قدرت گیری راست ها در انتخابات منطقه‌ای کلمبیا؛ زنگ خطری برای دولت چپگرا
«گوستاوو پترو» رئیس‌جمهوری کلمبیا

تهران- ایرنا- اعلام نتایج انتخابات محلی و منطقه‌ای کلمبیا می رود به زنگ خطری برای دولت چپگرای این کشور تبدیل شود، چون با پیروزی نامزدهای جناح راست در مهم‌ترین شهرها این کشور نقشه سیاسی جدیدی در این کشور شکل می گیرد که می تواند بیانگر آغاز یک چرخش قابل توجه در عرصه سیاست آن باشد.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری اسپانیایی افه، انتخابات دیروز (یکشنبه/ ۲۹ اکتبر) کلمبیا برای تعیین فرمانداران، شهرداران و سایر مقام‌های منطقه‌ای این کشور از اهمیت بالایی برخوردار بود چرا که این رویداد سیاسی به منزله فرصت مناسبی برای قدرت یافتن مخالفان گوستاوو پترو نخستین رئیس‌جمهوری چپگرای تاریخ این کشور بود.

طبق نتایج اعلام شده، گوستاوو بولیوار (Gustavo Bolívar) سناتور سابق و نامزد مورد حمایت گوستاوو پترو برای شهرداری بوگوتا، شکست سختی را متحمل شد و این به معنای از دست رفتن یکی از سنگرهای مهم دولت بود. سناتور کارلوس فرناندو گالان (Carlos Fernando Galán) از حزب لیبرالیسم جدید (Nuevo Liberalismo) به راحتی و بدون نیاز به دور دوم، سکان پایتخت کلمبیا را به دست گرفت.

تاجایی که بولیوار با به رسمیت شناختن پیروزی گالان، نتایج انتخابات دیروز را «رای تنبیهی به پیمان تاریخی (Pacto Histórico/ ائتلاف دولت)» توصیف کرد. وی در این خصوص گفت: "نتایج به دست آمده نشان می‌دهد که بسیاری از افرادی که در انتخابات ریاست جمهوری گذشته به این حزب رای داده بودند، «ناامید شده‌اند".

شکست بولیوار و کسب تنها ۱۸.۷۱ درصد آرا توسط او در شرایطی حاصل شد که گوستاوو پترو ۱۶ ماه قبل، یعنی در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۲، بیش از دو میلیون و ۲۰۰ هزار رای در بوگوتا را از آن خود کرده بود؛ به بیان دقیق‌تر، آرای نزدیک به ۱۹ درصدی بولیوار در برابر آرای ۵۸.۵۹ درصدی پترو، سقوط حمایت مردمی از این حزب تا به یک سوم را نشان می‌دهد.

کارلوس فرناندو گالان
کارلوس فرناندو گالان

انتخاب گالان نه تنها نقطه عطفی در زندگی سیاسی او محسوب می‌شود، بلکه همچنین تداوم سنت سیاسی منتسب به لوئیس کارلوس گالان پدر وی را نشان می‌دهد. این رهبر سیاسی برجسته کلمبیایی بیشتر به دلیل تقبیح شجاعانه نفوذ و قدرت فزاینده مافیای قاچاق مواد مخدر در جامعه و سیاست این کشور در دهه ۱۹۸۰ مورد توجه قرار گرفت. لوئیس کارلوس گالان در ۱۸ اوت ۱۹۸۹ در حین تظاهرات در منطقه‌ای نزدیک بوگوتا به ضرب گلوله کشته شد.

کمپین گالان نیز بر امنیت متمرکز بود، موضوعی که دغدغه اصلی ساکنان بوگوتا است و این تمرکز او نیز با استقبال رای‌دهندگان مواجه شد.

با وجود تلاش‌های دولت پترو برای پیشبرد صلح و امنیت از طریق سیاست «صلح کامل» (Paz Total)، دولت کلمبیا همچنان با چالش‌های مهمی در این جبهه مواجه است.

خشونت گروه‌های مسلح غیرقانونی، تلاش‌های دولت برای پیشبرد صلح و اصلاحات سیاسی را تضعیف کرده است و اگرچه پیشرفت‌هایی در گفت‌وگو با ارتش آزادیبخش ملی (ELN) و آتش‌بس موقت با برخی از مخالفان نیروهای مسلح انقلابی کلمبیا (FARC) حاصل شده است، اما تا رسیدن دولت به موفقیت در تضمین امنیت هنوز فاصله زیادی باقی است.

طبق تاکید افه، نباید انتخابات دیروز را به عنوان یک همه‌پرسی پیرامون عملکرد دولت در نظر گرفت، چرا که «پیمان تاریخی» حتی در بسیاری از مناطق نیز نامزدی معرفی نکرد.

نامزدهای راست یا راست میانه علاوه بر بوگوتا همچنین در شهرهای مِدییین (Medellín/ بزرگ‌ترین شهر کلمبیا)، کالی (Cali) و بارانکیا (Barranquilla) نیز پیروز شدند.

خِرمن بارگاس یِراس (Germán Vargas Lleras) معاون رئیس‌جمهوری سابق کلمبیا از طریق حساب کاربری خود در ایکس (توییتر سابق) اعلام کرد: من معتقدم این نتیجه، مقدمه‌ای خواهد بود برای آنچه در سال ۲۰۲۶ اتفاق خواهد افتاد.

انتخابات منطقه‌ای و محلی کلمبیا به وضوح نشان داده است که پترو برای اجرای سیاست‌های خود در مناطقی که یک چرخش جدید به سمت سیاست سنتی جناح راست و به ویژه از سوی مخالفان را شاهد هستند، باید در راستای گفت‌وگوی سیاسی گام بردارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha