تدبیری برای افزایش بازده آبیاری در فارس؛ رعایت تناسب سطح زیرکشت در اراضی درودزن

شیراز- ایرنا - با افزایش سطح زیر کشت محصولات شتوی در اراضی پایاب سد درودزن،میزان تقاضا برای یک حجم مشخص از آب رهاسازی شده افزایش می‌یابد؛ از این رو سازمان جهادکشاورزی فارس بر رعایت تناسب سطح زیر کشت محصولات در این منطقه با میزان حق‌آبه تخصیص یافته از این سد تأکید کرده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، بحران آب در سال‌های گذشته موجب تشدید خشکسالی و کم‌آبی در استان فارس شده و بسیاری از شهرها و روستاهای استان را به لحاظ فعالیت‌های شغلی که اساسا کشاورزی بوده است با مشکل روبه رو کرده است.

تدبیری برای افزایش بازده آبیاری در فارس؛ رعایت تناسب سطح زیرکشت در اراضی درودزن

پیگیری‌ها برای حل مشکل کم‌آبی

این استان در حالی با بحران کم‌آبی مواجه است که ۹۲ درصد آب استان صرف مصارف کشاورزی می‌شود.

بر همین اساس مسئولان ارشد و متولیان بخش کشاورزی نیز که معضل کم‌آبی را به عنوان مهمترین بحران این استان می‌دانند، ارائه راهکارها و انجام اقداماتی برای حل این مشکل را در دستور کار خود قرار دادند.

تغییر الگوی کشت، یکی از رویکردها برای مدیریت یکپارچه تولید در عرصه کشاورزی با افق هدفمند کردن تولید و مدیریت منابع آب است که اجرای این مهم با چشم‌اندازی پنج‌ساله از سال زراعی ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۶ کلید خورد و این مهم در استان فارس نیز به دلیل تغییر اقلیم و استمرار خشکسالی‌ها در شرایط کنونی برای استمرار کشاورزی در اولویت قرار گرفت.

استاندار فارس نیز که تأکید بسیاری بر ضرورت جلوگیری از هدررفت منابع آب‌های تجدیدناپذیر و آب‌های زیرزمینی به ویژه در حوزه کشاورزی دارد معتقد است که باید بحث تغییر الگوی کشت در استان با جدیت بیشتری از سوی متولیان امر دنبال شود.

افزون بر این رویکرد مهم، رعایت الگوی کشت در سطح اراضی تحت پوشش سدها نیز از دیگر سیاست‌ها برای صرفه‌جویی و استفاده بهینه از آب است.

در حقیقت بهینه‌سازی الگوی کشت به منظور افزایش بازده آبیاری, نه تنها باعث صرفه‌جویی در مصرف آب ارزشمند می‌شود، بلکه موجبات افزایش درآمد فعالیت کشاورزی را نیز فراهم می‌کند.

رعایت تناسب سطح زیر کشت در اراضی پایاب سد درودزن

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس بر رعایت تناسب سطح زیر کشت محصولات شتوی در اراضی پایاب سد درودزن با میزان حق‌آبه تخصیص یافته از این سد تأکید کرد و گفت: با افزایش سطح زیر کشت میزان تقاضا برای یک حجم مشخص از آب رهاسازی شده افزایش می‌یابد.

مجتبی دهقان‌پور افزود: در سال ۱۴۰۱حدود ۲برابر بیش از سطح مورد انتظار کشت شتوی در اراضی پایاب سد درودزن انجام شده بود.

وی با بیان اینکه در سال گذشته میزان بارش‌های جوی به نسبت بهتر از سال‌های قبل بود، گفت: در حال حاضر با محدودیت منابع آبی در سد درودزن مواجه‌ایم و تصمیم‌گیری در خصوص زمان و مرحله رهاسازی آب با توجه به شرایط جوی انجام خواهد شد.

تدبیری برای افزایش بازده آبیاری در فارس؛ رعایت تناسب سطح زیرکشت در اراضی درودزن

متولی تعیین حق‌آبه و توزیع آن

دهقان پور با بیان اینکه معیشت اکثر مردم شهرستان خرامه به کشاورزی وابسته است، عنوان کرد: تعیین حق‌آبه و توزیع آن در حوزه اختیارات سازمان آب است و همه ما باید در این خصوص کمک کنیم؛ توزیع آب وابسته به عوامل انسانی و عوامل فنی به لحاظ وضعیت کانال‌های انتقال آب است.

به گفته او؛ شبکه‌های انتقال آب سد درودزن نیازمند برخی کارهای زیر بنایی از جمله بازسازی و بهسازی است و برخی از سر دهانه‌ها نیاز به تعمیرات دارد که امیدواریم سازمان آب این اقدامات را عملیاتی کند تا انتقال و توزیع آب بهینه شود.

به طور کلی سد درودزن فارس با هدف مدیریت و تأمین آب بخشی از کلانشهر شیراز و شهرهای مجاور همچون مرودشت، ساخته و به تدریج برای اختصاص آب به مصارف دیگر در قالب حقابه کشاورزی در نظر گرفته شد.

طی دهه‌های گذشته، اختصاص حقابه کشاورزی از محل این سد متناسب با وضعیت بارش‌ها در استان، توسط سیاستگذاران حوزه آب بررسی می‌شده و در برخی سال‌ها، این حقابه اختصاص می‌یافته و یا اینکه اولویت تأمین آب شرب موردنیاز مردم سبب می‌شده تا آبی به مصارف کشاورزی اختصاص نیابد؛ بنابراین حل مشکلات کشاورزان در این منطقه همواره در اولویت متولیان کشاورزی قرار داشته است.

آخرین تصمیمات درباره راه‌اندازی مرکز تحقیقات شوری

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس در بخش دیگری از سخنانش به موضوع درخواست راه‌اندازی آزمایشگاه آب و خاک در شهرستان خرامه نیز پاسخ داد و گفت: در این خصوص جهاد کشاورزی آمادگی کامل دارد تا با متقاضی همکاری و مجوزهای لازم را صادر کند

دهقان پور در خصوص پیشنهاد راه‌اندازی مرکز تحقیقات شوری در شهرستان خرامه نیز افزود: این موضوع نیازمند یک فرآیند طولانی و ویژه است اما برای مدیریت و کنترل معضل شوری خاک در کشور یک سری تحقیقات و کارها به صورت ملی انجام شده است و این حوزه به صورت متمرکز، منسجم و مشخص دنبال می شود.

او اضافه کرد: نتایج حاصل از تحقیقات و اقدامات ملی در حوزه مقابله با شوری خاک باید به تمام نقاط کشور و همه استان.ها و علی الخصوص استان فارس و شهرستان خرامه تسری یابد تا یافته های جدید در حوزه های مختلف ترویج و توسعه یابد.

وی به پیگیری های انجام شده برای امهال تسهیلات کشاورزان خسارت دیده از حوادث غیرمترقبه نیز اشاره کرد و افزود: این اقدام باید در سطح ملی و با تأمین اعتبارات لازم از سوی سازمان برنامه و بودجه و ابلاغ به بانک مرکزی و بانک های عامل صورت گیرد که امیدواریم عملیاتی شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس بیان کرد: امیدوارم با محقق شدن این برنامه قسمتی از تسهیلات کشاورزی سال‌های ۱۳۹۴ به بعد که دارای شرایط و ضوابط مدنظر هستند بتوانند امهال و کشاورزان عزیز حمایت شوند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha