نوید تحول در سیمای اقتصادی کهگیلویه وبویراحمد با سرمایه‌گذاری ۲۰۰هزار میلیارد ریال

یاسوج- ایرنا- استان کهگیلویه و بویراحمد عقب ماندگی‌های تاریخی زیادی در حوزه های مختلف دارد با این وجود در ۲ سال اخیر دولت سیزدهم گام های تحولی خوبی به گواه آمار در راستای شکوفایی ظرفیت های اقتصادی و تکمیل طرح های زیربنایی در بخش های کشاورزی، گردشگری و صنعت برداشته است.

به گزارش ایرنا، بهره برداری از طرح های بزرگ تولیدی از جمله پتروشیمی گچساران که تا پیش از شروع دولت سیزدهم ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشت و با تزریق ۱۲۰ هزار میلیارد ریال در این دولت به بهره برداری رسید؛ احیای دوباره کارخانه قند یاسوج و واحد تولیدی شهدناب پس از ۱۶ سال و بهره بردای از چندین طرح در حوزه صنعت و کشاورزی خود بهترین مصداق و از جمله دستاوردهای مهم اقتصادی دولت سیزدهم ظرف ۲ سال گذشته در این خطه است.

تصویب ۲۰۰ هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری در حوزه اقتصادی در سفر دور دوم که ۱۰۰ هزار میلیارد ریال ان در قالب تسهیلات بانکی است خود گواه صادقی از توجه ویژه دولتمتردان سیزدهم برای ایجاد تحولات زیربنایی در سیمای اقتصادی این استان است.

استان کهگیلویه و بویراحمد علی رغم ظرفیت های مختلف در حوزه آب، گاز، نفت، خاک، کشاورزی و گیاهان دارویی از چالش های متعددی رنج می برند البته رویکرد دولت مردمی سیزدهم در حمایت از استان هایی همچون کهگیلویه و بویراحمد حمایت گرایانه بوده و تا حد زیادی توانسته خلاهای موجود را پر کند.

کهگیلویه وبویراحمد با اینکه سرزمینی شگرف با ظرفیت های نهفته در حوزه های مختلف است اما بر اثر کم توجهی و سوء مدیریت های گذشته از این سرمایه های ارزشمند نتوانسته گرد محرومیت را از سیمای این استان بزداید.

این استان هنوز با وجود گشایش ها، تدابیر و فعالیت های بی وقفه ای که در حوزه اقتصادی روی داده، تعداد بیکاران زیادی دارد و بیکاری فصل مشترک و دغدغه جدی مسئولان و خانواده ها در جای جای این استان و جزو مطالبات مردم این دیار است.

استان کهگیلویه و بویراحمد در جنوب غرب ایران واقع شده است و به عنوان کریدور شمال به جنوب کشور محسوب می شود و یک درصد جمعیت کشور را دارد.

این استان در گردشگری جزو استان‌های برتر است و دومین استان نفت خیز کشور می باشد و معادل ۲۰ درصد پیک تولید نفت و گاز کشور در گچساران و بهمئی تولید می شود.

۴۰ درصد گونه گیاهان دارویی در استان تولید می‌شود که استان در این زمینه در کشور رتبه اول را دارد به طوری که وجود بیش از ۲ هزار و ۱۰۰ گونه گیاه دارویی و خوراکی در کهگیلویه و بویراحمد، یکی از ارزشمندترین ثروت های ناشناخته در این استان بشمار می رود.

کهگیلویه و بویراحمد با دارا بودن بیش از ۴۰۰ گونه گیاه دارویی یکی از متنوع‌ترین استان‌های کشور درزمینه تولید گیاهان دارویی است به گونه ای که به گفته کارشناسان به اندازه ۶۰ کشور دنیا در آن گیاه دارویی می روید.

ایجاد بیش از ۶ هزار شغل جدید در کهگیلویه و بویراحمد

استاندار کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به تعهد ۱۰ هزار و ۸۶ نفری اشتغال استان در سال جاری، گفت: تاکنون بیش از ۶ هزار مورد از این رقم محقق شده است و تلاش می کینم این تعهد بطور کامل عملی شود.

سیدعلی احمدزاده تصریح کرد: در سال جاری ۶۱ درصد از تعهد اشتغال استان محقق شده و ۶ هزار و ۱۰۰ شغل ایجاد شده در سامانه رصد به ثبت رسیده است.

وی بیان کرد: استان در سامانه رصد کشور رتبه ۱۶ را در اختیار دارد که با اقدامات انجام شده در حوزه مشاغل خانگی و ثبت آن در سامانه رصد جایگاه استان ارتقا می‌یابد.

احمدزاده بیان کرد: در دولت سیزدهم نزخ بیکاری استان از ۱۰.۷ درصد کاهش پیدا کرد و برای نخستین بار تک رقمی شد اما نیازمند حمایت بیشتر وزارتخانه برای ایجاد اشتغال و کاهش آمار نرخ بیکاری هستیم.

استان کهگیلویه و بویراحمد عقب ماندگی‌های تاریخی دارد

معاون اقتصادی استانداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: این استان عقب ماندگی‌های تاریخی دارد. فرزندان این استان بیش از سایرین متعهد هستند که این عقب ماندگی‌ها را جبران کنند.

سید احسان عسکری افزود: این استان نیاز به کار و تلاش جدی دارد. مدیران و کارکنان دولت باید پرتلاش پای کار بیایند، تا گام‌های توسعه را برداریم. استان‌های دیگر هم اگر آهسته حرکت کنند از ما جلوتر هستند.

وی ابراز کرد: در دولت سیزدهم کارهای خوبی در سطح استان کهگیلویه و بویراحمد انجام گرفته و آثارش را مردم خواهند دید. پتروشیمی گچساران بزرگ‌ترین صنعتی بود که نظام اسلامی ایران در استان کهگیلویه و بویراحمد با ۱.۳ میلیارد دلار راه اندازی کرد.

عسکری گفت: کارخانه قند یاسوج، کارخانه شهدناب مادوان و سایر پروژه‌های دیگر در این دولت احیا و راه اندازی شدند، ۲ هزار باغدار به طور مستقیم با کارخانه شهدناب یاسوج در ارتباط هستند که این ارزش افزوده خوبی برای استان و کشاورزان دارد.

وی ادامه داد: قافله توسعه در استان کهگیلویه و بویراحمد به حرکت در آمده و باید با همدلی در این مسیر تلاش کنیم.

کشاورزی

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد از خودکفایی این استان در سه محصول حوزه دام و طیور خبر داد.

رضا بهنام‌پور در این رابطه اظهار کرد: استان کهگیلویه و بویراحمد در تولید شیر، گوشت قرمز و عسل، به خودکفایی رسیده و بیش از نیاز استان تولید دارد.

وی افزود: در ۲ محصول گوشت مرغ و تخم‌مرغ هنوز وابسته با سایر استان‌ها هستیم ولی برنامه‌های امیدبخشی برای کاهش این وابستگی و رسیدن به خودکفایی در دست اقدام است.

بهنام‌پور یکی از اقدامات در دست انجام برای افزایش تولید گوشت مرغ در کهگیلویه و بویراحمد را تکمیل دو زنجیره یکپارچه تولید این محصول در گچساران و بهمئی دانست و تأکید کرد: بخش کشاورزی استان معطل تسهیلات است.

وی تاکید کرد: چنانچه موضوع اعطای تسهیلات به واحدهای دامی و طیور به ویژه دوزنجیره کامل ارزش در گوشت مرغ از سوی مقامات ارشد استان و کشور پیگیری وحل شود، فقط در همین گوشت مرغ بیش از یک میلیون قطعه به تولیدات ما افزوده می‌شود.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: مجموع تولیدات دامی این استان ۱۵۵ هزار و ۳۸۰ تن بوده و این حجم از تولیدات حدود یک درصد کل تولیدات دامی کشور است.

وی افزود: چالش تامین ارز، تنظیم و تامین بازار و افزایش نیاز چهار برابری تولیدکنندگان به نقدینگی شرایط دشواری را برای ما رقم زد اما با درایت که در مدیریت این سازمان شده، کمترین مشکل را در کشور داشتیم و اکنون نیز بازار محصولات دامی از جمله مرغ به آرامش رسیده است.

بهنام پور کاهش ۱۵ درصدی جوجه ریزی را در پی عوامل ذکر شده یک نگرانی توصیف کرد و گفت: در نیمه دوم سال جوجه‌ریزی از کاهش ۱۵ درصدی به افزایش ۱۵ درصدی رسیده و صنعت مرغ در کهگیلویه و بویراحمد روزهای آرامی را سپری می‌کند.

وی عنوان کرد: در حوزه جهاد کشاورزی ظرفیت سردخانه و شهرک های گلخانه ای چندین برابر شده که همه این موارد باید چه از طریق رسانه ها و چه به صورت اردوهای تبینی به اطلاع مردم رسانده شود.

صنعت

مدیرکل امور سرمایه گذاری استانداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: اقدامات خوبی در حوزه سرمایه گذاری و طرح های اقتصادی صورت گرفته و اگر مشکلات معیشتی نبود این اقدامات بیشتر به چشم می آید.

محسن ضامن فر با اشاره به واحدهایی که در دولت مردمی به چرخه تولید بازگشتند، گفت: کارخانه قند بعد از چند سال با سرمایه گذاری ۱۷۰ میلیارد تومان ستاد اجرایی حضرت امام(ره) به چرخه تولید بازگشت.

وی ابراز کرد: شرکت شهدناب هم بعد از ۱۵ سال وارد مدار تولید شد و در حوزه اقتصادی، باغات و کشاورزی جهش خوبی ایجاد خواهد کرد.

ضامن فر با اشاره به بازگشت کارخانه ماشین سازی گچساران به چرخه تولید، افزود: پتروشیمی گچساران، طرح گیاهان دارویی و موج های آبی از جمله طرح هایی هستند که می توانند سیمای استان در حوزه اقتصادی را دچار تغییر و تحول کنند.

پیشرفت فیزیکی پتروشیمی گچساران قبل از دولت سیزدهم کمتر از ۶۰ درصد بوده که هم اکنون به بهره برداری رسید.در ۲ سال اخیر بیش از ۱۲۰ هزار میلیاردریال به این پروژه تزریق شد.

وی بیان کرد: پتروپالایشگاه گچساران، مینی پالایشگاه کهگیلویه، پتروشیمی چرام از دیگر پروژه هایی هستند که در این دولت مجوز گرفتند، ضمن اینکه فسفات چرام، آهک هیدراتیه به نقطه خوبی رسیده اند و بوکسیت سرفاریاب در مرحله کلنگ زنی است.

مدیرکل امور سرمایه گذاری استانداری با بیان اینکه در همین دولت طرح هایی مجوز فعالیت گرفتند که علاوه بر تحول در استان زمینه، اشتغالزایی خوبی ایجاد می شود، گفت با تلاش های حوزه اقتصادی موافقت سازمان جنگل ها برای احداث پل معلق در منطقه مهریان اخذ شد.

گردشگری

کهگیلویه و بویراحمد با غنای مناظر طبیعی، آثار باستانی و فرهنگ محلی، ظرفیت تبدیل شدن به یکی از مقاصد مهم گردشگری در جنوب ایران را دارد. این منطقه که در جنوب‌غربی کشور واقع شده، با ویژگی‌های منحصربفرد خود می‌تواند گردشگران را به دنیایی از زیبایی‌ها و تجربه‌های خاص دعوت کند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به تجربه بهره برداری از مجموعه پارک آبی یاسوج که سرمایه گذار آن با وجود پرداخت ماهانه اقساط بانکی به مبلغ یک میلیارد و ۱۶۰ میلیون ریالی و هزینه های جانبی دیگر ،سه ماه پس از افتتاح به مرحله سوددهی رسیده است عنوان کرد: اجرای چنین طرح هایی در استان ضرورت دارد.

سعید طالبی پور افزود: همزمان با دومین دور سفر رئیس جمهور به کهگیلویه و بویراحمد در تابستان امسال بزرگترین پارک آبی جنوب کشور در شهر یاسوج به بهره برداری رسید .

وی تاکید کرد: پارک آبی یاسوج پارک آبی یاسوج که در فضایی به مساحت ۶ هزار و ۷۰۰ متر مربع در منطقه تل خسرو شهر یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد و با امکاناتی مانند استخر شنا، استخر بچه ها، استخر درمانی، وان نمک، سالن ماساژ، رودخانه آرام و انواع سرسره های آبی ساخته شده ، ظرفیت سرویس دهی به یک هزار نفر در هر سانس را دارد.این مجموعه بزرگ‌ترین پارک آبی جنوب کشور است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: پل کلو یکی از پروژه‌های بی‌نظیر حوزه جنوب کشور بوده و این پل، قوسی و کابلی است که در حوزه جنوب نظیر ندارد و با ۳۲۵ متر طول، ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار اولیه برای آن در نظر گرفته شده است.

وی ابراز کرد: ساخت پل کلو علاوه بر اینکه تردد و بار ترافیکی را کم می‌کند، می‌تواند به عنوان یک زیرساخت موجب توسعه در زمینه گردشگری شود.

طالبی پور ادامه داد: اجرای این پروژه فرصت بزرگ و کم نظیری برای گردشگری سی سخت ایجاد خواهد کرد و دولت مصمم به نتیجه رساندن این پروژه ها است.

وی گفت: همچنین مجموعه گردشگری تله کابین، سورتمه و زیپ لاین از مصوبات سفر دوم رئیس جمهوری ، از گام های مهم برای بهبود درآمدزایی از طریق صنعت گردشگری در کهگیلویه و بویراحمد است.

در این طرح قرار است یکی از طولانی ترین زیپ لاین های دنیا به طول سه هزار و ۵۰۰ متر ساخته شود که یکی از هیجان انگیزترین مکان‌های گردشگری در جنوب کشور و حتی خاورمیانه خواهد شد،طول پل معلق شیشه ای در این طرح ۳۸۵ متر و تله کابین آن۱.۸ کیلومتر درازا دارد که فاز توسعه آن تا ۵.۵ کیلومتر هم ادامه پیدا می کند.

این طرح با سرمایه گذاری پنج هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال و ۲۵۰ نفر اشتغال مستقیم در صورت احداث فصل جدیدی در صنعت گردشگری کهگیلویه و بویراحمد ایجاد می کند . ۲۵ درصد از مبلغ سرمایه گذاری این مجموعه قرار است از آورده بخش خصوصی تامین شود .

وی گفت: کمبود زیرساخت های اردوگاه های گردشگری از نیازهای مغفولی بوده که با تزریق اعتبار مورد نیاز در دولت سیزدهم زمینه مرتفع شدن این نواقص فراهم شده است.

اعتبارات پیش بینی شده سفر دوم

استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: در سفر دوم با عنایت رئیس جمهور مبلغ ۱۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای توسعه زیرساخت های رفاهی استان پیش بینی استان و در حوزه راه پنج هزار همت مصوب شده است.

سید علی احمدزاده افزود: همچنین در این سفر بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی برای حمایت از سرمایه گذاران بخش خصوصی به منظور اجرای طرح های اشتغالزا تصویب شد.

وی گفت: ۲۰ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال برای توسعه مناطق محروم و کمتر توسعه یافته کهگیلویه و بویراحمد در دور دوم سفر ریاست جمهور به استان اختصاص یافته که در قالب طرح های عام المنفعه هزینه خواهد شد.

۲۰ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال برای توسعه مناطق محروم و کمتر توسعه یافته کهگیلویه و بویراحمد در دور دوم سفر ریاست جمهور به استان اختصاص یافته که در قالب طرح های عام المنفعه هزینه خواهد شد.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: این میزان اعتبار برای اجرای طرح های از جمله درمانی، آبرسانی و عمران شهری روستایی در نظر گرفته شده است.

استان به دنبال رونق تولید و خلق فرصت های جدید است

معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه اولویت استان حمایت از بخش تولید است از بانک ها خواست برای جذب به موقع منابع و اعتبارات مصوب سفر استانی رئیس جمهور و تسهیل و تسریع در پرداخت تسهیلات به واحدهای تولیدی اهتمام جدی داشته باشند.

سید احسان عسکری بیان کرد: ۱۰۰هزار میلیارد ریال از محل سفر دوم رییس جمهور به کهگیلویه و بویراحمد و به همین اندازه تسهیلات ارزی برای طرح های اقتصادی استان پیش بینی شده است.

معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: این منابع مالی طی امسال و سال آینده به طرح های تولیدی و اقتصادی استان تزریق خواهد شد.

وی ادامه داد: براساس برنامه ریزی صورت گرفته قرار است ۲۰ هزار میلیارد ریال از این میزان اعتبار تا چهار ماه آینده برای تکمیل طرح های اقتصادی و اشتغالزایی استان پرداخت شود.

وی ابرازامیدواری کرد: با تحقق اعتبارات پیش بینی شده در سفر دوم رییس جمهور به استان شاهد بهره برداری شمار زیادی از پروژه های اقتصادی استان و به دنبال آن رونق تولید و خلق فرصت های شغلی تازه باشیم.

به گزارش ایرنا، نرخ بیکاری به درصد جمعیت فعالی که شغل ندارند و به دنبال کار هستند، گفته می‌شود. نرخ بیکاری استان کهگیلویه و بویراحمد در تابستان ۱۴۰۲ برابر با ۷.۷ درصد بوده است که نسبت به تابستان ۱۴۰۱ (۸.۷ درصد)، کاهش یافته است. این کاهش نشان می‌دهد که در یک سال اخیر، میزان بیکاری در این استان کمتر شده است.

نسبت اشتغال به درصد جمعیت فعالی گفته می‌شود که شغل دارند. نسبت اشتغال استان کهگیلویه و بویراحمد در تابستان ۱۴۰۲ برابر با ۳۰ درصد بوده است که نسبت به تابستان ۱۴۰۱ (۳۱ درصد) کاهش یافته است. این کاهش نشان می‌دهد که در یک سال اخیر، میزان اشتغال در این استان کاهش یافته است.

نرخ مشارکت اقتصادی به درصد جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر گفته می‌شود که در نیروی کار قرار دارند. نرخ مشارکت اقتصادی استان کهگیلویه و بویراحمد در تابستان ۱۴۰۲ برابر با ۳۲.۵ درصد بوده است که نسبت به تابستان ۱۴۰۱ (۳۴ درصد)، کاهش یافته است. این کاهش نشان می‌دهد که در یک سال اخیر، میزان مشارکت اقتصادی در این استان کاهش یافته است.

نرخ بیکاری استان کهگیلویه و بویراحمد در مقایسه با سایر استان‌های کشور در سطح متوسطی قرار دارد. این استان از نظر نسبت اشتغال در سطح پایین‌تری نسبت به سایر استان‌های کشور قرار دارد. این امر نشان می‌دهد که در این استان، فرصت‌های شغلی کمتری برای جمعیت فعال وجود دارد. از نظر نرخ مشارکت اقتصادی، استان کهگیلویه و بویراحمد در سطح متوسطی قرار دارد. این امر نشان می‌دهد که در این استان، جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر نسبت به سایر استان‌ها، تمایل بیشتری به مشارکت در نیروی کار دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha