نخستین کنفرانس بین‌المللی کوهستان پایدار در اردبیل برگزار می‌شود

اردبیل - ایرنا - مدیرکل هواشناسی استان اردبیل از برگزاری اولین کنفرانس بین‌المللی کوهستان پایدار با مشارکت این اداره کل در دانشگاه محقق اردبیلی خبر داد.

مجید کوهی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اقلیم کوهستانی استان اردبیل و اهمیت تغییرات اقلیم در دهه های اخیر اظهار کرد: با هدف شناسایی چالش‌ها و فرصت‌های اقلیم کوهستانی استان کنفرانس بین‌المللی کوهستان ۲۰ و ۲۱ آذرماه سال جاری در ۱۵ محور برگزار خواهد شد.

مدیرکل هواشناسی استان اردبیل حفاظت از تنوع زیستی، تغییرات اقلیمی، مدیریت منابع طبیعی در مناطق کوهستانی و توسعه پایدار را از محورهای مد نظر این کنفرانس عنوان کرد و گفت: رویداد اهمیت ویژه‌ای به ایجاد ارتباطات حرفه‌ای در زمینه کوهستان و ترویج مفاهیم کوهستان پایدار اختصاص می‌دهد و امیدواریم کنفرانس کوهستان پایدار به ترویج ادبیات توسعه ای و صیانتی از منابع ارزشمند استان و توسعه و حفاظت از مناطق کوهستانی کمک کند.

به گزارش ایرنا استان اردبیل در شمال غربی ایران با داشتن کوه ۴۸۱۱ متری سبلان و رشته کوه‌های باغرو جزو استان‌های کوهستانی کشور محسوب می‌شود.

دامنه‌های سبلان که سومین کوه مرتفع ایران بعد از دماوند و علم کوه محسوب می‌شود، در طول قرن‌ها همواره محل زیست جامعه شهری ، روستایی به‌ویژه عشایر منطقه بوده است.

دامنه‌های شمالی، شرقی و جنوبی کوه سبلان که در زمان‌های دور آتشفشانی بوده، دارای بیش از صد چشمه آبگرم است و همین جاذبه در کنار برف نشسته بر یال‌ها ، همواره جاذبه‌ای برای ورزش های زمستانی و کوهنوردی در کوه سبلان به شمار می‌رود.

برای این کوه عظیم ۶۰ کیلومتر طول و ۴۵ کیلومتر پهنا تخمین زده شده است و وسعت تقریبی آن نزدیک به ۶ هزار کیلومتر مربع است.

کوهستان سبلان سه قله معروف دارد که قله بزرگ آن به سلطان مشهور است و ۲ قله دیگر آن به هرم و کسری معروف هستند.

امتداد کوه سبلان شرقی ـ غربی است و از شرق و شمال و جنوب کوهی به نام قوشه داغ آن را به رشته کوه ارسباران متصل می‌کند.

در بالاترین نقطه کوه سبلان دریاچه ای در حد یک هکتار در نوک قله و در محل فوران گدازه شکل گرفته که تنها سه ماه از فصل تابستان آب آن ذوب شده و در مابقی ایام سال یخ می بندد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha