۱۴ آبان ۱۴۰۲، ۱۲:۴۶
کد خبر: 85281352
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

توافق ژاپن و مالزی برای تقویت همکاری نظامی

۱۴ آبان ۱۴۰۲، ۱۲:۴۶
کد خبر: 85281352
توافق ژاپن و مالزی برای تقویت همکاری نظامی

تهران- ایرنا - نخست وزیران ژاپن و مالزی توافق کردند در بحبوحه افزایش فعالیت‌های نظامی چین در منطقه آسیا-اقیانوسیه همکاری امنیت دریایی و نظامی دوجانبه را ارتقا دهند.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا از کیودو، فومیو کشیدا نخست وزیر ژاپن در دیدار با انور ابراهیم همتای مالزیایی خود در کوالالامپور طی سفر سه روزه اش که در ادامه سفر به فیلیپین است خاطرنشان کرد دو طرف بر تقویت همکاری امنیت دریایی و نظامی دوجانبه در کنار همکاری در زمینه انرژی از جمله تضمین ذخیره ثابت گاز طبیعی مایع به ژاپن گفت و گو کردند.

این درحالی است که تنش ها میان چین و مالزی و برخی کشورهای دیگر منطقه جنوب شرقی آسیا پیرامون مسئله دریای جنوبی چین درباره ادعاهای مالکیت این کشورها بالاست و موضوعاتی که میان سران دو کشور مالزی و ژاپن مورد بحث قرار گرفته شامل چارچوب حمایتی تجهیزات دفاعی جدید برای کشورهایی است که ارزش های مشترکی از جمله دموکراسی و حقوق بشر دارند.

فومیو کشیدا در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با انور ابراهیم با اشاره به برنامه کمک امنیتی رسمی گفت ما توافق کردیم تا برنامه ریزی ها برای اجرایی شدن این برنامه را تسریع کنیم.

ژاپن چهار کشور آسیا-اقیانوسیه یعنی بنگلادش، فیجی، مالزی و فیلیپین را انتخاب کرده است تا دو میلیارد ین معادل ۱۳ میلیون دلار را از ماه مارس (اسفند/ فروردین) ۲۰۲۴ به آنها اختصاص دهد.

چین جزایر مصنوعی با زیرساخت های نظامی در آب های منطقه ای طی سال های اخیر ساخته است و بارها کشتی های گشت ساحلی خود را به اطراف جزیره سنکاکو که تحت کنترل ژاپن در دریای شرقی چین واقع شده فرستاده است. پکن ادعای مالکیت این جزیره را دارد.

در پایان نخست وزیران دو کشور توافق کردند تا سرمایه گذاری و تجارت را در کنار همکاری در زمینه تحصیل بهبود بخشند.

روز جمعه فومیو کیشیدا نخست وزیر ژاپن به فیلیپین رفت و در دیدارش با فردیناند مارکوس رئیس جمهوری این کشور، دو مقام با امضای یک بسته کمک نظامی از تعهد خود برای مذاکره و انعقاد یک پیمان دفاعی دو جانبه خبر دادند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha