ردپای جاده ابریشم چین تا میوه‌های استوایی کوبا/استقبال دیپلمات‌های خارجی از بازارچه خیریه

تهران - ایرنا - بازارچه خیریه انجمن بانوان دیپلماتیک؛ به میزبانی کمیته امداد و با مشارکت تعدادی از سفارتخانه‌های خارجی مقیم تهران از روز چهارشنبه ۱۰ آبان ماه در باشگاه دیپلماتیک وزارت امور خارجه افتتاح شد.

به گزارش ایرنا، در این رویداد خیریه که عواید آن با هماهنگی هلال احمر کشورمان به نفع کودکان مظلوم غزه هزینه خواهد شد، سفرا و همسران آنها و دیپلماتهای ۲۴ سفارتخانه خارجی مشارکت داشته و طی سه روز برگزاری بازارچه،(روز جمعه، دوازدهم آبان ماه) محصولات کشور خود را به معرض نمایش و فروش گذاشته اند.

علاوه بر این، کارآفرینان برتر طرح های اشتغال کمیته امداد امام خمینی، تولیدکنندگان پوشاک و حجاب، صنایع دستی، شرکتهای دانش بنیان داخلی، موسسات خیریه، تولیدکنندگان محصولات پزشکی، دندان پزشکی و دارویی و صنایع غذایی کشور نیز در این رویداد خیریه حضور دارند.

این رویداد فرهنگی اقتصادی علاوه بر مقامات ایرانی و بانوان دیپلمات مورد استقبال و بازدید سفرای کشورهای خارجی، همسران سفرا و جمعی از دیپلماتهای خارجی مقیم تهران و همچنین نمایندگان گروه‌های مقاومت فلسطینی نیز قرار گرفته است.

ردپای جاده ابریشم چین تا میوه‌های استوایی کوبا/استقبال دیپلمات‌های خارجی از بازارچه خیریه

کوبا فقط قهوه و سیگار برگ ندارد/ دیپلماسی فرهنگی مورد تاکید ماست

آلخاندرو فوئنتس فبلس رایزن جمهوری کوبا پس از بازدید از این بازارچه گفت: مراسم هایی از این قبیل، مثل بازاری که در اینجا شکل گرفته مراسم های بسیار خوبی هستند از این جهت که قرابت فرهنگی برای کشورهای مختلف به همراه دارند و به همین دلیل باید تکرار شوند.

وی افزود: از نظر من تهران یک شهر بزرگ و پایتخت کشور است اما جدا از بحث پایتختی خاصیت این را دارد که فرهنگ های مختلف را از شهرها و کشورهای مختلف با توجه به وجود سفارت ها که متمرکز هستند در این شهر، دور هم جمع کند و باعث قرابت فرهنگی متنوعی شود.

رایزن جمهوری کوبا ادامه داد: برای کشوری مثل کوبا که در بحث آرمان فلسطین هم از نظر تفکری و اعتقادی شریک است، در این برنامه ها حضور داشته باشد تا از نظر فرهنگی هم قرابت فرهنگی و ارتباطات نزدیک بیشتری برای تعمیق روابط سه کشور شکل بگیرد.

الخاندرو فوئنتس تاکیدکرد: برای همین این برنامه برای ما اهمیت بسیار بالایی دارد، آیتم هایی که اینجا می بینید هویت کوبا را تا حدودی با توجه به سختی هایی که در فراهم کردن این محصولات هست نشان می دهد

ما در این نمایشگاه سعی کردیم نشان دهیم کوبا نه فقط سیگار برگ و موهیتو و قهوه کوبایی دارد بلکه میوه ها و غذاهای متنوعی دارد که قاعدتا ایرانی ها با همه آنها آشنا نیستند.

وی گفت: بخاطر همین در این برنامه یک میوه استوایی آوردیم و سعی کردیم به مردم معرفی کنیم که میوه بسیار مقوی هست و عمدتا در کشورهای منطقه کاراییب کاشت می شود. میوه های استوایی کوبایی نه تنها بخاطر ارگانیک بودن و دخیل نبودن هیچگونه ماده شیمیایی در مرحله فراوری آنها بلکه در منطقه جهانی هم بخاطر گرم بودن خاص بوده و قابلیت عرضه دارد.

وی با تاکید بر تعمیق روابط فرهنگی ایران و کوبا افزود: حوزه اصلی سفارت کوبا ارتباطات فرهنگی است اما یکسری خلا ها وجود دارد که باید پر شود و ما پیگیر هستیم از طرق مختلف آن را رفع کنیم. دیپلماسی فرهنگی برای کوبا بسیار مهم است بخاطر اینکه هنرمندان انقلابی کوبا از طریق همین مقوله فرهنگ سعی کردند که مقوله انقلاب را به نحو احسن نشان دهند به جوامع. هر کدام از این افراد حوزه های مختلفی از فرهنگ را پوشش می دهند ولی آنچه که بینشان واحد هست و وحدت وجود دارد این است که هر کدام به دنبال آن هستند که انقلاب کوبا را به جوامع جهانی نشان دهند.

وی به خوزه مارتی شاعر کوبایی اشاره کرد و گفت: او در ایران هم کاملا شناخته شده است و برای ما به مثابه فردوسی برای ایرانی هاست، خوزه مارتی برای ما چنین ارزشی دارد . او سعی کرد که استقلال و خودمختاری کوبا از طریق شعر و ادب و هنر و این فرهنگ راستین کوبا را به جامعه جهانی نشان دهد. امیدوارم که تعمیق روابط کوبا و تهران هرچه سریع تر و بهتر به زودی انجام شود.

ردپای جاده ابریشم چین تا میوه‌های استوایی کوبا/استقبال دیپلمات‌های خارجی از بازارچه خیریه


تنوع بازارچه امسال و نقش پررنگ زنان چینی

همسر سفیر چین خانم فینگه جی نیز که به گفته خودش امسال سومین بار است در بازارچه خیریه بانوان وزارت امور خارجه شرکت دارد گفت: اگر بخواهم بازارچه امسال را با دو سال گذشته مقایسه کنم یکسری تفاوت ها با هم دارد. برای مثال در ۲۰۱۹ که همزمان با کرونا هم بود وسایلی که برای فروش در این بازارچه آورده بودند تنوع کمتری داشت.

وی افزود: بازارچه سال گذشته هم که اگرچه کرونا تمام شده بود اما مردم بخاطر ترس نیامده بودند، اما در بازارچه امسال مردم از دنیای کرونا فاصله گرفتند و به زندگی عادی با تولیدات قبلی برگشتند. برای همین سفارت ما هم محصولات بیشتر و متنوع تری برای این بازارچه در نظر گرفته است.

وی گفت: کلیت لوازمی که ما برای بازارچه امسال آماده کردیم شامل یکسری صنایع دستی چینی و وسایلی مربوط به جاده ابریشم است. علاوه بر اینها بابت اینکه امسال در چین و ایران سال خرگوش نامیده شده یکسری عروسک های دست ساز کوچک آماده کردیم که خیلی هم از آنها استقبال شد.

وی ابراز امیدواری کرد: وزارت امور خارجه هر سال به برگزاری این بازارچه خیریه ادامه دهد چون اینجا فرصتی برای بازدید با اعضای سفارت های دیگر هم هست. برگزاری سالانه این بازارچه بر اساس خیریه بودن آن است و ما بسیار تمایل داریم که در این رویدادها شرکت کنیم و تفاوتی ندارد که چه محصولاتی برای فروش داشته باشیم صنایع دستی یا یکسری چیزهای سنتی، در حقیقت از طریق این نمایشگاه می توانیم محصولات خود را معرفی کنیم.

وی نقش زنان را چه در زمینه تولید و چه در زندگی معمولی منحصر بفرد و قدرتمند خواند و تاکیدکرد: ما در این بازارچه هم می توانیم شاهد باشیم که زنان چه محصولات منحصر بفرد و خاصی را می توانند داشته باشند.

ردپای جاده ابریشم چین تا میوه‌های استوایی کوبا/استقبال دیپلمات‌های خارجی از بازارچه خیریه

اشتراکات فرهنگی ایران و زیمبابوه در بازارچه نمایان است

همسر سفیر زیمبابوه خانم کوپن با نیز با اشاره به اشتراکات فرهنگی دو کشور اظهارکرد: بین ایران و زیمبابوه مشترکات فرهنگی زیادی هست ما هم مثل خانم های ایرانی سرمان را می پوشانیم زمان حضور در مراسم تدفین یا عروسی یا مراسم فرهنگی حجاب داریم.

وی افزود: خوشحالم که عواید این بازارچه به مدرسه ها اهدا می شود و اینکه بچه ها با کمک ما می توانند به مدرسه های خوب بروند.

وی به بازدید همسر رییس جمهور ایران از این بازارچه و اهمیت دیپلماتیک آن اشاره کرد و گفت: همه آنچه در اینجا مشاهده می کنیم ناشی از اشتراکات فرهنگی ماست و خوشحالم که می توانیم در این رویداد حضور داشته باشم. از آنجایی که سفیر زیمبابوه هشت ماه است که در ایران هستند این اولین حضور من است.

وی گفت: ما اینجا شاهد عرضه دست ساخته زنان ایرانی در منزل هستیم، زنان زیمبابوه ای هم به همین صورت بسیاری از محصولات از جمله انواع غذاها را در خانه ها درست می کنند و این اقدام مورد تاکید سفیر زیمبابوه هم هست تا برای عرضه در این بازارچه هم تولیداتی ارائه شود.

ردپای جاده ابریشم چین تا میوه‌های استوایی کوبا/استقبال دیپلمات‌های خارجی از بازارچه خیریه

نقش موثر صنایع دستی در تبادلات فرهنگی ایران و پاکستان

خانم فرهات همسر رایزن فرهنگی پاکستان در تهران نیز با ابراز خرسندی از برگزاری چنین رویدادی توسط وزارت امور خارجه ایران گفت: صنایع دستی نقش بسیار موثری در ارتباطات مردمی ایفا می کند.

وی با تاکید بر تقویت روابط فرهنگی و گردشگری ایران و پاکستان افزود: پتانسیل های بسیار زیادی از نظر فرهنگی بین دو کشور وجود دارد، هر چقدر که بتوانیم تبادل توریست داشته باشیم این روابط بیشتر تقویت می شود، تنها راه موجود برای توسعه گردشگری ایران و پاکستان این است که دولت های هر دو طرف افراد بیشتری را دعوت کنند و در واقع روند صدور ویزا را تسهیل کنند.

وی افزود: نه تنها زنان ایرانی و پاکستانی بلکه تمام زنان در سراسر دنیا نقش مهم و کلیدی می توانند در تمامی عرصه های فرهنگی و اجتماعی جامعه داشته باشند.

بازارچه خیریه انجمن دیپلماتیک بانوان تا روز جمعه، دوازدهم آبان ماه از ساعت ۱۰ صبح تا ۸ شب پذیرای علاقه مندان در باشگاه دیپلماتیک وزارت خارجه است‌.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha