ساخت و ساز قانونمند در گرو بازبینی طرح تفصیلی اردبیل است

اردبیل- ایرنا- معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری اردبیل گفت: ساخت و سازهای قانونمند شهری در گرو تجدیدنظر در طرح تفصیلی اردبیل با رویکرد توجه بیشتر به ارتقای میزان تراکم ضمن رعایت اصول شهرسازی و افزایش توان نظارتی مدیریت شهری است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، جهانگیر جوانمرد روز سه‌شنبه در نشست بررسی راهکارهای پیشگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز در اردبیل اظهار کرد: راهکار عملی و علمی گره‌گشای بسیاری از معضل‌های شهری، تدوین طرح تفصیلی جامع و دقیق با پشتوانه علمی و پیش‌بینی رویکردهای نوین شهری در بحث مدیریت و نظارت بر ساخت و سازها است.

وی تشریح کرد: پیچیدگی و توسعه فضای شهری و تراکم جمعیتی، تحول‌ها و رویدادهایی نوین مانند مهندسی معابر، ترافیک، بناهای چند طبقه، فضای سبز، محیط‌های بهداشتی و رفاهی و بازار را پدید آورده است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری اردبیل افزود: برنامه‌ریزی و پیش‌بینی ساخت و سازها و نیز دسترسی به امکانات شهری و کیفیت تعامل شهروندان در فضاهای شهری، دغدغه‌ای جدید در دنیای امروزی به‌شمار می‌رود.

وی بیان کرد: نظام شهرنشینی و روند سریع آن موجب مهاجرت گسترده و پیدایش حاشیه‌نشینی، بیکاری، فقر و توسعه نامتوازن شهری بر اساس ساخت و سازهای غیرمجاز شده که خود خاستگاه آسیب‌های مختلف اجتماعی و گسترش انواع بحران‌های اقتصادی و فرهنگی آشکار و پنهان است.

جوانمرد یکی از راهکارهای مهم مقابله با ظرفیت‌های بالقوه شهری در بروز انواع تخلف‌ها و جرایم را به‌کارگیری روش‌های نوین نظارت و بازرسی در ابعاد مختلف شهری دانست که در بحث ساخت و سازهای غیرمجاز و پیشگیری از گسترش بی‌رویه حاشیه‌نشینی، بازدیدهای میدانی دستگاه‌های متولی به عنوان یک راهکار کارآمد مدنظر قرار دارد.

بیشترین تخلف در ساخت و سازهای مازاد بر پروانه ساخت اتفاق می‌افتد

وی با اشاره به اینکه ناکارآمدی و ناکافی بودن نظارت دستگاهی مانند شهرداری تاثیرگذاری خود را در ناهنجاری‌های شهری نمایان کرده است، عنوان کرد: هرچند بسیاری از ساخت و سازهای غیرمجاز در حاشیه شهرها است، پرونده‌های کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری‌ها نشان می‌دهد که بیشترین تخلف در ساخت و سازهای مازاد بر پروانه ساخت اتفاق می‌افتد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری اردبیل اظهار کرد: بر این اساس باید بررسی‌های فنی و مهندسی دقیق‌تری انجام گیرد تا بازبینی در افزایش تراکم سازه‌ها با نگاه منطقی، بر اساس استانداردها و اصول شهرسازی در مقایسه با استان‌های همجوار گامی مهم در پیشگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز برداشته شود.

وی تاکید کرد: بازنگری طرح تفصیلی با دقت به این مسائل موجب می‌شود تا در کنار پیشگیری از تخلف‌ها و فساد، همه نقاط شهر به‌ویژه در قطعه‌بندی شهرک‌های تازه تاسیس بحث تراکم ساخت، حدود کوچه‌ها و خیابان‌ها به زیباسازی هرچه بیشتر سیمای شهر منجر شود و رضایت‌مندی عمومی را هم افزایش دهد.

جوانمرد ادامه داد: هرچند در طرح تفصیلی جدید افزایش تراکم دیده شده اما تنها بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری مدنظر بوده و سایر نقاط شهری از جمله شهرک‌های تازه تاسیس توجه نشده است که یک نقص جدی و در تعارض با توسعه شهری محسوب می‌شود.

وی با اشاره به حمایت از تدوین و اجرای طرح‌های نوین شهری واجد همه معیارهای جدید شهرسازی، تصریح کرد: با هر گونه سهل‌انگاری در این زمینه که موجب گسترش ساخت و سازهای غیرمجاز و زمینه‌ساز آسیب‌های اجتماعی شود، با برخورد قانونی روبه‌رو خواهد شد.

استان اردبیل که حدود یک میلیون و ۲۵۰ هزار نفر جمعیت دارد، در شمال‌غربی کشور و همجوار با جمهوری آذربایجان واقع شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha