دستاورد دیگری از دولت مردمی/ پیش‌فروش بلیت‌ قطار سنندج به تهران آغاز شد

سنندج - ایرنا- وزیر راه و شهرسازی که به همراه رئیس جمهور و در دومین سفر استانی آیت الله رئیسی در کردستان به سر می‌برد با اشاره به پیوست این استان به راه‌آهن سراسری، از پیش‌فروش بلیت‌ قطار از سنندج به مقصد تهران خبر داد.

به گزارش ایرنا از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مهرداد بذرپاش در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: با حضور رئیس جمهور محترم راه آهن همدان - سنندج افتتاح شد و استان کردستان به شبکه ریلی کشور پیوست.

وی افزود: پیش فروش بلیت هم از دقایقی پیش آغاز شده و هموطنان کردستانی می‌توانند از این به بعد برای سفر ایمن به تهران از قطار استفاده کنند.

وزیر راه و شهرسازی در جریان سفر دو روزه خود به استان کردستان، صبح امروز با حضور رئیس جمهوری راه‌آهن همدان_ سنندج را افتتاح کرد و نخستین قطار سنندج امروز راهی تهران شد.

پروژه راه آهن همدان- سنندج پس از گذشت ۱۸ سال و با حمایت‌های دولت سیزدهم در تزریق به موقع اعتبار، با حضور رئیس جمهور و شماری از وزیران دولت و مقام‌های استان کردستان به شبکه راه‌آهن کشور پیوست.

به گزارش ایرنا، پروژه راه آهن همدان - سنندج جزو طرح‌های مصوب سال ۱۳۸۳ است که مرحله نخست آن از تهران به همدان در سال ۱۳۹۶ به بهره برداری رسید و ریل گذاری مرحله دوم که شامل مسیر همدان - سنندج است مهرماه ۱۴۰۰ به پایان رسید.

طول خط آهن تهران - همدان - سنندج حدود ۴۲۰ کیلومتر است که مسیر تهران تا همدان به‌ طول ۲۷۰ کیلومتر، به بهره‌برداری رسیده است، مرحله دوم این خط آهن از همدان به سنندج نیز که ۱۵۱ کیلومتر طول دارد در سه قطعه تعریف شده است که حدود ۶۴ کیلومتر آن در استان همدان و باقی‌مانده آن در کردستان واقع شده‌ است.

پروژه راه‌آهن همدان - سنندج شامل سه قطعه و از سمت همدان به سنندج دارای هفت ایستگاه بهار، آق بلاغ، دوسر، قروه، آونگان، دهگلان و سنندج است.

طول قطعه یک این پروژه ۶۴.۵ کیلومتر، قطعه دوم ۵۶ کیلومتر و قطعه سوم ۲۹.۵ کیلومتر است واین خط راه آهن یک خطه، دارای عرض مسیر ۶ متر و طول پل‌ها ۲ هزار و ۵۲۴ متر است.

ظرفیت انتقال مسافر در سال ۳۰۰ هزار نفر در سال و باری ۵۰۰ هزار تن است که بر اساس برنامه مقرر شده این رقم در بخش مسافری در سال ۱۴۲۰ به ۶۰۰ هزار نفر و ظرفیت انتقال بار نیز به یک میلیون تن افزایش یابد.

این پروژه بعد از سال‌ها با پیشرفتی در حدود ۶۰ درصد تحویل دولت سیزدهم شد و پس از آن از مهرماه سال گذشته با یک حرکت جهادی و تزریق اعتبارات ویژه و بهره گیری از ۴۵۰ نفر نیرو، ادامه کار از سر گرفته شد و امروز پس از گذشت ۲ سال از عمر دولت سیزدهم این پروژه بزرگ با دستان رییس جمهور به بهره برداری رسید.

با توجه ویژگی‌های خاص صنعت ریلی، بهره‌برداری از این پروژه ضمن ایجاد اشتغال مستقیم برای عوامل بهره‌برداری، باعث تسهیل جابه‌جایی مسافر و بار از غرب به مرکز کشور، کاهش هزینه حمل بار، رونق گردشگری و در نتیجه افزایش فرصت‌های شغلی در استان نیز خواهد شد.

اکنون اتصال این مسیر با پایانه‌های مرزی استان اجرا نشده است و در صورت اجرای طرح اتصال سنندج به مرز باشماق مریوان امکان بهره‌مندی از مزیت‌های ترانزیتی این محور نیز فراهم خواهد شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha