فرصت های سرمایه گذاری در کهگیلویه و بویراحمد؛ راهکارها و چالش ها

یاسوج- ایرنا- کهگیلویه و بویراحمد با داشتن یک میلیون و ۵۰۰هزار هکتار جنگل و مرتع،۱۰درصد روان آب های کشور، ۲۰درصد از منابع نفت ایران سرشار از ظرفیت ها و استعدادهای متعدد در ابعاد مختلف است؛در عین حال دارای محرومیت های عمیق و تاریخی زیادی است که کم توجهی و بی مهری به امر سرمایه گذاری از جمله حلقه های مفقوده توسعه نیافتگی این استان محسوب می شود.

به گزارش ایرنا، کهگیلویه وبویراحمد با اینکه سرزمینی شگرف با ظرفیت های نهفته در حوزه های مختلف است اما بر اثر کم توجهی و سوء مدیریت های گذشته از این سرمایه های ارزشمند نتوانسته گرد محرومیت را از سیمای این استان بزداید.

این استان هنوز با وجود گشایش ها، تدابیر و فعالیت های بی وقفه ای که در حوزه اقتصادی روی داده، تعداد بیکاران زیادی دارد و بیکاری فصل مشترک و دغدغه جدی مسئولان و خانواده ها در جای جای این استان و جزو مطالبات مردم این دیار است.

بنابراین این خطه زر خیز با کمبود سرمایه به عنوان منبع تولید و بهره وری رو به روست و اینکه چطور این خطه با ظرفیت ها و فرصت های سرمایه گذاری نتوانسته است به خوبی به جذب سرمایه گذاران و رونق تولید دست پیدا کند به عوامل مختلفی بستگی دارد.

رشد و رونق اقتصادی در کهگیلویه و بویراحمد بدون سرمایه‌گذاری امکان‌پذیر نیست و در این راه، اقتصاد استان نمی‌تواند تنها با اتکا به سرمایه‌ گذاران بومی پیش برود. از این رو سؤال این است که تا چه حد زمینه برای جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی فراهم بوده و چطور می‌توان در این مسیر مانع‌زدایی کرد؟

۱۴۰۳ سال رونق سرمایه گذاری در کهگیلویه و بویراحمد است

معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه وبویراحمد گفت: با برنامه ریزی ها و تمهیدات به عمل آمده ۱۴۰۳، سال رونق سرمایه گذاری در استان است.

سید احسان عسکری به فرصت های سرمایه گذاری وتاثیر آن بر توسعه استان، افزود: این استان در حوزه گیاهان دارویی، بخش شیلات و آبزی پروری، گردشگری، صنایع نفت و گاز و مشتقات میوه بلوط ظرفیت خوبی برای سرمایه گذاری دارد که باید این قابلیت ها به خوبی معرفی شود.

وی تصریح کرد: جای خالی همایش فرصت های سرمایه گذاری برای معرفی ظرفیت های استان به سرمایه گذاران ملی و حتی بین المللی خالی است که پیشنهاد می کنیم همایش فرصت های سرمایه گذاری برای تیرماه سال آینده به میزبانی اتاق بازرگانی یاسوج در دستور کار قرار گیرد.

وی بیان کرد: دبیرخانه این همایش تشکیل و از هم اکنون برای برگزاری همایش خروجی محور و در شان استان برنامه ریزی می کنیم تا از این فرصت نهایت استفاده را ببریم.

عسکری عنوان کرد: کتابچه فرصت های سرمایه گذاری استان تهیه و تنظیم شده است اما نیاز به بروز رسانی دارد و باید برخی از فرصت های سرمایه گذاری حذف و فرصت های جدیدی اضافه شود.

نداشتن مشوق های جذاب تاثیر زیادی در عدم سرمایه گذاری دارد

معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد اضافه کرد: یکی از بزرگترین چالش های استان جهت سرمایه گذاری فرصت ها، داشتن سرمایه محدود برای سرمایه گذاری است و این موضوع در مواقعی بیشتر احساس می شود که شرایط و امکانات جذب بسیار زیادی برای سرمایه گذاری در استان های برخوردار وجود دارد.

وی عنوان کرد: نداشتن مشوق های جذاب در این حوزه تاثیر بسزایی در عدم سرمایه گذاری فرصت های سرمایه گذاری دارد که پیشنهاد می شود ادارات دولتی مشوق های سرمایه گذاری خاص در استان تعریف کنند.

وی با اشاره به فراگیر شدن مجوزهای بی نام برای تسهیل در حوزه سرمایه گذاری، گفت: دستگاه های صمت، جهاد کشاورزی و گردشگری هر کدام یک طرح را به فرآیند ببرند زیرا که می خواهیم در گلوگاه مشکلات در حوزه سرمایه گذاری استان را شناسایی و رفع کنیم.

عسکری ابراز کرد: صنایع بزرگ استان مانند کارخانجات سیمان در فصل گرم سال با مشکل کمبود برق و در ایام سرد سال با کمبود گاز مواجه هستند و از روی ناچاری واحدهای خود را تعطیل می کنند که شهرک تولید برق خورشیدی و انرژی تجدید پذیر در سطح استان ایجاد شود تا شاهد تعطیلی واحدهای بزرگ تولیدی و صنعتی استان نباشیم.

معارضات مانع اصلی در اجرای طرح های سرمایه گذاری است

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن یاسوج با بیان اینکه معارضات مانع اصلی در اجرای پروژه ها است گفت: باید شرایط برای حضور سرمایه گذاران فراهم شود و از سنگ اندازی جلوی طرح های سرمایه گذاری اجتناب شود.

عبدالله قبادی افزود: قابلیت‌های سرمایه گذاری این استان زیاد است اما فرصت‌ها کمتر شناخته و معرفی شده است که باید فرصت های سرمایه گذاری شناسایی و آنها را به وجود بیاوریم.

وی بیان کرد: برخی سازمان و ادارات استان به صورت جداگانه به فرصت های سرمایه گذاری پرداختند اما می طلبد به صورت یکپارچه و هماهنگ فرصت های سرمایه گذاری شناسایی شوند.

قبادی با اشاره به فرصت های سرمایه گذاری در حوزه انرژی، کشاورزی، بخش صنعت و سایر حوزه ها گفت در تدارک برگزاری همایش فرصت های سرمایه گذاری در استان هستیم.

بروکراسی های اداری باعث رویگردانی سرمایه گذاران از اجرای طرح می شود

نماینده ولی فقیه در کهگیلویه و بویراحمد گفت: بخشی از عوامل عقب ماندگی کهگیلویه و بویراحمد در بهره وری از ظرفیت های طبیعی برای بهبود معیشت ساکنان استان به مسوولان و بخشی دیگر به شهروندان بر می گردد.

آیت الله سید نصیر حسینی افزود: تاکید کرد:وجود معارض اجتماعی زمین های محل اجرای طرح های درخواستی سرمایه گذاران و طولانی بودن بروکراسی های اداری باعث رویگردانی سرمایه گذاران از راه اندازی طرح های تولیدی در استان شده است.

باید در حوزه سیاست های بانکی یک تغییر جدی بمنظور کاهش بهره بانکی انجام گیرد تا شاهد رونق تولید و کاهش معضل بیکاری باشیم.بانک ها باید در کنار ایجاد بستر ها به تولید کننده کمک کنند و نگذارند که فعالان اقتصادی به مرز ورشکستگی برسند.

برگشت اعتبارات و به موقع جذب نکردن آنها از چالش های استان است

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به برخی از چالش های مهم سرمایه گذاری در استان گفت: مشکلات بانک ها اعم از جذب، تزریق تسهیلات و برگشت اعتبارات یکی از مهمترین موانع سرمایه گذاری در استان است.

عیسی حسنی ادامه داد: برگشت اعتبارات و به موقع جذب نکردن آنها از دیگر چالش های استان است چرا که سیاست های حمایتی دولت منبی بر حمایت از سرمایه گذران و توسعه استان در قالب اختصاص اعتبارات لازم است.

جذب نکردن اعتبارات بانکی و برگشت آنها نیازمند پاسخگویی بانک ها و حتی متولیان دارد ، چرا اعتباراتی که دولت به صورت ویژه به این استان اختصاص داده به موقع جذب نمی شود جای سوال و پیگیری دارد.

وی تزریق قطره چکانی تسهیلات به متقاضیان واحدهای اقتصادی را از دیگر چالش های سرمایه گذاری در استان برشمرد و گفت: با افزایش تورم و پرداخت تسهیلات به صورت اندک و با فاصله های زیاد نه تنها سرمایه گذار بی انگیزه می شود بلکه توان ادامه کار تولیدی را نیز نخواهد داشت.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان گفت: تعدد نهادهای متولی اقتصادی ،نبود انسجام و جزیره عمل کردن این سازمان ها همچنین بوروکراسی گسترده، رفتارهای تبعیض آمیز و برخوردهای سلیقه ای مانعی برای جذب سرمایه گذاری در استان است.

حسنی نبود فرهنگ پذیرش سرمایه گذاری در استان را چالش مهم جذب سرمایه گذاری دانست و ادامه داد: معارض های محلی تا درگیری ها با سرمایه گذار ،کارشکنی هایی برای سرمایه گذاری و رونق تولید در منطقه است.

وی فرار نخبگان اقتصادی، علمی، فرهنگی از استان بدلیل بافت عشیره ای و نامدارایی ها را دیگر مانع مهم سرمایه گذاری در استان دانست و اضافه کرد: سوگیری های قومی و برخوردهای سلیقه ای سد راه نخبگان و شایستگان است که ناگزیز به مهاجرت و فرار از استان می شوند .

امنیت سرمایه گذاری در کهگیلویه و بویراحمد چه وضعیتی دارد

بر اساس یافته ها و بررسی وسنجش "امنیت سرمایه گذاری" دراستان های کشور در بهار۱۴۰۲ که توسط مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی صورت گرفت، استان های چهار محال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد و خوزستان نا مناسب ترین و استان های هرمزگان، گلستان و خراسان شمالی مناسب ترین وضعیت را از دیدگاه فعالان کسب وکار از منظر شاخص امنیت سرمایه گذاری در بهار ۱۴۰۲ کسب کرد ه اند.

مطابق با تحقیقات مرکز پژوهش های مجلس، استان های چهار محال و بختیاری، تهران، خوزستان و کهگیلویه و بویر احمد به صورت متاوب به عنوان نامناسب ترین استان ها از منظر شاخص امنیت سرمایه گذاری است که نیازمند انجام اقدام های عاجل اصلاح کننده روندهای مربوط به افزایش امنیت سرمایه گذاری در استان های مورد نظر ازسوی مقامات مسئول و مقامات استانی است.

سنجش امنیت سرمایه گذاری در کهگیلویه و بویراحمد نشان می دهد که "عملکرد دولت" ۶/۹۸، "ثبات اقصادی در استان ۶/۶۷، "تعریف و تضمین حقوق مالکیت" ۶/۴۲، "فرهنگ وفای به عهد و صداقت و درستی" ۵/۷۷، "ثبات و پیش بینی پذیری مقررات و رویه های اجرایی" ۵/۵۵، "شفافیت و سلامت اداری" ۵/۶۵و "مصونیت جان و مال شهروندان از تعرض" ۵/۶۶، وضعیت نامناسب امنیت سرمایه گذاری در استان را نشان میدهد.

نتایخ آماری نشان میدهد متغییر "عملکرد دولت" در استان نامناسب تر از بقیه متغیرها است که این متغیر (عملکرد دولت)، از موله های همانند: "سهولت احقاق حقوق قانونی شهروندان در ادارات"، "اختلال در کسب و کار بر اثر تحریم های جدید خارجی"، حمایت و همراهی واقعی مقامات استانی از داوطلبان سرمایه گذار" تشکیل شده است.

امید است، مسئولان اجرایی کشوری و استانی در قبال فعالان اقتصادی، متعهدتر و مسئولیت پذیرتر شده و قوای مقننه و قضائیه نیز در ایجاد بستر امن و رقابتی برای سرمایه گذاری و تولید در ایران به خصوص استان های مد نظر بیشتر و مؤثرتر بکوشند.

ضروری است توجه به متغیر کلیدی و مهم «میزان حمایت مسئولان استانی از داوطلبان سرمایه گذاری » برای کلیه مسئولان استان در اولویت قرار گیرد.

به گزارش ایرنا، نرخ بیکاری به درصد جمعیت فعالی که شغل ندارند و به دنبال کار هستند، گفته می‌شود. نرخ بیکاری استان کهگیلویه و بویراحمد در تابستان ۱۴۰۲ برابر با ۷.۷ درصد بوده است که نسبت به تابستان ۱۴۰۱ (۸.۷ درصد)، کاهش یافته است. این کاهش نشان می‌دهد که در یک سال اخیر، میزان بیکاری در این استان کمتر شده است.

نسبت اشتغال به درصد جمعیت فعالی گفته می‌شود که شغل دارند. نسبت اشتغال استان کهگیلویه و بویراحمد در تابستان ۱۴۰۲ برابر با ۳۰ درصد بوده است که نسبت به تابستان ۱۴۰۱ (۳۱ درصد) کاهش یافته است. این کاهش نشان می‌دهد که در یک سال اخیر، میزان اشتغال در این استان کاهش یافته است.

نرخ مشارکت اقتصادی به درصد جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر گفته می‌شود که در نیروی کار قرار دارند. نرخ مشارکت اقتصادی استان کهگیلویه و بویراحمد در تابستان ۱۴۰۲ برابر با ۳۲.۵ درصد بوده است که نسبت به تابستان ۱۴۰۱ (۳۴ درصد)، کاهش یافته است. این کاهش نشان می‌دهد که در یک سال اخیر، میزان مشارکت اقتصادی در این استان کاهش یافته است.

نرخ بیکاری استان کهگیلویه و بویراحمد در مقایسه با سایر استان‌های کشور در سطح متوسطی قرار دارد. این استان از نظر نسبت اشتغال در سطح پایین‌تری نسبت به سایر استان‌های کشور قرار دارد. این امر نشان می‌دهد که در این استان، فرصت‌های شغلی کمتری برای جمعیت فعال وجود دارد. از نظر نرخ مشارکت اقتصادی، استان کهگیلویه و بویراحمد در سطح متوسطی قرار دارد. این امر نشان می‌دهد که در این استان، جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر نسبت به سایر استان‌ها، تمایل بیشتری به مشارکت در نیروی کار دارند.

کهگیلویه و بویراحمد با مساحتی حدود ۱۶ هزار و ۲۴۹ کیلومترمربع، سرزمینی مرتفع و کوهستانی با اقلیم سردسیری و گرمسیری در جنوب غربی ایران قرار دارد.

این استان با ۷۲۶ هزار نفر جمعیت یک درصد مساحت کشور را در اختیار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha