۱۰ آبان ۱۴۰۲، ۸:۰۲
کد خبرنگار: 1278
کد خبر: 85276219
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

آرایش جریان‌های سیاسی زنجان برای خلق حماسه‌ای دیگر در صحنه انتخابات

زنجان - ایرنا - جریان‌ها و طیف‌های مختلف سیاسی استان زنجان برای حضور در انتخابات دوازدهمین دوره مجلس ثبت نام کرده‌اند تا به زودی در ۱۱ اسفندماه سال جاری، برگ زرین دیگری بر دفتر انتخابات تاریخ جمهوری اسلامی افزوده شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، ‌ روند اجرایی انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در زنجان همزمان با سراسر کشور کلید خورد و از ۲۷ مهرماه امسال با آغاز پیش ثبت نام از داوطلبان نمایندگی، فعالیت ۴۸ تشکل سیاسی و حزبی استان شامل سه حزب، ۹ شعبه و ۳۶ دفتر حزب در استان وارد فصل تازه ای شد.

گروه ها و اقشار مختلف برای حضور در عرصه انتخابات ثبت نام و اعلام آمادگی کردند تا اینکه در نهایت پرونده مرحله دهم فرایند انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی با ثبت نام نهایی ۳۷۴ داوطلب در استان زنجان بسته شد.

زنجان به عنوان استانی مهم و تاثیرگذار در همه عرصه ها به خصوص صحنه های سیاسی کشور از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون که به طور میانگین هر سال یک انتخابات برگزار شده، مشارکت بالایی را در کشور به ثبت رسانده و همواره جزو استانهای در رده بالا به این لحاظ بوده است.

آرایش جریان‌های سیاسی زنجان برای خلق حماسه‌ای دیگر در صحنه انتخابات

این استان در ناحیه مرکزی شمال غربی ایران واقع شده است و با هفت استان قزوین، ‌ اردبیل، ‌ آذربایجان غربی، ‌ آذربایجان شرقی، ‌ همدان، ‌ کردستان و گیلان همسایه است و بر اساس آخرین برآوردهای انجام شده در حال حاضر حدود یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر جمعیت در هشت شهرستان خود دارد.

پنج کرسی از صندلی های مجلس شواری اسلامی متعلق به نمایندگان مردم زنجان است و اقشار مختلف این استان سعی دارند با حضوری پرشور در انتخابات سهمی در شکل گیری مجلسی قوی و با اقتدار داشته باشند.

ثبت نام قطعی ۳۷۴ نفر از استان زنجان برای حضور در عرصه انتخابات

رییس ستاد انتخابات استان زنجان حضور گسترده و مشارکت بالا در انتخابات را گامی در جهت تحقق منافع ملی دانست و گفت:‌ پس از اتمام مهلت تعیین شده ۳۷۴ نفر از حوزه‌های انتخابیه این استان که قبلا پیش ثبت نام کرده بودند، ‌ثبت نام خود را نهایی کردند که این میزان نسبت به دوره گذشته انتخابات مجلس، ۶۰ درصد افزایش یافته است.

ابوالفضل رفیعی، مجلس شورای اسلامی را از ارکان مهم اداره کشور بیان کرد و یادآور شد:‌ در میان ثبت نام کنندگان برای نمایندگی مجلس شورای اسلامی از استان زنجان طیف ها و جریان های سیاسی مختلف حضور دارند. در میان ثبت نام کنندگان برای نمایندگی مجلس شورای اسلامی از استان زنجان طیف ها و جریان های سیاسی مختلف حضور دارند.

وی با بیان اینکه ۳۳۲ نفر از ثبت نام کنندگان در این دوره از آقایان و ۴۲ نفر از بانوان هستند، ‌ اظهار داشت: از حوزه انتخابیه زنجان و طارم ۲۲۰ داوطلب، از ابهر، خرمدره و سلطانیه ۵۸ داوطلب، از حوزه ماهنشان و ایجرود ۶۱ داوطلب و در حوزه خدابنده ۳۵ داوطلب ثبت نام خود را قطعی کردند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری زنجان اظهار داشت: بیشترین ترکیب سنی ثبت نام کنندگان به ترتیب در رده سنی ۴۱ تا ۴۵ سال ۸۳ نفر، ۴۶ تا ۵۰ سال ۷۱ نفر، ۵۱ تا ۵۵ سال ۶۸ نفر و ۳۶ تا ۴۰ سال ۶۶ نفر هستند.

رفیعی خاطرنشان کرد: از این تعداد ۴۸ نفر معادل ۱۲ درصد ثبت نام کنندگان دارای مدرک تحصیلی دکتری، ۲۹۹ نفر معادل ۷۹ درصد کارشناسی ارشد، ۱۶ نفر معادل چهار درصد کارشناسی و ۱۱ نفر معادل ۲ درصد نیز دارای مدرک حوزوی هستند.

وی از آغاز بررسی مراجع پنجگانه از چهارم آبان ماه جاری خبر داد و تصریح کرد:‌ این بررسی ها تا ۱۸ آبان ادامه خواهد داشت که در این مرحله تحقیقات محلی و روند شناخت از داوطلبان انجام می شود و نتایج در قالب تایید، عدم تایید یا عدم احراز اعلام خواهد شد.

رفیعی گفت: هیاتهای اجریی ۲ روز مهلت دارند نتایج را به داوطلبان به طور مستند اعلام کنند و صرفا موارد عدم تایید و عدم احراز به داوطلبان اعلام می شود و موارد تایید شده فرایندهای دیگر را طی خواهند کرد.

وی افزود: پیش بینی شده است تا داوطلبان در صورت نیاز، درخواست بررسی از سوی هیات نظارت داشته باشند و بعد از آن فرایند بررسی از طریق هیات نظارت و استماع دفاعیات داوطلبان انجام خواهد شد.

با پایان ثبت نام نهایی داوطلبان نمایندگی مجلس در استان زنجان دهمین فرایند از مجموع ۳۲ فرایند به پایان رسید. رئیس ستاد انتخابات استان زنجان افزود: طبق قانون پس از انجام مرحله ثبت نام، هیات های اجرایی برای بررسی صلاحیت ها ۱۵ روز مهلت دارند و این فرایند در حال انجام است.

رفیعی اظهار کرد: از مجموع ۳۲ فرایندی که تا روز رای گیری در قانون پیش بینی شده، تاکنون ۱۰ فرآیند انتخابات در استان اجرا شده است.

معاون استاندار زنجان همچنین از آغاز ثبت نام داوطلبان انتخابات مجلس خبرگان رهبری از ۱۴ آبان به مدت یک هفته خبر داد و گفت: براساس اطلاعیه شماره (۱۰) ستاد انتخابات کشور دواطلبان در این مدت شخصاً یا به وسیله نماینده خود که به صورت کتبی و رسمی معرفی شده باشد، می توانند به فرمانداری مرکز استان حوزه انتخابیه یا وزارت کشور مراجعه و با ارائه مدارک درخواستی نسبت به ثبت نام خود اقدام کنند.

آرایش جریان‌های سیاسی زنجان برای خلق حماسه‌ای دیگر در صحنه انتخابات

افزایش مشارکت جوانان و بانوان زنجانی در داوطلبی این دوره از نمایندگی مجلس

دبیر و سخنگوی ستاد انتخابات استان زنجان نیز گفت:‌ پس از ثبت‌نام داوطلبان، کار هیات‌های اجرایی و نظارتی برای بررسی صلاحیت‌ها آغاز می‌شود و داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی می‌توانند پس از تأیید شورای نگهبان، حوزه انتخابیه خود را یکبار تغییر دهند.

ولی‌الله رحیمی با بیان اینکه انتخابات ۱۱ اسفند امسال نیز یقینا پرشور و حماسی برگزار خواهد شد، ‌ افزود:‌ همانطور که به رغم القائات و تبلیغات منفی دشمنان، ‌ ورود داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی به این صحنه با رغبت و استقبال زیادی در استان همراه بود که نشان دهنده بلوغ سیاسی و مشارکت گسترده مردم در صحنه حساس انتخابات است.

بیشترین گروه سنی داوطلبان ثبت نام نهایی شده از زنجان برای نمایندگی مجلس شورای اسلامی جوانان بین سن ۴۱ تا ۴۵ سال هستند. وی با اشاره به افزایش مشارکت جوانان و بانوان در داوطلبی این دوره از نمایندگی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: بیشترین گروه سنی ثبت نام شده در این دوره جوانان بین ۴۱ تا ۴۵ سال هستند و مشارکت بانوان نیز حدود چهار برابر نسبت به دوره قبل افزایش دارد.

رحیمی با بیان اینکه این دوره از انتخابات در یک هشتم مجموعه حوزه‌های انتخابیه کشور تمام الکترونیکی برگزار می‌شود، گفت: در استان زنجان نیز انتخابات در شهر زنجان و طارم تمام الکترونیکی برگزار خواهد شد.

دبیر ستاد انتخابات استان زنجان با بیان اینکه آموزش های لازم به مجریان انتخابات ارایه شده است، ‌خاطرنشان کرد: برگزاری الکترونیکی انتخابات میزان خطا را کاهش می دهد و به حداقل ممکن می رساند.

رعایت اصل بی طرفی لازمه مشارکت حداکثری در انتخابات

استاندار زنجان نیز با تاکید بر رعایت اصل بی‌طرفی، گفت:‌ لازمه فراهم شدن زمینه مشارکت حداکثری در انتخابات و افزایش نشاط اجتماعی رعایت اصل بی طرفی است.

محسن افشارچی برگزاری انتخابات را از افتخارات بزرگ انقلاب اسلامی ذکر کرد و یادآور شد:‌ نظام مقدس جمهوری اسلامی، مردمی و از جنس آنان است و طی حیات خود با برگزاری به طور میانگین سالانه یک انتخابات ثابت کرده است که مردم کشور در تعیین سرنوشت خود سهیم هستند.

وی بر لزوم اتخاذ تدابیر لازم جهت برگزاری انتخابات سالم، پرشور و بدون هیچ خللی در استان، اظهار داشت:‌ رفتارهای انتخاباتی نیز باید موید سلامت انتخابات باشد و شائبه ای در این خصوص ایجاد نشود.

سه هزار و ۵۰۰ نفر در استان زنجان بر روند انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی نظارت دارند. رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان زنجان نیز با بیان اینکه شورای نگهبان در بررسی صلاحیت ها نگاه سیاسی ندارد بلکه به مر قانون عمل می کند، ‌ گفت:‌ برگزاری سالانه یک انتخابات در کشور نشانگر تحقق مردم سالاری دینی است.

محمدجواد محمدی با اشاره به منویات و راهبردهای مقام معظم رهبری در برگزاری انتخابات سالم و پرشور، ‌ افزود:‌ عمل به این راهبردها ضامن مشارکت حداکثری در انتخابات است.

وی به نقش اساسی شورای نگهبان در تامین و تحقق سلامت انتخابات اشاره کرد و اظهار داشت: در همین جهت، سه هزار و ۵۰۰ نفر در شبکه نظارت بر انتخابات استان فعال هستند.

آرایش جریان‌های سیاسی زنجان برای خلق حماسه‌ای دیگر در صحنه انتخابات

رئیس کل دادگستری زنجان نیز از تشکیل شعب تخصصی ویژه رسیدگی به تخلفات انتخاباتی در این استان جهت رسیدگی دقیق و سریع به پرونده های مربوط خبر داد و گفت:‌ لازمه تحقق سلامت انتخابات، ‌ نظارت مستمر از سوی کارگزاران و پیشگیری از تخلفات است.

حجت الاسلام علی فرجی برحق، فضای مجازی را مهمترین بستر تبلیغات سوء‌ دشمنان و ایجاد یاس و ناامیدی میان مردم بیان کرد و یادآور شد:‌ رصد این فضا باید از سوی دست اندرکاران انجام شود تا شاهد برگزاری انتخاباتی پرشور و سالم و تشکیل مجلسی با اقتدار باشیم.

برآیند:

۳۷۴ داوطلب در استان زنجان از طیف ها و جریان های مختلف سیاسی ثبت نام خود را برای حضور در عرصه انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی قطعی کرده اند.

استان زنجان در مجلس شورای اسلامی پنج نماینده دارد، یک نماینده از حوزه انتخابیه ماهنشان و ایجرود، یک نماینده از حوزه انتخابیه خدابنده، یک نماینده از حوزه انتخابیه ابهر، خرمدره و سلطانیه و ۲ نماینده از حوزه انتخابیه زنجان و طارم راهی مجلس شورای اسلامی می‌شوند.

انتخابات دوره دوازدهم مجلس شورای اسلامی و دوره ششم مجلس خبرگان روز ۱۱ اسفندماه در سراسر کشور برگزار می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha