امام جمعه کرمان: حوزه عملکردی مساجد نیازمند ساماندهی است

کرمان - ایرنا - نماینده ولی فقیه و امام جمعه کرمان با بیان اینکه ساختار اداری و رویکرد مساجد طی سال های اخیر با نگاهی پیشرو شکل گرفته گفت: ما در بخش عملکردی مساجد حرف های زیادی برای گفتن داریم و اشکال‌ها در این حوزه زیاد است که بایستی ساماندهی شود.

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین حسن علیدادی سلیمانی روز دوشنبه در آیین تجلیل از فعالان مسجد و همایش مساجد در کرمان با اشاره به آمارهای مستند از عملکرد مساجد افزود: مراکز تصمیم گیری در مساجد به رسالت این اماکن توجهی نمی‌کنند.

وی اظهار داشت: باید پرسید چقدر از ظرفیت مساجد موجود استفاده می شود و چه میزان از آنها مرکز خدمت هستند؟ ما در این حوزه دچار مشکل هستیم.

نماینده ولی فقیه در استان کرمان گفت: از همه دلسوزان مسجد در استان کرمان و کشور تقاضا می کنیم متواضعانه در کنار هم قرار گیرند و میزان عملکرد و نقاط قوت و ضعف مساجد را بررسی کنند، باید همه عملکرد خود را در این حوزه نشان دهند تا بهترین مساجد را با رویکرد مناسب داشته باشیم.

وی تاکید کرد: متاسفانه بهره لازم را از مساجد نبردیم لذا بایستی به این اماکن توجه جدی تری داشته باشیم.

سه مساله در مساجد

حجت الاسلام علیدادی سلیمانی گفت: در مورد مساجد با سه مسأله روبه رو هستیم که نخست ساختار مساجد است؛ مساجد توسط نبی مکرم اسلام از بدو تاسیس حکومت اسلامی در پیکره اسلام برای اهداف بلندمدت و رفیع شکل گرفت لذا نخستین اقدام پیامبر پس از هجرت در شهر مدینه ساخت مسجد بود و کسی در طول تاریخ نتوانسته در مقابل مساجد مقاومت کند.

وی با بیان اینکه نکته دیگر و مسأله مهمتر، رویکرد مسجد است تصریح کرد: مسجد در متون دینی با رویکرد و محور عبادت مسلمانان و مسایل روز، ظرفیت هایی نیز برای بسیج مردمی و حل مشکلات و معضلات اجتماعی دارد.

نماینده ولی فقیه در استان کرمان با اشاره به تعبیرات امام خمینی و مقام معظم رهبری در مورد این نهاد مفید و مقدس گفت: مأموریت های قانون اساسی در این حوزه ویژه است، ضمن آنکه سپاه نیز تصمیم جدی برای این اماکن مقدس گرفته و در این حوزه کمک می کند.

محلات برای رویارویی با دشمن تجهیز شوند

فرمانده سپاه ثارالله استان کرمان نیز در این نشست گفت: مسجد تراز انقلاب باید منجر به تمدن نوین اسلامی شود و امروز مساجد و محلات ما باید برای رویارویی با دشمن آماده شوند.

سردار محمدعلی نظری با بیان اینکه امروز تحریم نسخه تسلیم و راهبرد دشمن است گفت: امروز آسیب به مساجد، خانواده و محلات راهبرد دشمن است و این محلات اسلامی در فضای مجازی و حقیقی می توانند کمک کنند که با این راهبردهای دشمن مقابله کنیم.

وی با اشاره به رصد و بررسی آخرین اسناد رژیم غاصب صهیونیستی گفت: این اسناد حاکی از این مطلب است که آنان ضمن اینکه خود را از این موارد برحذر می دانند اما دایم در فکر گسترش تجمل گرایی، مشکلات اخلاقی و مشروبات الکلی برای آلوده سازی کشور ما هستند.

امام جمعه کرمان: حوزه عملکردی مساجد نیازمند ساماندهی است

تشکیل محلات اسلامی برای جامعه عاری از آسیب های اجتماعی

فرمانده سپاه ثارالله استان کرمان بیان کرد: هدف اصلی از همایش مساجد، تشکیل محلات و مساجد اسلامی برای مردم یاری و رفع مشکلات مردم و رسیدن به جامعه عاری از هرگونه مشکل از جمله اعتیاد، فقر و طلاق است که در این زمینه باید کمک دولت باشیم.

وی ادامه داد: بنا داریم با تشکیل این همایش ها، گردهمایی و جلسات هم اندیشی و کارگروه ها، همه توان خود را کنار هم قرار دهیم و در این زمینه موازی کاری نداشته باشیم.

سردار نظری افزود: با اشاره به هم افزایی ضعیف در محلات عنوان کرد: این مساله به همین دلیل است که در مقابله با آسیب های اجتماعی نتیجه نمی گیریم، امور این حوزه دلخواه نیست و مشکلات معیشتی، اقتصادی و اجتماعی نیز همچنان وجود دارد.

وی با اشاره به ضرورت فعالیت در حوزه خدمات تربیتی در مساجد و مدارس گفت: توجه به خدمات اجتماعی برای رفع و دفع بیکاری، ازدواج آسان، کاهش طلاق، فقر و بزهکاری و کمک به مهاجرت معکوس را در برنامه داریم.

فرمانده سپاه ثارالله استان کرمان بیان کرد: باید روستاها را توانمند کنیم تا مهاجرت معکوس صورت گیرد و بخشی از مشکلات حاشیه نشینی رفع شود؛ ضمن آنکه پرداختن به امور ورزش، بهداشت و سلامت جسم و روان و کمک به اقتصاد محله، بهداشت، امنیت و سلامت و گشت های عملیاتی در راستای کمک به فراجا برای ایجاد امنیت پایدار ضروری است.

وی با بیان اینکه اردوهای جامعه پزشکی و رسیدگی به سلامت مردم باید در اولویت قرار گیرد افزود: تاکنون شورای تحول محله اسلامی در ۷۵۰ نقطه استان کرمان تشکیل شده و محله مردمی و مردم سالاری دینی به همراه کارگاه ها در خصوص احصای نیازهای هر محله انجام شده است.

سردار نظری تصریح کرد: اکنون هر محله بانک اطلاعاتی از مسائل و مشکلات دارد و باید با کمک دستگاه ها، ایفای نقش امام جماعت محله را در محلات و پایگاه های اسلامی داشته باشیم؛ پایگاه محلات و ائمه جماعات بیشترین نقش را در این حوزه بازی می کنند.

همچنین در این آیین از فعالان عرصه مساجد قدردانی و در این زمینه مسجد امام حسین (ع) خیابان مهدیه کرمان به عنوان نمونه و تراز انقلاب اسلامی شناخته و معرفی شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha