معاون علوم پزشکی سمنان: ماسک بزنیم، کرونا و آنفلوآنزا همچنان در کمین است

سمنان- ایرنا- معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان گفت: فرهنگ‌سازی در زمینه توجه به دستورالعمل‌های بهداشتی مانند رعایت فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک نقشی مهم در حفاظت فردی در ابتلا به سرماخوردگی، کرونا و آنفلوآنزا دارد.

سعید کساییان روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به اینکه پاییز و زمستان فصل سرد سال و زمان شیوع افزایشی ویروس‌های سرماخوردگی، کرونا و آنفلوآنزا است، توصیه می‌شود شهروندان در رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی سهل‌انگاری نکنند.

وی اضافه کرد: شیوع آنفلوآنزا از سرماخوردگی و کرونا دوره و علایم بیماریِ سخت‌تری دارد و از ابتدای مهر ۱۴۰۲ تا کنون ۳۲ نفر با نتیجه مثبت آزمایش آنفلوآنزا در مراکز درمانی تحت پوشش دانشگاه علوم‌پزشکی استان سمنان بستری شدند.

وی ادامه داد: تب، آبریزش بینی، کم اشتهایی، بی‌حالی، سرفه، سردرد و گلودرد، از علایم مشترک در بیماری سرماخوردگی، کرونا و آنفلوآنزا به شمار می‌رود و استفاده از ماسک، شست و شوی دست‌ها و رعایت فاصله اجتماعی، نقشی مهم در پیشگیری از ابتلا و انتقال ویروس دارد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان گفت: مصرف مایعات فراوان، استراحت و مصرف مواد غذایی مقوی برای تامین قوای از دست رفته بدن به دلیل تب ۴۰ درجه‌سانتگیراد، از ضروریات در درمان بیماری‌های سرماخوردگی، آنفلوآنزا و کرونا است.

معاون علوم پزشکی سمنان: ماسک بزنیم، کرونا و آنفلوآنزا همچنان در کمین است

هنوز برای تزریق واکسن آنفلوآنزا دیر نیست

کساییان درباره شیوع آنفلوآنزا و اثر تزریق واکسن، افزود: بهترین زمان تزریق واکسن آنفلوآنزا اواسط مهر ماه بود، اما هنوز هم دیرنشده و افراد می‌توانند نسبت به تزریق واکسن و ارتقای ایمنی بدن خود اقدام کنند.

وی ادامه داد: تزریق واکسن آنفلوآنزا برای ماران باردار، معلولان، بیماران دیالیزی و دارای بیماری‌های زمینه‌ای به صورت رایگان انجام می‌شود و سایر افراد باید واکسن را از داروخانه تهیه کنند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان تصریح کرد: با تزریق واکسن امکان ابتلا به آنفلوآنزا همچنان وجود دارد، اما احتمال ابتلا و عوارض بیماری در افراد واکسینه‌شده، بسیار کمتر از افرادی است که واکسن تزریق نکردند.

۲۶ نفر به خاطر کرونا و آنلوآنزا بستری هستند

کساییان با بیان اینکه شیوع کرونا روند افزایشی ندارد، ابراز کرد: ۱۵ نفر با نتیجه مثبت آزمایش کرونا و ۱۱ نفر با علائم آنفلوآنزا در مراکز درمانی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان بستری هستند و این موضوع زنگ خطری برای رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی به منظور حفاظت فردی است.

وی تاکید کرد: همه افرادی که بیش از یکسال از تزریق نوبت قبلی واکسن کووید۱۹ آن‌ها گذشته است، توصیه می شود با مراجعه به مراکز بهداشت یک نوبت واکسن دریافت کنند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان بیان کرد: ضرورت دارد تمامی افراد به ویژه بیماران خاص و افراد مبتلا به سرطان و سالمندان، در تزریق نوبت یادآور واکسن کرونا اهتمام ورزند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، شهرستان‌های سمنان، مهدیشهر، دامغان، سرخه، آرادان و گرمسار جزو مناطق تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان است.

بر پایه برآورد مرکز آمار ایران در سال ۱۴۰۰، استان سمنان با هشت شهرستان در مجموع ۷۵۷ هزار و ۲۰۰ نفر جمعیت دارد که بیش از ۴۸۰ هزار نفر در شهرستان‌های زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان (شهرستانهای سمنان، دامغان، گرمسار، مهدیشهر، آرادان و سرخه) ساکن هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha