رئیسی: کار میدانی مدیران کردستان ستودنی است/کردستان جلوه فرهنگ ایران است

سنندج - ایرنا - رئیس جمهور با تشریح تاریخ و تمدن و جلوه های ناب فرهنگی کردستان گفت که تمام طرح‌های مهمی که در دور دوم سفر استانی کردستان بهره‌برداری شد، به سبب کار میدانی و جهادی مدیران خود استان بود که این امر بسیار ستودنی و قابل قدردانی است.

به گزارش ایرنا، آیت الله سید ابراهیم رییسی شامگاه جمعه در نشست مشترک شورای اداری و برنامه‌ریزی و توسعه استان کردستان در مجتمع فرهنگی هنری فجر سنندج اظهار کرد: با وجود تلاش بدخواهان و معاندان برای امنیتی نشان دادن کردستان، زمینه کار، تلاش و فعالیت در این استان مهیا و فراهم است و همان گونه که رهبری معظم انقلاب به حق نامگذاری فرمودند، کردستان واقعا استان فرهنگی ایران است.

وی افزود: کردستان، استانی با پیشینه تمدنی و شاخص‌های قابل توجه فرهنگ و مدنیت است و شاخص‌های علم و ادب و فرهنگ و هنر مردم کُرد در تاریخ تمدن جایگاه کاملا برجسته دارد.

رئیس جمهور افزود: دشمن در حمله و تهاجم و شبیخون به همه فرهنگ‌ها و خرده فرهنگ‌ها می‌خواهد داشته‌های اعتقادی یک ملت جلوه نداشته باشد.

وی از مدیران کردستان خواست تا در تصمیم‌های مدیریتی، هویت این مرز و بوم حفظ شود چرا که سرمایه‌ای است که مردم را در برابر هجوم دشمن حفظ می‌کند.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه حفظ هویت اسلامی و ملی در برابر هجوم فرهنگی بسیار مهم است، افزود: باید نگاه فرهنگی بر کردستان فرهنگ حاکم باشد.

آیت الله رئیسی تاکید کرد: این استان بر خلاف خواست دشمنان یک استان فرهنگی است و اقدام‌ها و تلاش‌هایی که در این رابطه انجام شده جای قدردانی دارد.

وی از اهل علم و فرهنگ و ادب کردستان خواست تا برای حفاظت از این هویت تلاش کنند.

رئیس جمهور با بیان اینکه در حوزه مسائل اقتصادی کردستان زمینه‌های بسیار خوب خدادادی وجود دارد، به اقتصاد کشاورزی، روستا، صنایع دستی، فرصت مرز و روابط و تعاملات مرزی، اشاره کرد و افزود: ارتباطات ما باید بر تبادل ظرفیت‌هایی استوار باشد که کردستان در آن می تواند ایفای نقش کند و مدیران کارکرد موثری در آن دارند.

وی افزود: سیاست همسایگی جمهوری اسلامی تنها در حوزه سیاسی نیست بله حوزه اقتصادی هم جلوه ای از آن است و دولت توسعه ارتباط با کشورهای اسلامی و همسو را دنبال می‌کند.

موضوع مهم برای کردستان برداشت گام‌های تحولی است

وی ادامه داد: در کشاورزی کردستان کارهایی مانند تحول و آبرسانی زیرسطحی دارد انجام می‌شود تا افزایش محصول داشته باشیم به ویژه در زمینه تولید محصول‌هایی که در تولید کالای اساسی برای کشور نقش دارد و به حفظ استقلال کشور کمک و از واردات بی‌نیاز می‌کند.

رئیس جمهور تاکید کرد: برای تحقق این موضوع باید گام‌های شتابانی در زمان محدود برداشت که نیازمند کار جهادی است.

ایجاد بازارچه های دائمی صنایع دستی نکته دیگری بود که رئیس جمهور بر آن تاکید کرد و افزود: باید این کار انجام شود تا ارزش افزوده آن نصیب دلالان نشود و شهرداران و فرمانداران می‌توانند آن را در ورودی شهرها ایجاد کنند و دولت هم حمایت کند.

آیت الله رئیسی یکی از گره‌های اصلی کردستان را بیکاری تحصیل‌کردگان برشمرد و گفت: ایجاد زمینه اشتغال برای آنان از این منظر می‌گذرد که در کنار صنعت، کشاورزی و تجارت به دانشگاه‌ها فرصت داده شود تا به حل مسائل کمک کنند.

وی یادآور شد: دانشگاه با شناخت نظام مسائل کشور، اتاق فکری در کنار دولت و همچنین اقتصاد، بازار و کشاورزی باشد تا ارزش افزوده ایجاد کند.

رئیس جمهور در ادامه سخنانش به استاندار کردستان پیشنهاد کرد تا کارگروه ویژه‌ای در استان با حضور وزیران مرتبط و دانشگاه کردستان و فعالانی که در ایجاد اشتغال نقش دارند، تشکیل شود و کار ویژه‌ای برای کردستان انجام گیرد.

بنای دولت گذر از کنار چاله‌های بدون چاره اندیشی نیست

آیت الله رییسی با اشاره به افتتاح ۱۰ طرح مهم وزارت نیرو در کردستان، افزود: تنها کاری که دولت انجام داد اجرای مدیریت آبی بود تا مشکلی در زمینه آب آشامیدنی و صنعت و کشاورزی مشکلی ایجاد نشود.

استفاده از بارش‌ها و بهره برداری درست از آن مورد دیگری بود که رئیس جمهور با تاکید بر آن گفت: دولت سیزدهم به دنبال مدیریت انرژی و نیرو است که با فکر و اندیشه و برنامه ریزی بهترین استفاده در حوزه‌های مختلف انجام شود.

وی با تاکید و یادآوری اینکه، بنای دولت گذر از کنار چاله‌ها بدون چاره اندیشی نیست، ادامه داد: طرح‌های نیمه تمام، چالشی است که دولت به آن بی‌توجه نیست و نگاه درست را این می‌داند که باید مساله را شناخت و آن را از پیش پای مردم برداشت.

آیت الله رییسی گفت: نهضت تکمیل طرح‌های نیمه تمام، بستری اساسی است تا به پایان برسد و اینکه گفته شود این طرح به نام کدام دولت تمام شود، مهم نیست و مهم این است که مردم بهره آن طرح را مانند راه آهن همدان – سنندج ببینند.

رئیس جمهور تاکید کرد: به هیچ عنوان دولت نباید گرفتار حاشیه‌ها شود چرا که متن، خدمت به مردم است.

وی گرفتاری بسیاری از دولت‌ها به حاشیه‌ها را باعث عقب افتادن از خدمت به مردم برشمرد و افزود: داشتن اخلاص و نگاه به راهکارهای حل مشکلات مردم، چیزی است که اگر دنبال شود، مردم هم آن را خوب می‌فهمند.

قدرشناسی از حضور گسترده مردم سنندج

رئیس جمهور در ادامه با اشاره به حضور گسترده مردم سنندج در میدان آزادی آن را حاصل نگاه مردم این خطه به خون شهدا، انقلاب اسلامی و پاسداری از ارزشها دانست.

وی به مدیران کردستان گفت: تلاش مجاهدانه و خستگی ناپذیر کارها را پیش می برد چرا که دانایی و توانایی وجود دارد و با ضمیمه آن به هم اتفاقات بزرگی رقم می خورد.

آیت الله رئیسی ادامه داد: منطقه آزاد بانه و مریوان، نباید به منطقه واردات تبدیل شود، بلکه باید منطقه تولید و صادرات شود و واردات هم مختص مواد اولیه و تجهیزات و ماشین آلات باشد، البته قطعا داد و ستدهایی هم صورت می گیرد و طبیعی است که زمینه انتفاع مردم هم فراهم شود.

وی افزود: ساماندهی کولبری و داد و ستد و کار تجاری در مناطق مرزی باید در جهت سامان تبادلات مرزی باشد و در کنار منتفع شدن مردم نباید مرکز واردات شود.

سرمایه ای به نام هیات علمی

رئیس جمهور با بیان اینکه دانشگاه فرهنگیان از دانشگاههای مهم کشور است که معلم تربیت می کند و آنها هم نسل آینده را پرورش می دهند، اضافه کرد: باید با تنظیم گری به دنبال استفاده بهینه از نیرو و امکانات و افزایش بهره‌وری بود.

آیت الله رئیسی به فعالیت ۱۰۱ هزار عضو هیات علمی در دانشگاه‌های کشور اشاره کرد و افزود: این افراد از افتخارات ایران اسلامی است که سرمایه بزرگ علمی و ارزشمند برای کشورمان هستند که مسائل را به کمک آنها می‌شود حل کرد.

وی تاکید کرد: به مدیران اجرایی توصیه اکید دارم تا نشست نخبگانی را ولو مخالف نظر شما باشند برقرار کرده و حرف آنها را بشنوید.

رئیس جمهور یادآور شد: در کشور قوانین بسیاری از جمله قانون فضای کسب و کار رفع موانع تولید، اقتصاد مقاومتی، رشد حوزه‌های علم و فناوری و قوانین دیگر دارمی ولی مهم اجرای این قوانین با حساسیت ویژه است تا فضای کسب و کار برای متقاضیان تسهیل شود.

وی با بیان اینکه بروکراسی که همه را خسته کرده است، تاکید کرد: گاهی پیچیدگی‌های اداری یک کارآفرین را آنچنان خسته می کند که از کار خود پشیمان می شود و تلاش همه دست اندرکاران باید این باشد تا مانع زدایی لازم از پیش روی فعال اقتصادی و تجاری و کارآفرین انجام گیرد.

آیت الله رئیسی افزود: ضمن اینکه کار را دقیق دیده و احترام نظر کارشناسی را حفظ کرد، نباید گرفتار یک نقطه شد و کار ظریف مدیران در این راستا، پیشبرد کار است.

رئیس جمهور افزود: مدیران با روحیه جهادی، شجاعت و شهامت در انجام کارها، دست و دلشان نلرزد و کارهای خود را به فلان نظر شورای مرکزی تهران گره نزنند و کار را با تشخیص انجام دهند.

وی به اهمیت نظارت در شناخت کاستی ها و شفاف سازی اشاره و آن را لازم دانست و افزود: معتقدیم که نظارت کمک بزرگی به کشورمی کند.

مهار تورم از طریق رشد تولید شعار دولت است

رئیس جمهور با یادآوری اینکه، رشد تولید و مهار تورم را نه از طریق رکود بلکه از مسیر رشد تولید باید دنبال کرد، تاکید کرد: مهار تورم با رکود امکان پذیر نیست.

آیت الله رئیسی، کسری بودجه و رشد نقدینگی را عامل تورم دانست و یادآور شد: اگر نقدینگی به سمت تولید هدایت شود رشد تولید و مهار تورم را در بر دارد.

وی به نرخ بالای تورم در کردستان اشاره کرد و افزود:بر اساس آنچه که اعلام شده، نرخ پایین تولید در استان و تحمیل هزینه حمل و نقل واردات عامل این مساله است که باید بررسی شود و بصورت مصداقی نیز در دولت دنبال می شود.

رئیس جمهور اظهار کرد: مهار تورم از طریق "رشد تولید" شعار دولت است و باید فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان در این زمینه فعالیت کنند.

وی درباره خواسته ای که در این نشست درباره تله کابین سنندج عنوان شد، افزود: اگر این امکان در رشد گردشگری لازم است بررسی و از سرمایه گذار حمایت شود تا بهره برداری درست از مواهب گردشگری کردستان محقق شود.

رئیس جمهور درباره حضور شرکتهای بزرگ سرمایه گذار در کردستان هم گفت: این موضوع نیازمند تلاش مدیران استان است تا افزایش سرمایه گذاری و بهره وری برای رشد اقتصادی را دنبال کنند.

آیت الله رئیسی، به مدیران اجرایی دستور داد تا بخش خصوصی را تقویت کنند تا کار مردم به دست خود مردم بیفتد و ادامه داد: باید ستاد بخش خصوصی را فعال کرد و به مردم میدان داد تا اقتصاد تعاونی فعال شکل بگیرد و گره گشایی کند.

جبران حرکت به سمت نابودی با نسل کشی از سوی رژیم صهیونیستی

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به جنایات رژیم صهیونیستی آن را جبرانی برای حرکت این رژیم جعلی به سمت نابودی برشمرد و افزود: این جنایتها در تاریخ ثبت می شود و این رژیم و حامیانش در جنایت بزرگی که علیه بشریت مرتکب شدند باید در برابر وجدان تاریخ پاسخگو باشند.

آیت الله رئیسی افزود: نکته مهم این است که ایمان در مقابل استکبار و حق در برابر باطل ملت فلسطین را حفظ می کند و در پیروزی آنها هیچ تردیدی نیست.

وی ادامه داد: همواره ایمان بر استکبار و خون بر شمشمیر و مقاومت و دفاع از ناموس و وطن در مقابل هجوم آنهایی که نامی از انسان ندارند، پیروز و شکست ناپدپذیر خواهد بود.

رئیس جمهور تاکید کرد که این صحنه های جنایت وار را هیچ دین و انسان آزاده ای نمی پذیرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha