«نوای آفتاب» عاشقانه‌ها را روایت می‌کند/ انتقاد از محتوای نامناسب آثار پاپ

تهران- ایرنا- ارکستر «نوای آفتاب» با حضور هنرمندان جوان و پیشکسوت با بازخوانی و اجرای مجدد آثار و قطعات عاشقانه ایرانی به روی صحنه خواهد رفت.

به گزارش خبرنگار موسیقی ایرنا، نشست خبری ارکستر «نوای آفتاب» دوشنبه -۱۵ آبان‌ماه- با حضور امین سالمی آهنگساز و رهبر ارکستر، امیر رفعتی خواننده، فیروز ویسانلو مایستر گروه پاپ، داریوش حجازی مایستر ارکستر، ناصر طاهریان تهیه‌کننده و جمعی از دستندرکاران این ارکستر در سالن دهلوی بنیاد فرهنگی هنری رودکی تهران برگزار شد.

امین سالمی آهنگساز و رهبر ارکستر «نوای آفتاب» در این نشست با بیان توضیحاتی درباره فعالیت‌های این ارکستر اظهارداشت: ارکستر «نوای آفتاب» امسال تاسیس شد و به مناسبت اربعین حسینی تابستان امسال طی ۶ شب اجرا داشت، این ارکستر قابلیت اجرای آثار پاپ، ملی، کلاسیک و ایرانی را دارد و قرار است امکان اجرای آثار در گونه موسیقی الکترونیک هم به این ارکستر اضافه شود.

وی گفت: ارکستر «نوای آفتاب» در اجرای دوم، یکشنبه- ۲۱ آبان ماه طی سانس‌های ۱۸:۳۰ و ۲۱:۳۰ با بازخوانی و اجرای مجدد آثار و قطعات عاشقانه قدیمی و ۵۰ سال اخیر موسیقی ایران همچون همایون خرم، انوشیروان روحانی، بابک افشار در سالن هتل اسپیناس پالاس تهران به روی صحنه می‌رود.

سالمی با اشاره به قطعه‌های انتخاب شده برای این کنسرت بیان کرد: قطعه‌های این کنسرت، آثاری از خواننده‌ها و آهنگسازان شناخته شده و گنجینه موسیقی پاپ ایران است که به فراموشی سپرده شدند و با همکاری دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلاش کردیم آنها را با صدا و تنظیمی امروزی به گوش مخاطبان برسانیم.

رهبر ارکستر «نوای آفتاب» افزود: برای کنسرت پیش رو ۱۷ قطعه را برای دریافت مجوز به دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارایه دادیم که تاکنون ۱۵ قطعه مجوز گرفتند، آثاری بیشتر انتخاب شدند که با صدای خواننده همخوانی بیشتری دارند و با توجه به قانون کپی رایت سعی کردیم برای اجرای دوباره آثار از خواننده و آهنگساز اجازه بگیریم و با امانت‌داری نسبت به اصل قطعه، اثر را اجرا کنیم.

«نوای آفتاب» عاشقانه‌ها را روایت می‌کند/ انتقاد از محتوای نامناسبت آثار پاپ

وی اظهارداشت: بیشتر تلاش ما در این کنسرت این است که آثار قدیمی را به نسل جدید معرفی کنیم و آنان موسیقی سالم را بشنوند نه اینکه آثاری را به صورت پلی بک و با استفاده از نرم‌افزار کامپیوتری براساس آنچه که این روزها مرسوم است، بشنوند، متاسفانه شرایطی که اکنون در فرآیند تولید آثار موسیقایی به خصوص پاپ وجود دارد، موجب شده تا گوش مخاطبان آسیب ببیند.

سالمی گفت: در گذشته شاعران و آهنگسازان برای تولید یک اثر هفته‌ها می‌نشستند و با یکدیگر همفکری می‌کردند اما امروزه برخی از آهنگسازان توجهی به آنچه که تولید می‌کنند، ندارند و به تبع مخاطبان نیز توجهی به موسیقی و محتوای اثر ندارند و فقط می‌خواهند برای گذر زمان اثری ریتمیک بشنوند.

رهبر ارکستر «نوای آفتاب» افزود: این ارکستر در کنسرت پیش رو با حضور ۳۸ نوازنده به روی صحنه می‌رود و در تلاش بودیم بیشتر از هنرمندان جوان بهره ببریم تا استعدادها و توانمندی‌های آنان بیشتر شناخته شود و هم محل درآمدی برایشان باشد.

سالمی درباره چرایی انتخاب سالن هتل اسپیناس پالاس و قیمت بلیت کنسرت بیان کرد: امکان اجرای این نوع کنسرت در تالار وحدت وجود نداشت، تعداد سالن‌های کنسرت محدود است، اجرا در سالن‌های دیگر هم به دلیل تداخل برنامه امکانپذیر نبود که در نهایت سالن هتل اسپیناس پالاس برای اجرا انتخاب شد.

این آهنگساز افزود: قیمت بلیت کنسرت نیز از ۲۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان تعیین شده است، ما هم از قیمت‌ها راضی نیستیم، نمی‌دانیم قیمت سالن‌ها چگونه تعیین می‌شود، اگر قیمت اجرا را کاهش دهیم، با بازخورد نامناسبی از سوی نوازندگان و دستندرکاران کنسرت روبه رو می‌شویم که قیمت را به این دلیل کاهش دادیم تا فروش بیشتر شود، این برنامه بدون هیچ حمایت دولتی، غیردولتی و نهادی و تنها با حمایت ناصر طاهریان در یک سیاست‌گذاری بلندمدت برگزار می‌شود.

انتقاد از وضعیت موسیقی پاپ

فیروز ویسانلو مایستر پاپ ارکستر «نوای آفتاب» نیز در این نشست با انتقاد از محتوا و وضعیت نامناسب موسیقی پاپ گفت: متاسفانه این روزها با انتشار آثار نامناسب و سخیف گوش شنیداری‌ جوانان رو به نابودی است و برای ما این سوال مطرح است که چگونه این آثار با شعرهای سخیف و پلی بک مجوز دریافت می‌کنند؟ و به شعور ملت توهین می‌شود.

وی افزود: اکنون ذهن جوانان آلوده موسیقی‌هایی است که با نویز تفاوتی ندارد. جای خوشبختی است که در مقابل این فضای نامناسب از لحاظ موسیقایی، حرکت‌های خوبی همچون ارکستر «نوای آفتاب» و اجرای آثار قدیمی هست، در این برنامه در حقیقت آثار اجداد موسیقی پاپ ایران را بازاجرا می‌کنیم تا به گوش جوانان برسد و آنان را بشناسند و از وجود چنین آثاری اظهار بی‌اطلاعی نکنند.

ویسانلو بیان کرد: برخی از نت‌های این آثار را با همکاری سالمی نوشته‌ایم، چون به دلیل قدمت، نت‌های برخی از آنها وجود نداشت.

«نوای آفتاب» عاشقانه‌ها را روایت می‌کند/ انتقاد از محتوای نامناسبت آثار پاپ

این نوازنده پیشکسوت گیتار با ارایه توضیحاتی درباره تولید آثار موسیقایی در گونه پاپ گفت: علاوه بر انتخاب سازهای مناسب برای ساخت اثر، هزینه و خواننده آن هم مهم است.

وی افزود: وقتی یک یا دو قطعه با همه کیفیت‌های لازم بسازیم باید در بستر اینترنت تبلیغ مناسب برای عرضه آنها داشته باشیم، در غیر اینصورت آثاری مورد استقبال قرار می‌گیرند که بی‌محتوا هستند، براین اساس علاوه بر توان مالی باید مورد حمایت نیز قرار بگیریم تا بتوانیم در مقابل آثار نامناسب قد علم کنیم.

ویسانلو اظهارداشت: در شرایط فعلی تهیه‌کنندگان موسیقی پاپ به فکر پولسازی از خوانندگان و هنرمندان هستند، تیپ و ظاهر خواننده‌ها بیشتر از کیفیت صدا برای تهیه‌کنندگان مهم است و حتی در جریان کنسرت صدای سازها و خواننده‌ها از لپ تاپ پخش می‌شود و ای کاش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با این جریان‌ها مقابله کند.

این نوازنده پیشکسوت گیتار بیان کرد: نسل جدید گوششان منحرف شده و نمی‌توانند آثار شاخص و مهم خوب موسیقی را تشخیص دهند. در مدارس باید موسیقی به دانش‌آموزان آموزش داده شود، سرود بخوانند، موسیقی خوب بشنوند و اجرا کنند و سازهای موسیقی را بشناسند تا در دوره بلوغ گوششان آماده شنیدن موسیقی خوب شود.

امیر رفعتی خواننده ارکستر «نوای آفتاب» نیز در این نشست ضمن ادای احترام به زنده‌یاد اکبر گلپایگانی خواننده پیشکسوت موسیقی سنتی اظهارداشت: در یکی دو سال اخیر با توجه به شرایط کرونا فرصتی برایم پیش نیامد تا به عنوان خواننده در اجرای زنده‌ حضور داشته باشم و خرسندم که با حضور در ارکستر «نوای آفتاب» این امکان برایم فراهم شد.

وی گفت: در این کنسرت قرار است دو قطعه از آثارم؛ «پیام عاشقانه» که سال ۱۳۹۲ با آهنگسازی همایون خرم در آلبوم «سرود شب» منتشر شد و «چشم سخنگو» که سال ۱۳۹۶ با آهنگسازی مهدی مرتضایی منتشر شد را اجرا کنم، من در فضای مینور می‌خوانم. قطعات برای صدای من طراحی نشده بود و سعی کردم خیلی محتاط آثار را اجرا کنم و اجرای آثار در فضای کمی سنتی‌تر برایم چالش برانگیز بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha