پایه‌گذار رشته داروشناسی در استان سمنان را بیشتر بشناسیم + فیلم

سمنان - ایرنا - جزو نخستین زنان موفق در اوایل دهه ۶۰، دانش‌آموخته دکترای حرفه‌ای داروسازی، موسس رشته داروشناسی (فارماکولوژی) در دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان، ارایه‌دهنده مقاله‌های پژوهشی در بیش از ۱۰ کشور جهان و مادریِ سه فرزند در کنار مشغله‌های کاری، تنها گوشه‌ای از افتخارات «دکتر میترا امامی ابرقویی» است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، دکتر امامی ابرقویی سال ۱۳۳۶ در شیراز به دنیا آمد، دیپلمش را در اصفهان گرفت. سال ۱۳۶۲ در رشته داروسازی دانشگاه تهران پذیرفته و طی ۶ سال موفق به کسب مدرک دکتری حرفه‌ای در این رشته شد. در نهایت، دست سرنوشت او را از سال ۱۳۶۳ به سمنان کشاند تا سرمایه‌ای برای توسعه «دیار دارالمرحمه» باشد.

سال ۱۳۶۳ در حالی که کمتر از انگشتان یک دست در سمنان داروخانه وجود داشت، دکتر امامی ابرقویی برای گذراندن طرح سه ساله، سمنان را برای خدمت برگزید و کوله‌بارش را بست و راهی دیار کویری سمنان شد. از آن موقع تا سال ۱۳۹۱ در داروخانه‌ای که تاسیس کرده بود، به مراجعه‌کنندگان خدمت ارایه می‌کرد؛ همانطور که در داروخانه پرتلاش و پر جنب و جوش در پی تسکینی بر آلام مردم بود، به دلیل معلومات علمی و شناختی که پزشکان وقت از او داشتند، از سال ۱۳۶۹ تا زمان بازنشستگی(در سال ۱۳۹۶) عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان سمنان بود.دکتر امامی گروه فارماکولوژی دانشکده پزشکی سمنان را در سال ۶۹ تشکیل داد و آزمایشگاه فارماکولوژی این دانشگاه را راه اندازی کرد.

دکتر امامی گروه فارماکولوژی دانشکده پزشکی سمنان را در سال ۱۳۶۹ تشکیل داد و آزمایشگاه فارماکولوژی این دانشگاه را راه‌اندازی کرد و به مدت ۳۴ سال به تدریس در رشته داروسازی و مشاوره در پایان ‌نامه‌های مختلف پزشکی و انجام پژوهش‌های مختلف دراین رشته پرداخت.

داروشناسی یا فارماکولوژی شاخه‌ای از داروسازی و زیست‌شناسی است که به مطالعه واکنش متقابل داروها بر جانداران می‌پردازد که منجر به ایجاد اثرات زیست‌شناختی این ترکیبات می‌شود. فیزیولوژی نیز یکی از شاخه‌های زیست‌شناسی است که به مطالعه اعمال حیاتی موجود زنده، اندام‌ها، بافت‌ها، سلول و عناصر آن می‌پردازد.

دستاوردهای علمی بین‌المللی

ارایه مقالات علمی و پژوهشی در کنگره‌های بین‌المللی در کشورهای مختلف از جمله دانمارک در سال ‌های ۱۹۹۲، ۲۰۰۲ و ۲۰۱۰، کانادا در سال ۲۰۰۵، چین در سال ۲۰۰۶، هلند در سال ۲۰۰۷، انگلستان(منچستر) در سال ۲۰۰۸، اسکاتلند در سال ۲۰۰۹، انگلستان(لندن) در سال ۲۰۱۱ و انگلستان(کمبریج)در سال ۲۰۱۳، تنها بخشی از تلاش‌های علمی دکتر امامی است.

دکتر امامی اولین نفری است که از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان در دانمارک مقاله ارایه کرد.

از آخرین افتخارآفرینی‌های دکتر امامی می‌توان به کسب جایزه در پنجمین کنگره بین‌المللی و بیست و ششمین کنگره فیزیولوژی و فارماکولوژی ایران در سالن همایش حکیم جرجانی دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان در مهر ماه ۱۴۰۲ اشاره کرد که بهانه‌ای شد برای گپ و گفت خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) مرکز سمنان با این پزشک و مادر مهربان و پرتلاش که کلامش بی‌لبخند بر لب جاری نمی‌شد.

ایرنا: لطفا خودتان را معرفی کنید؟

امامی ابرقویی: متولد ۱۳۳۶ و دارای دکترای حرفه‌ای داروسازی از دانشگاه تهران (ورودی۱۳۶۲) و در زمان حاضر بازنشسته و مادر سه فرزند هستم. مادرم اصالت یزدی داشت و پدرم ارتشی و اهل شیراز بود.

ایرنا: چگونه وارد این رشته تحصیلی شدید؟

امامی ابرقویی: درباره سه رشته پزشکی، داروسازی و دندانپزشکی تحقیق کردم و در نهایت، به دلیل علاقه‌ام به بررسی اثر داروها، جذابیت شیمی و ساخت دارو، رشته داروسازی را انتخاب کردم.

ایرنا: آیا سال ۱۳۶۲ قبولی در کنکور سراسری آن هم در رشته دکترای حرفه‌ای داروسازی آسان بود؟

امامی ابرقویی: کار ساده‌ای نبود، زمان زیادی را در طول روز برای درس خواندن اختصاص می‌دادم. از ۷۰۰ نفر در دبیرستان، فقط ۶ نفر در دانشگاه پذیرفته شدیم. آن زمان کلاس کنکور مرسوم نبود، اما برای اولین بار دبیرهای نمونه شهر برای کمک به تست‌زنی کلاس گذاشتند و من هم در آن کلاس شرکت کردم.

ایرنا: عامل موفقیت خود را در کنکور سال ۱۳۶۲ چه می‌دانید؟

امامی ابرقویی: از خانواده‌های متوسط جامعه بودم و می‌توانم به جرات بگویم همراهی، آرامش خانه، انگیزه درونی و مشاوره گرفتن، عامل انتخاب درست و موفقیت بنده در کنکور بود. البته باید بگویم پدرم نقش زیادی در موفقیتم داشت، می‌توان گفت مشوق اصلی ‌ام بود، همیشه به مادرم تاکید داشت هیچ کاری به دخترم نگو و محیط آرام فراهم کن تا بتواند در فراغ خاطر و آرامش درس بخواند.

(کمی مکث کرد و در حالی که لبخندی از رضایت درونی از گذشته خویش بر لب داشت، ادامه داد) تاریج جزو مطالعات جنبی و از علاقه‌مندی‌هایم بود، اما پدرم می‌گفت رشته‌ای را انتخاب کن تا بتوانی به اجتماع و محیط اطراف خدمت کنی، خوشحالم به حرف پدرم گوش دادم و وارد رشته دکترای حرفه‌ای داروسازی شدم.

توصیه به کنکوری‌ها

ایرنا: توصیه شما برای افراد پشت کنکوری چیست؟ پشت کنکوری‌ها توصیه‌های مشاوره تحصیلی را جدی بگیرند و علایق خود برای ادامه تحصیل را با کارشناسی شناسایی و انتخاب کنند.

امامی ابرقویی: اولین توصیه‌ام این است که توصیه‌های مشاوره تحصیلی را جدی بگیرند و علایق خود برای ادامه تحصیل را با کارشناسی شناسایی و انتخاب کنند.

رشته دکترای حرفه‌ای داروسازی رشته خوبی برای خانم‌ها است و از بین رشته‌های پزشکی، به شرط علاقه، این رشته گزینه مناسب است.

افراد چگونه می‌توانند وارد رشته دکترای حرفه‌ای داروسازی شوند؟

امامی ابرقویی: دیپلم تجربی پیش‌نیاز این رشته تحصیلی است و با توجه به اینکه داوطلبان ورود این رشته زیاد هستند، رتبه آوردن در آزمون کنکور برای ورود به این رشته کار سختی است، اما آینده شغلی و حرفه‌ای دارد و فرد دانش‌آموخته می‌تواند به عنوان مسوول فنی داروخانه، محیط‌های آموزشی و کارخانه داروسازی فعالیت داشته باشد، یا داروخانه تاسیس کند.

راهی و ساکنِ سمنان شدن

ایرنا: چه شد به سمنان آمدید؟

امامی ابرقویی: بعد از دانش‌آموختگی یکسال در کارخانه داروسازی کارکردم، اما باید خارج از تهران طرح می‌گذراندم، با دکتر شیبانی رییس وقت بهداری سمنان آشنا بودم و این شد که به پیشنهاد و تشویق‌های ایشان به سمنان آمدم و داروخانه‌ای در این شهر تاسیس کردم.

(سکوتی پر از حرف و لبخندی گواه بر یادآوری خاطرات شیرین دهه ۶۰ چهره‌اش را فرا گرفت، با لحنی مملو از هیجان ادامه داد) سال ۱۳۶۳ وقتی به سمنان آمدم تنها سه داروخانه در این شهر بود و بنده آذر ۶۳ داروخانه دکتر امامی را در باغ فردوس این شهر تاسیس کردم و بسیاری از متولدین ۶۳ به بعد و چهره‌های موفق و پزشک‌های ماهر امروز سمنان، مادرانشان از این داروخانه شیرخشک تهیه می‌کردند.

ایرنا: چه شد که از داروخانه به عضویت هیات علمی و تشکیل گروه فارماکولوژی دانشکده پزشکی سمنان رسیدید؟

امامی ابرقویی: در زمان تحصیل دکتر احمدرضا ده‌پور استاد راهنمایم برای نوشتن پایان‌نامه‌ام بود، وقتی داروخانه زدم در ذهنم بود شبیه استادم علاقه‌مندی توجه به دارو را در دیگران ایجاد کنم، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان سمنان در سال ۱۳۶۷ فعال شد و قبل از ۱۳۶۷ در سمنان دانشکده‌ای با ارایه رشته‌هایی از جمله پیراپزشکی، پرستاری و هوشبری فعال بود و برای تدریس دروس در زمینه داروشناسی نیاز به استاد مدعو بود. بنده ابراز علاقه‌مندی کردم و ۶ سال تدریس انجام دادم.

پزشکانی مانند دکتر کامران قدس جراح قلب، دکتر نوید دانایی متخصص اطفال و دکتر مجید میرمحمدخانی از جمله شاگردانم بودند.

سال ۱۳۶۹ بود که دکتر خرمند رییس وقت دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان از ارزیابی عملکرد بنده احساس رضایت کرد و خواست با همکاری بنده گروه فارماکولوژی را تشکیل دهیم.

آن زمان داروخانه داشتم و نمی‌شد همزمان ۲ کار را برعهده بگیرم. این شد که با همراهی رییس وقت دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان، در داروخانه به صورت نیمه‌وقت در بعدازظهرها فعال بودم و صبح‌ها در دانشگاه فعالیت داشتم.

آغاز دوران بازنشستگی

(چشمانش روی خاطرات قفل شده بود. گویی قطاری از خاطرات از مقابل چشمانش در حال حرکت بود و یارای پلک زدن نداشت. کمی مکث کرد و ادامه داد) گروه فارماکولوژی با یک نفر عضو در سال ۱۳۶۹ شکل گرفت و به تدریج اعضای هیات علمی به سه نفر افزایش یافت و در نهایت، بنده در سال ۱۳۹۶ بازنشسته شدم.

ایرنا: بازنشستگی چه حسی دارد؟معتقدم افراد بالای ۶۰ سال سن باید خود را از قید زیاد رها کند و به مطالعه کتاب، تماشای فیلم، سفر و فعالیت‌های ورزشی بپردازد

امامی ابرقویی: ۶۰ سال کار کردم و درس خواندم. با اصرار زیاد بازنشسته شدم. معتقدم افراد بالای ۶۰ سال سن باید خود را از قید و بندهای زیاد رها کنند و به مطالعه کتاب، تماشای فیلم، سفر و فعالیت‌های ورزشی بپردازند. در عین حال، ارتباط خود را با کار و حرفه خود داشته باشند.

ایرنا: آیا کار عقب‌مانده‌ای دارید؟

امامی ابرقویی: خیر. فکر می‌کنم با انتخاب درست و تلاش و کوشش در دوره تحصیل به هدفم مبنی بر پذیرش در رشته ای خوب رسیدم، بعد از تحصیل علاقه‌مند به کار در کارخانه داروسازی، داروخانه و دانشگاه بودم که به این اهدافم رسیدم.

(وقتی از تلاش و کوشش و عشق به کار حرف می‌زد صدایش هیجان نابی داشت، هیجانی از جنس پویایی) شبِ قبل از به دنیا آمدن فرزندم تا ساعت ۹ شب مشغول به کار بودم و صبح ساعت ۶ برای زایمان رفتم. (لبخندی زد و ادامه داد) آنقدر کار کردم، هیچ کدام از سه فرزندم رشته‌ام را دوست نداشتند و داروساز نشدند.

ایرنا: چگونه در کنار کار پر جنب و جوش خود وقتی برای خانواده داشتید؟

امامی ابرقویی: انسان نباید تک بعدی باشد. باید تقسیم‌بندی زمان را بین کار حرفه‌ای و نقش‌های خود در زندگی شخصی درنظربگیرد. درست نیست که فردی برای موفقیت یک مساله را فدای دیگری کند. اگر در زندگی برنامه‌ریزی داشته باشیم و طبق برنامه پیش‌رویم و خود را مقید بدانیم، همه چیز سرجای خودش خواهد بود و هم در کار موفق خواهیم شد و هم در زندگی شخصی.

ایرنا: سخن پایانی بفرمایید؟

امامی ابرقویی: وقتی پس از سال‌ها بازنشستگی و دورشدن از محیط کاری از بنده در پنجمین کنگره بین‌المللی و بیست و ششمین کنگره فیزیولوژی و فارماکولوژی ایران در سالن همایش حکیم جرجانی دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان تجلیل کردند، یعنی فراموشم نکرده‌اند و متشکرم. انسان اگر در انجام وظایف خود به خوبی عمل کند، فراموش نخواهد شد.

انتهای مصاحبه خبرنگار ایرنا با دکتر امامی با این شعر به پایان رسید: زندگی صحنه یکتای هنرمندی ماست / هر کسی نغمه‌ خود خوانَد و از صحنه رود / صحنه پیوسته به‌جاست / خرم آن نغمه که مردم بسپارند به یاد.

استان سمنان که به دارالمرحمه معروف است با مساحت نزدیک به ۹۷ هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع یکی از پهناورترین استان‌های کشور ایران است که با پنج و ۹ دهم درصد مساحت کل کشور، از این نظر هفتمین استان ایران محسوب می‌شود.

شهرستان‌های سمنان، مهدیشهر، دامغان، سرخه، آرادان و گرمسار جزو مناطق زیر پوشش دانشگاه علوم‌پزشکی استان سمنان و شهرستان‌های شاهرود و میامی زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی شاهرود هستند.

دانشگاه علوم پزشکی سمنان، بیش از سه هزار دانشجو دارد که یک رشته مقطع کاردانی، ۱۹رشته مقطع کارشناسی، ۱۳ رشته مقطع کارشناسی ارشد، ۲ رشته مقطع دکتری تخصصی پژوهشی، سه رشته در مقطع دکتری حرفه‌ای، ۶ رشته دکتری در بخش تخصصی و ۶ رشته در بخش بالینی را شامل می شود.

این دانشگاه ۹ دانشکده، ۵۳ گروه آموزشی و ۶ بیمارستان و مراکز درمانی و آموزشی در شهرستان های سمنان، دامغان، گرمسار، مهدشهر، سرخه و آرادان را زیر پوشش دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha