۱۳ آبان برائت کامل از آمریکا بود/جوانان را با مبارزه علیه استکبار آشنا کنیم

تهران-ایرنا- قائم مقام دفتر نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: ۱۳ آبان و تسخیر لانه جاسوسی به معنای برائت کامل از آمریکا و خاموش کردن کانون اصلی اعمال استبداد و استعمار و تحمیل اراده غیر در امور مردم ایران بود.

حجت الاسلام روح اله رجبی در گفت و گو با خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا درباره ۱۳ آبان و نقش دانشجویان و وظایف دانشجویان امروز در مقوله استکبارستیزی گفت: جنبش دانشجویی در ایران از ابتدا با دو زمینه مهم اسلام گرایی و استکبار ستیزی شکل گرفت. سابقه تشکیل انجمن های اسلامی در دانشگاه به ده ها سال قبل از انقلاب در دهه ۱۳۲۰ برمی‌گردد بنابراین دو زمینه و رگه اساسی در جنبش دانشجویی از ابتدا اسلام گرایی و استکبارستیزی بوده است.

وی افزود: در همین فضا است که پس از انقلاب دانشجویان به درستی درک می کنند که کنار زدن نظام شاه برای اهداف بزرگ انقلاب که استقلال و آزادی بود کفایت نمی کند و ریشه اصلی و گرداننده اصلی ماجرا یعنی آمریکا که شاه عروسک خیمه شب بازی او بود هنوز در ایران حاضر است و بازیگری می کند.

۱۳ آبان برائت کامل مردم ایران از آمریکا بود/جوانان را با مبارزه علیه استکبار آشنا کنیم

قائم مقام دفتر نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه صنعتی امیرکبیر ادامه داد: اینجا بود که با آن نگاه عمیقی که دانشجویان یافته بودند رفتند سراغ نقطه اصلی و آن هم آمریکا بود. در حقیقت تسخیر سفارت آمریکا در ۱۳ آبان، به معنای برائت کامل از آمریکا و خاموش کردن کانون اصلی اعمال استبداد و استعمار و تحمیل اراده غیر در امور مردم ایران بود.

حجت الاسلام رجبی گفت: با کشف اسناد گسترده جاسوسی، دخالت، فتنه گری و توطئه در این سفارت بیشتر روشن شد که اگر این لانه توطئه و جاسوسی تعطیل نمی شد، بر سر انقلاب اسلامی هم همان می آمد که بر سر نهضت ملی شدن نفت در ایران و انقلاب ۲۵ اکتبر مصر آمد یعنی آمریکایی ها دوباره از نقطه ای دیگر عناصر وابسته به خود را در کشور حاکم می کردند و انقلاب مردم ایران را به محاق می بردند یا اینکه کشور را دچار جنگ های داخلی فرسایشی بی پایان می کردند.

وی یادآور شد: شبیه به این را شما می توانید در کشورهای دیگری که انقلاب ها و تحولاتی در آنها رقم خورد و آمریکایی ها آنجا حاضر بودند ببینید.

قائم مقام دفتر نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه صنعتی امیرکبیر با اشاره به خاطرات جوانان و نوجوانان ابتدای انقلاب گفت: دانش آموزان حضوری جدی هم در تظاهرات و تلاش های قبل از انقلاب داشتند و هم پس از انقلاب مدارس عرصه مبارزه انقلابیون مسلمان با دیگر نحله ها و گروهک ها بود. در مدارس پس از انقلاب انجمن اسلامی دانش آموزان مبارزه واقعی و جدی با مجاهدها و خلقی ها داشتند.

حجت الاسلام رجبی افزود: نوجوان واقعا یک پای عرصه مبارزه بودند به همین دلیل هم می خوانیم که در ۱۳ آبان ۵۷، در آن تظاهرات روبروی دانشگاه تهران، تعداد زیادی دانش آموز که عدد آنها را تا ۶۵ دانش آموز گفته اند به شهادت می رسند.

وی ادامه داد: این حضور جدی در مبارزه، از آن نسل انسان های بزرگی را تربیت کرد که بعد از آن در سال های دفاع مقدس بدنه اصلی رزمندگان جبهه ها را ساختند و آن رشادت ها را آفریدند.

۱۳ آبان برائت کامل مردم ایران از آمریکا بود/جوانان را با مبارزه علیه استکبار آشنا کنیم

قائم مقام دفتر نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: امروز هم اگر ما می خواهیم نسلی از جوانان غیور و رشید و کارآمد تربیت کنیم، باید از همین نوجوانی آنها را درگیر مسائل واقعی و مبارزه جدی کنیم، در عرصه جهاد تبیین، جهاد علمی، مسائل فلسطین کنش آن را به طور واقعی نه بازی طور و نمایشی به میدان بیاوریم.

وی با بیان این که تسخیر لانه جاسوسی دو اثر جدی داشت، افزود: اول هیمنه آمریکا را شکست. دوم با کشف اسناد گسترده ای که در آنجا اتفاق افتاد معلوم شد که ریشه بسیاری از فتنه ها، تفرقه ها، آتش افروزی ها و خلاصه بسیاری از بدبختی ها در برنامه های آمریکا است.

حجت الاسلام رجبی ادامه داد: سفارت دو نقش اصلی ایفا می کرد. اول جمع آوری اطلاعات و استخدام جاسوس و نفوذ دادن آنها به نقاط حساس کشور و دوم مدیریت این شبکه ایجاد شده و هدایت آن ها در جهت وابسته سازی کشورهای منطقه، تفرقه و جنگ داخلی انجام شد.

قائم مقام دفتر نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: با تسخیر لانه جاسوسی نقشه هایی که آمریکایی ها ریخته بودند تا ایران را یک عنصر کاملا وابسته به خود و مزدور خود در خاورمیانه و حامی صهیونیست ها در منطقه بسازند عملا به شکست کامل انجامید.

وی درباره وظایف امروز دانشجویان درباره استکبارستیزی گفت: دانشجوی امروز باید توجه جدی به هویت تاریخی جنبش دانشجویی در ایران از سال های ۱۳۲۰ تاکنون داشته باشد؛ جنبشی به واقع استکبارستیز و با دغدغه کامل استقلال و آزادی کشور نسبت به بیگانگان.

حجت الاسلام رجبی افزود: جنبش دانشجویی در واقع در همه این سال ها نماد حریت و آزادگی جامعه ایران بوده است. به همین دلیل است که جنبش نماهایی که در مقاطع مختلف توسط عناصر وابسته به غرب در ایران پدید آمد که از عنصر استکبارستیزی و حریت و هویت ایرانی و اسلامی دور بود، هیچگاه در دانشگاه های ما دوام و فروغ نیافت.

وی ادامه داد: جنبش اصیل دانشجویی ما به شدت آزاده و استکبارستیز است و استقلال سیاسی، فرهنگی، علمی و اقتصادی کشور برای او اصل غیرقابل چشم پوشی است.

۱۳ آبان برائت کامل مردم ایران از آمریکا بود/جوانان را با مبارزه علیه استکبار آشنا کنیم

قائم مقام دفتر نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه صنعتی امیرکبیر در ادامه گفت: روشن است که ما در بازخوانی تاریخ غیرتمندانه جنبش دانش آموزی و دانشجویی خویش موفق عمل نکرده ایم و واگویه های هنرمندانه، ظریف و دقیق از تاریخ این جنبش ها نمی کنیم. این سبب می شود نتوانیم از این سرمایه عظیم تاریخی بهره ببریم و دانش آموز و دانشجوی امروز را با هویت تاریخی خود آشنا کنیم. تاریخی افتخارآمیز از دانش آموزان و دانشجویانی که نقش آفرینی های شگرف داشتند.

حجت الاسلام رجبی افزود: البته این فقط به دلیل ضعف ما در تاریخ گویی نیست. جریان های نفوذی دشمن هم نقش آفرین بوده اند. افرادی که به بهانه های به ظاهر زیبا و مشفقانه مانع بازگویی تاریخ مبارزه دانش آموزان و دانشجویان ایران بوده اند.

وی تاکید کرد: این نقش نفوذ را باید جدی گرفت. بعضا کتاب هایی به ظاهر تاریخی نوشته می شود که تعمدا وجوه مختلف عملکرد افتخارآمیز دانشجوی آگاه مسلمان را کتمان کرده است.

قائم مقام دفتر نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: در همین عرصه بیان روایت های تاریخی از جریان دانش آموزی و دانشجویی نیم قرن اخیر کشور نیز، مبارزه ای جدی وجود دارد. مبارزه ای جدی میان روایت صحیح و روایت های ناصحیحی که جریان های وابسته به غرب دوست دارند به جامعه القا کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha