۱۳ آبان نماد عزم ملت ایران در ایستادگی مقابل استبدادگران

تهران - ایرنا - رییس سازمان بسیج اساتید کشور پیام ۱۳ آبان را لزوم ایستادگی همه جانبه در برابر استبداد و استکبار جهانی دانست و گفت: این روز بزرگ نماد عزم ملت ایران در ایستادگی مقابل استبدادگران و استثمارگران است.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، در تقویم رسمی ایران۱۳ آبان ماه روز دانش آموز و روز ملی مبارزه با استکبار جهانی نام گذاری شده است و در واقع این روز به دنبال سه اتفاق در اذهان دانش آموزان و عموم مردم ایران ماندگار شده است.

عده‌ای از دانش‌آموزان مبارز و بیدار در آبان ۱۳۵۷ علیه رژیم پهلوی برخاستند و جان خود را در راه کشور تقدیم کردند. هرچند که تلخی واقعه کشتار جمعی دانش‌آموزان تهرانی پس از سال ها هنوز هم حس می شود اما نقش تاثیرگذار و مقاومت این عزیزان در پیروزی انقلاب اسلامی گرامی و مبارک است.

۱۳ آبان همچنین سالروز تبعید امام خمینی (ره) به ترکیه در سال ۱۳۴۳ و البته تسخیر سفارت آمریکا (لانه جاسوسی) در سال ۱۳۵۸ است.

محمدرضا مردانی در گفت و گو با خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا با بازخوانی حوادث ۱۳ آبان و نقش دانشجویان در استکبارستیزی در سال ۱۳۵۸ و وظایف امروز دانشجویان اظهار داشت: دانش آموزان تهرانی در ۱۳ آبان سال ۵۷ همراه با دانشجویان و مردم انقلابی بر علیه شاه ظالم و استکبار جهانی یعنی آمریکا در محوطه دانشگاه تهران تظاهرات کردند و ماموران امنیتی شاه خائن ۵۶ نفر از دانش آموزان و دانشجویان را به خاک و خون کشیدند.

وی با بیان اینکه ۱۳ آبان در تاریخ معاصر کشور مبدا تحولات فروانی بوده است، تصریح کرد: ۱۳ آبان سال ۱۳۴۳ نیز روز تبعید امام خمینی (ره) به ترکیه به دلیل مخالفت با شاه در تصویب قانون کاپیتالاسیون است. ۱۳ آبان سال ۱۳۵۸ هم روز تسخیر لانه جاسوسی آمریکا توسط دانشجویان پیرو خط امام خمینی (ره) است.

استاد دانشگاه جامع امام حسین (ع) ادامه داد: سفارت آمریکا در ایران درسال ۱۳۵۸ به جای اینکه محل روابط بین الملل وصلح و دوستی باشد، محلی برای توطئه و نفوذ مخالفین انقلاب اسلامی نوپا و لانه ای برای طرح ریزی توطئه علیه انقلاب بود.

مردانی با تاکید بر اینکه ۱۳ آبان روز دانش آموز و روز نوجوانان است، اظهار داشت: یعنی روز امید و نشاط و هویت ملی و روز بازخوانی نقش دانش آموزان و مسوولیت بزرگ آنان در ساختن آینده کشور است.

پیام ۱۳ آبان لزوم ایستادگی همه جانبه در برابر استکبار جهانی است

وی درباره همراهی دانشجویان با دانش آموزان در آن مقطع زمانی و نتایج و تاثیرات آن گفت: اساسا دانش آموزان و دانشجویان در شکل‌گیری و ادامه نهضت انقلاب اسلامی نقش مهمی داشتند. خیزشی که از ۱۶ آذر ۱۳۳۲ در میان دانشجویان و دانش آموزان در سال ۵۷ خود را به تمامی نشان داد.

رییس سازمان بسیج اساتید کشور افزود: در حادثه ۱۳ آبان ۱۳۵۷ دانش آموزان برای حمایت از حرکت دانشجویان درتجمع اعتراضی دانشجویان دانشگاه تهران شرکت کردند اما خون دانش آموزان و دانشجویان در کنار یکدیگر روی زمین دانشگاه تهران ریخته شد و این مصداق همبستگی مستحکم دانش آموزان و دانشجویان در برابر رژیم ستمشاهی بود.

مردانی یادآور شد: این همراهی در مقاطع مختلف نتایج و برکات متعدد داشت به عنوان مثال در مورد حوادث ۱۳ آبان ۵۷، ابعاد حادثه خونین قتل‌عام دانش‌آموزان و دانشجویان در این روز به حدی بود که فردای روز واقعه روزنامه اطلاعات نوشت: «وزیر علوم و آموزش عالی، ابوالفضل قاضی طی نامه‌ای به نخست‌وزیر استعفای خود را در اعتراض به وقایع دیروز دانشگاه تهران اعلام کرد. وی اظهار داشت که «با این وضع نمی‌توان به خدمت ادامه داد.» به دنبال این استعفا، کابینه جعفر شریف امامی نیز سقوط کرد و این امر خود موجی از امید و انگیزه و توان مضاعف را به انقلابیون تزریق کرد.

وی درباره تاثیر تسخیر لانه جاسوسی در برملاء شدن نقش آفرینی مزدورمآبانه آمریکا در تحولات خاورمیانه گفت: تسخیر لانه جاسوسی شروع عقب نشینی آمریکا در برابر ایران اسلامی بود، دولت واشنگتن به شکل واضح به دخالت در امور داخلی کشورها می‌پردازد که در آنها سفارتخانه دارد و به واسطه سفارتخانه‌های خود شبکه‌های جاسوسی و دخالت سیاسی در کشورهای هدف ایجاد می‌کند این را همه کشورها می‌دانند مسئولان قدیم و جدید سیستم‌های جاسوسی آمریکایی به این قضیه اعتراف کرده‌اند کتاب‌ها و مقالات زیادی در این ارتباط نوشته شده است.

استاد دانشگاه جامع امام حسین (ع) یادآور شد: اما هیچ کشوری جرات نمی‌کرد در برابر آمریکا و جاسوسی‌ها و دخالت‌های سیاسی گسترده آمریکا قد علم کند وقتی دانشجویان پیرو خط امام در اعتراض به دخالت های امریکا برای نفوذ عوامل خود در میان رهبران انقلاب ونیز احتمال طراحی کودتا وهمچنین تحویل محمد رضا پهلوی از یکسو وبرنامه ریزی برای سفر شاه فراری به امریکا واحتمال کودتا یی شبیه ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ سفارتخانه و در واقع لانه جاسوسی آمریکا را تسخیر کردند بعضی که امام را خوب نمی‌شناختند، فکر می‌کردند که امام ممکن است به خاطر مصالح سیاسی با تسخیر لانه جاسوسی مخالفت کند چرا که این کار هزینه‌های سیاسی فراوانی برای ایران داشت.

مردانی ادامه داد: اما امام (ره) با همان اقتدار و تقوای همیشگی این اقدام انقلابی را تایید کردند و فرمودند: «ما شعار مرگ بر آمریکا را در عمل جوانان پرشور و قهرمان مسلمان در تسخیر لانه فساد و جاسوسی آمریکا تماشا کردیم»، و همچین در برابر تهدیدهای آمریکا در آن مقطع جمله معروف «آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند» را فرمودند.

پیام ۱۳ آبان لزوم ایستادگی همه جانبه در برابر استکبار جهانی است

وی همچنین گفت: امام (ره) در تعبیری عظیم و عجیب تسخیر لانه جاسوسی را انقلاب دوم و انقلابی بزرگ تر از انقلاب اول دانستند دلیلش هم به نظر بنده این است که انقلاب اول انقلاب در برابر یک استبداد داخلی بود اما تسخیر لانه جاسوسی انقلاب در برابر تمام مستبدان عالم بود.

رییس سازمان بسیج اساتید کشور در ادامه درباره وظیفه و تکلیف دانشجویان امروز در مقوله استکبارستیزی اظهار داشت: اولین و بزرگ ترین وظیفه دانشجویان برای استکبار ستیزی موثر مجهز شدن به دو بال علم و تقوا است، اگر دانشجو عالم باشد، اما متقی و متعهد و انقلابی نباشد هیچگاه آنچنان که باید و شاید در برابر استبداد و استعمار نخواهد ایستاد. دانشجوی متعهد و در عین حال اهل مطالعه می‌تواند یک افسر پرقدرت در جنگ نرم علیه امپریالیسم جهانی باشد.

مردانی ادامه داد: وظیفه آموزش و پرورش و نظام آموزش عالی «التزام عملی و هوشمندانه به فریضه جهاد تبیین است». فریضه ای که رهبر معظم انقلاب آن را فریضه ای فوری و قطعی دانسته‌اند.

وی تصریح کرد: این التزام عملی باید در سرفصل‌ کتاب ها، در برنامه‌ریزی آموزشی، در آیین نامه‌ها و ابلاغیه‌های وزارتی، درتحقق اسناد بالا دستی، برنامه‌ریزی‌های فرهنگی و دانشجویی نشان داده شود. جهاد تبیین نباید در حد یک بخشنامه و روی یک کاغذ متوقف بماند، جهاد تبیین باید یک باور عمیق و یک اولویت قطعی مسوولان باشد.

عضو هیات علمی دانشگاه جامع امام حسین (ع) پیام این روز بزرگ را لزوم ایستادگی همه جانبه در برابر استبداد و استکبار جهانی عنوان کرد و گفت: حوادث ۱۳ آبان چه در سال ۵۷ و چه در سال ۵۸ نماد عزم ملت ایران برای ایستادگی در برابر استبدادگران و استثمارگران است.

مردانی افزود: کشوری که روزی آمریکا برای آن تعیین تکلیف می کرد، امروز در برابر این کشور و ایادی‌ آن ایستاده است. این نماد و این تاریخ برای همه ملت های تحت ستم دنیا، امید بخش است. تاریخ انقلاب اسلامی می تواند نقشه راه پیروزی همه ملت ها در برابر نواستعمارگران باشد.

پیام ۱۳ آبان لزوم ایستادگی همه جانبه در برابر استکبار جهانی است

وی درباره تاکید رهبر معظم انقلاب برای بازخوانی تسخیر لانه جاسوسی و ورود اسناد جنایات آمریکا علیه ایران به کتاب های درسی مدارس و دانشگاه ها گفت: البته کم وبیش دراین زمینه اقداماتی انجام شده است، اما در زمینه دشمن شناسی واستکبار ستیزی یا به تعبیر دیگر جنایات و اقدامات ظالمانه آمریکا نسبت به ملت ها به ویژه انقلاب، نظام اسلامی و ملت بزرگ ایران ومسلمانان جهان اقدامات شایسته و قابل قبولی انجام نشده است.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: نظام آموزش عالی و آموزش و پرورش به اندازه‌ای که رهبر معظم انقلاب درمورد حوادث مهم و تاریخ ساز انقلاب از جمله تسخیر لانه جاسوسی که امام راحل آن را انقلابی بزرگ تر از انقلاب اول توصیف کردند، کار نکرده‌اند. امیدواریم در این دوره که دولت و اعضای دولت مشی انقلابی دارند این نقیصه برطرف شود، دانشگاهیان نیز به سهم خود پیگیر این موضوعه خواهند بود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha