کاروانسرای عباس‌آباد میامی پس از ثبت جهانی، چشم‌انتظار سرمایه‌گذار + فیلم

شاهرود - ایرنا - کاروانسرای عباس‌آباد میامی یکی از پنج کاروانسرای استان سمنان است که در فهرست جهانی یونسکو ثبت شد و برای ادامه حیات چشم‌انتظار سرمایه‌گذار بخش خصوصی است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، ۵۴ کاروانسرای تاریخی ایران در چهل و پنجمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو(UNESCO) به عنوان بیست و هفتمین اثر میراث فرهنگی ملموس ایران در فهرست جهانی یونسکو ثبت شد.

استان سمنان پنج سهم در این ثبت جهانی داشت که از این تعداد سه کاروانسرای میامی، عباس آباد و میاندشت در شهرستان میامی در شرق استان سمنان واقع شده است.

کاروانسراها یکی از مهمترین اَشکال معماری ایرانی هستند که موجب توسعه مسیرها و نیازهای مرتبط با خواسته‌ها و مقتضیات سفر بوده است.

کاروانسرای عباس‌آباد میامی پس از ثبت جهانی، چشم‌انتظار سرمایه‌گذار + فیلم

«کاروانسرای عباس آباد» نگین روستای پلکانی

کاروانسرای عباس‌آباد میامی مستطیل شکل از نوع چهار ایوانی و مساحت آن بیش از هشت هزار و ۵۰۰ متر مربع در دوران صفویه ساخته شده است.

این کاروانسرا دارای ۲ ورودی شرقی و غربی است که ورودی اصلی آن در ضلع شرقی قرار دارد و در وسط حیاط نیز بارانداز برای خرید، فروش و بارگیری کالاها ساخته شده است.

حیاط، اتاق‌ها، ایوان‌ها و سکوها و در پشت اتاق‌ها شترخان‌ها قرار دارند، سرویس‌های بهداشتی کاروانسرا نیز در خارج بنا و در ضلع غربی آن ساخته شده است که از این نظر در نوع خود نادر است.

کادربندی‌های گچی رواق‌های پیرامون حیاط و نیز آجرکاری‌های سقف ایوان‌ها از تزیینات این کاروانسرا به شمار می‌رود.

کاروانسرای عباس‌آباد میامی پس از ثبت جهانی، چشم‌انتظار سرمایه‌گذار + فیلم

کاروانسرای عباس آباد آماده واگذاری به بخش خصوصی

این بنا از سلامت و پایداری نسبی برخوردار است و با توجه به واقع شدن در کنار جاده تهران - مشهد و عبور سالانه بیش از ۱۵ میلیون زائر حرم رضوی، امکان تغییر کاربری و واگذاری این کاروانسرا به سرمایه‌گذار بخش خصوصی وجود دارد.

مردادماه ۱۴۰۰ مرمت این کاروانسرای تاریخی با هدف آماده‌سازی برای حضور ارزیابان یونسکو آغاز و در این مرحله کار بندکشی، پی‌بندی، استحکام‌بخشی و آواربرداری انجام شد.

کاروانسرای تاریخی عباس‌آباد در ۷۰ کیلومتری شرق میامی و در مرکز روستای پلکانی عباس‌آباد واقع شده است.

به گزارش ایرنا، شهرستان میامی به دلیل وجود ۱۰ کاروانسرای با ارزش تاریخی به «سرزمین کاروانسراها» معروف است. میامی شرقی‌ترین شهرستان استان سمنان با جاذبه‌های مختلف، دارای کاروانسراهای تاریخی زیبا مهیا برای بازدید گردشگران است.

وجود کاروانسرای میامی، مجموعه کاروانسراهای میاندشت شامل سه کاروانسرای، عباس‌آباد، الحاک، صدرآباد، محمدآباد پل ابریشم، سنگی شریف‌آباد و جهان آباد، نشانگر اهمیت جایگاه تاریخی این شهرستان و شکوه معماری ایران است.

کاروانسراها و دیگر بناهای تاریخی، طبیعت زیبا و نیز واقع شدن در مسیر راه تهران به مشهد می‌تواند این شهرستان را به یک قطب گردشگری کشور تبدیل کند.

مسجدهای قدیمی، یخدان‌ها، عمارت‌های زیبا، مناطق ییلاقی، روستاهای هدف گردشگری و آبشارهای زیبای کالپوش، از دیگر جاذبه‌های میامی هستند که دیدن آن‌ها حتی برای یک بار مغتنم است.

شهرستان میامی ۵۸ اثر ثبت شده در فهرست میراث باستانی کشور دارد. این شهرستان با بیش از ۴۰ هزار نفر جمعیت در شرق استان سمنان قرار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha