نروژ خواستار راه‌حل دیپلماتیک برای توقف درگیری‌ها در غزه شد

تهران- ایرنا- وزیر امور خارجه نروژ اعلام کرد که این کشور در حال بررسی راه‌هایی برای احیای کانال دیپلماتیک میان رژیم صهیونیستی و فلسطین است تا به راه‌حلی سیاسی برای این مناقشه چند دهه‌ای دست یابد.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری رویترز، اسپن بارت اید (Espen Barth Eide) روز دوشنبه گفت: از آنجاییکه اسرائیل حملات خود را به غزه در جنگ خود علیه حماس افزایش داده است، در حال حاضر احیای گروه هماهنگی ارسال کمک‌های بین‌المللی به فلسطین (کمیته هماهنگی AHLC)، به عنوان مسیری برای دیپلماسی اهمیت دارد.

وزیر امور خارجه نروژ مدعی شد: این جنگ به همه یادآوری کرده است که هیچ راه حل پایدار دیگری جز «راه حل دو دولتی» وجود ندارد، چیزی که ۳۰ سال پیش یعنی بعد از توافق اسلو امیدوار بودیم که محقق شود.

بر اساس این گزارش، نروژ پیشتر نیز برای ایفای نقش میانجی در مسئله فلسطین تلاش کرده بود و روز ۱۳ سپتامبر ۱۹۹۳ (۲۲ شهریور ۱۳۷۲) اسحاق رابین نخست‌ وزیر وقت رژیم صهیونیستی و یاسر عرفات رئیس وقت کمیته اجرایی سازمان آزادی‌بخش فلسطین (ساف)، «توافقنامه اسلو» را در واشنگتن امضا کردند تا براساس آن، یکدیگر را به رسمیت شناخته و مبانی برقراری سازش و بیرون آمدن تدریجی این رژیم از کرانه باختری و نوار غزه را اعلام کنند.

تشکیل حکومت خودگردان فلسطین در کرانه باختری و نوار غزه از دل این توافقنامه بیرون آمد. نروژ از آن زمان تاکنون، رئیس گروه هماهنگی ارسال کمک‌های بین‌المللی به فلسطین (کمیته هماهنگی AHLC) بوده است.

رئیس دستگاه دیپلماسی نروژ اضافه کرد: امکانش وجود داشت که این «وضعیت وحشتناک» که امروز در غزه اتفاق می‌افتد، به پایان برسد. می‌توانیم شاهد بازگشت روند سیاسی باشیم البته به شرطی که جنگ غزه به دیگر کشورهای خاورمیانه گسترش نیابد.

وی افزود: این همان چیزی است که ما به آن امیدواریم و اگر افراد دخیل نیز آن را بخواهند، نروژ به طور قطع آماده است تا از این امر حمایت کند.

یوناس گاهر اشتوره نخست‌وزیر نروژ نیز پیشتر در گفت‌وگوی تلفنی با آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی بر توقف فوری خشونت و درگیری‌ها تأکید و خاطرنشان کرد: ایران و نروژ می‌توانند با استفاده از کانال‌های دیپلماتیک برای یافتن راهکار توقف فوری درگیری‌ها، رفع محاصره و امدادرسانی به مردم در غزه رایزنی و همکاری کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha