اقامه نماز که در دفتر امام جمعه اصفهان برگزار شد، با اشاره به اینکه شورای اقامه نماز در استان مورد توجه بوده و جلسات آن با جدیت برگزار شده است، اظهار کرد: انتظار داریم مصوبات این جلسه در حوزه اقامه نماز و ترویج فرهنگ نماز در حوزه‌های مختلف دانش‌آموزی و دانشجوری اجرایی شود.

وی با اشاره به برگزاری اجلاس نماز در سال گذشته و تاثیرگذاری آن در جامعه،افزود: ترجیح بر این است؛متولی برگزاری این اجلاس در سالجاری دستگاه‌های مرتبط همچون آموزش و پرورش و یا دانشگاه متولی همچون دانشگاه فرهنگیان باشد؛ زیرا ظرفیت پذیرش قشر دانش‌آموزی و دانشگاهی را دارند.

استاندار اصفهان تصریح کرد: سال‌های گذشته به دلیل کمبود فضاهای آموزشی در برخی از مدارس نسبت به فریضه نماز جماعت کوتاهی و محل نمازخانه تبدیل به کلاس شده است که درخواست داریم،آموزش و پرورش نسبت به این مهم توجه بیشتری داشته باشند.

وی ادامه داد: آموزش و پرورش استان اصفهان در چهار محور، تهیه تجهیزات اقامه نماز جماعت،حضور امام جماعت در مدارس،مشارکت معلمان و فرهنگیان در اقامه نماز جماعت،برگزاری برنامه‌های ترویجی و تبلیغی اقامه نماز به عنوان یک مهم توجه بیشتر و برنامه‌ریزی مستمری جهت ارزیابی داشته باشد.

مرتضوی گفت: همچنین لازم است یک تیم ارزیاب برای اجرایی شدن محورهای فوق در نظر گرفته و مدارس استان ارزیابی و نتیجه آن به استانداری اعلام شود؛ تا بدین وسیله ۱۰ مدرسه برتر مورد تشویق و حمایت مالی ویژه قرار گیرند.

وی تاکید کرد: در طرح ترویجی فرهنگ اقامه نماز به دنبال تجهیز صرف مدارس و امتیاز به مدارس مجهز نبوده، بلکه به دنبال ارزیابی دقیق آشکار و پنهان مدارس در ترویج فرهنگ اقامه نماز هستیم.

۵۴ دستگاه اجرایی در امر اقامه نماز مورد تشویق قرار گرفتند

حجت الاسلام والمسلمین ابراهیم رنجبر مدیر ستاد اقامه نماز استان اصفهان نیز در این نشست با اشاره به اقدامات انجام شده ستاد اقامه نماز استان اصفهان اظهار کرد: در بیش از ۹۰ درصد از مدارس استان دوره‌های نماز و معارف برگزار شده است و در برخی از شهرستان‌ها نیز استادان دوره آموزشی برای کارکنان، دانش‌آموزان، خانواده‌ها و گروه‌های مختلف با موضوع گفتمان نمازشناسی برگزار شده است.

وی افزود: همچنین برای معلمان پایه سه و هشت به دلیل قرار گرفتن سن تکلیف دانش‌آموزان دختر و پسر کلاس آموزشی ویژه نماز برگزار شده است.

مدیر ستاد اقامه نماز استان اصفهان تصریح کرد: با توجه به تاثیرگذاری فضای مجازی در آینده به تولید محتوا با موضوع نماز خواهیم پرداخت.

حجت‌الاسلام رنجبر گفت: با توجه به تصویب ۶ بند مصوب شورای اداری استان اصفهان در مورد نماز از این پس انتظار داریم دستگاه‌های اجرایی مسئولیت امر نماز و فرهنگ اقامه نماز را پذیرفته و اهتمام ویژه داشته باشند.

وی با اشاره به ارزیابی دستگاه‌های اجرایی در قامه نماز جماعت، افزود: ۸۶ دستگاه اجرایی سال گذشته از سوی استانداری و دفتر امام جمعه اصفهان مورد ارزیابی قرار گرفت که ۵۴ دستگاه مورد تقدیر قرار گرفتند.

مدیر ستاد اقامه نماز استان اصفهان در بخشی دیگر از صحبت‌های خود اضافه کرد: آموزش و پرروش باید نماز مدارس را در اولویت برنامه‌های خود قرار داده و نسبت به تامین ائمه جماعات در مدارس مطالبه کنند؛ زیرا بسیاری از مدارس امام جماعت ندارند اما می‌توان از ظرفیت سایر دستگاه‌های اجرایی استفاده کرد.

وی تاکید کرد: باید برای دانش‌آموزان نسل نو حساسیت بیشتری نسبت به نماز و اهمیت آن در زندگی ایجاد کرد و در این زمینه نیز باید از والدین،معلمان و دبیران کمک گرفت و از معلمان درخواست کرد تا در نماز جماعت مدارس مشارکت بیشتری داشته باشند.

حجت‌الاسلام نجبر گفت: درخواست داریم آموزش و پرورش جلوی تغییر کاربری برخی از نمازخانه های مدارس را گرفته و فضاهای دیگری را جایگزین کمبود فضای آموزشی کنند.

وی در ادامه استفاده از هیات اندیشه‌ورز مدارس، استفاده از ظرفیت اولیا و مربیان در مدارس، برگزاری هفت دوره آموزشی در مدارس، پخش اذان در مدارس، پیگیری برنامه پیوند مسجد، مدرسه و منزل، اختصاص یک فرهنگسرای شهرداری به امر نماز و طرح موضوع نماز در جلسات شورای فرهنگ عمومی و آموزش و پرورش را به عنوان گزینه‌های پیشنهادی در امر تشویق به فریضه نماز مطرح کرد.

همه ما در برابر نماز مسوولیم

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان در این جلسه گفت: بزرگترین بخشنامه الهی نماز است و همه ما در برابر اجرای آن مسوولیت داریم.

محمدرضا ابراهیمی افزود: از سال گذشته به‌دنبال بخشنامه ای که ابلاغ شد تاکنون برپایی نماز جماعت اول وقت با اولویت حضور پیش نماز طلبه در مدارس با جدیت پیگیری و جزو برنامه درسی شد.

وی کمبود امام جماعت در برخی مدارس، کمرنگ بودن مشارکت والدین برای ترویج فرهنگ نمازخوانی، در دسترس نبودن اساتید فرهنگی با هدف تبیین فریضه نماز برای پوشش حدود ۶۰۰ مدرسه استان، نبود نمازخانه و فضای مناسب و ضعف تجهیزات و الزامات اقامه نماز در مدارس و نبود هم افزایی بین نهادهای مرتبط را از جمله چالش های این مساله برشمرد.

مدیر کل آموزش و پرورش استان اصفهان افزود: اکنون به ۲۰۰ هزار متر مربع فرش سجاده ای برای تجهیز مدارس در این زمینه نیاز داریم.

ابراهیمی با بیان اینکه نماز در متن برنامه های آموزش و پرورش قرار داده شده است، افزود: تبیین دوره ای فلسفه نماز برای دانش آموزان ، فعال کردن تشکل های دانش آموزی، اعزام امام جماعت های اثرگذار بطور دوره ای به مدارس و حضور آنها بین دانش آموزان، تاثیر اقامه نماز در انتصاب مدیران مدارس و اعمال این موضوع بر میزان شایستگی ها و نمره انضباط بطور ایجابی و تبیینی را از راهکارهای تقویت سیاست های اقامه نماز در مدارس عنوان کرد.

وی گفت: دانش آموزان ۱۰۶ باب مدرسه در اصفهان نماز را در مساجد مجاور می خوانند که در این زمینه بدنبال افزایش ارتباط بین مسجد و مدرسه هستیم ؛ بیش از هزار و ۶۰۰ مدرسه استان از نمازخانه مستقل و استاندارد محروم هستند و نماز جماعت را در راهرو یا کلاس درس برگزار می کنند.

وی اضافه کرد: در زمان حاضر به ازای هر دانش آموز ۱۶ مترمربع فضای اقامه نماز در مدارس استان داریم که کافی نیست.

ابراهیمی رویکرد مدیر مدرسه و مربی پرورشی را در برپایی فریضه نماز جماعت موثر دانست و افزود: ارزیابی مدارس در سه سطح غیرقابل توجیه، متوسط و عالی از سوی معلمان بازنشسته و افتخاری و انتخاب خادمیاران نماز از بین دانش آموزان از دیگر اقدامات انجام شده در این زمینه است.

به گزارش ایرنا، دراین نشست به سه دستور جلسه نماز مدارس و راهکارهای انگیزه‌مند شدن اقامه نماز در مدارس، اجلاس استانی نماز و متولی آن و ساماندهی نمازخانه‌های بین راهی پرداخته شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha