فعالیت ۲۵ ساله انجمن معتادان گمنام فارس منبعی در خدمت اجتماع

شیراز - ایرنا - اینجا همه در عین گمنامی، نقشی پررنگ در صحنه زندگی خود و دیگرانی دارند که در نبرد با دردی مشترک  همراه شده‌اند؛ ۴۵۶ گروهی که از انجمن معتادان گمنام در فارس شکل گرفته با اصل کمک به یکدیگر سعی به رساندن پیام بهبودی به دیگر بیماران دارند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، اکنون از روزی که نهادی خودجوش، مردمی و غیر انتفاعی فعالیت خود را برای رهایی مردم گرفتار در چنگال اعتیاد آغاز کرد، درست ۸۰ سال می‌گذرد؛ انجمن "معتادان گمنام" در فارس جوان‌تر است و نبرد آن با بیماری اعتیاد امسال ۲۵ ساله شده و در همه این سال‌ها رهروان راه بهبودی کوشیده تا این پیام را به دیگران معتادان نیز برساند که می‌توانند راه‌ تازه‌ای را در ادامه زندگی خود در پیش گیرند.

همین ۴۵۶ گروهی که از معتادان در راه بهبودی شکل گرفته نمودی از فعالیت موثر و کارای انجمن معتادان گمنام در فارس است که طی ۲۵ سال توانسته شمار بسیاری از بیماران گرفتار اعتیاد را به مسیر بهبودی جذب کند.

انجمن معتادان گمنام به عنوان نهادی مردمی ، خود جوش و غیر انتفاعی فعالیت خود را از سال ۱۹۵۳ میلادی از سوی افرادی که خود زمانی در چنگال اعتیاد گرفتار بودند با هدف کمک و نجات معتادان از اعتیاد بنیان گذاری شد و اکنون در ۱۴۳ کشور جهان از جمله کشورهای مسلمان فعال است؛ این انجمن جلسات مداوم و هفتگی خود را به بیش از ۸۰ زبان مختلف برگزار می‌کند و گفته می‌شود بیش از ۲ میلیون عضو در حال بهبودی دارد .

این انجمن مردمی‌نهاد در ایران نیز پیام رسانی خود را از سال ۱۳۶۹ آغاز کرد و در سال ۱۳۷۳ با افزایش شمار اعضای در حال بهبودی و حمایت های معنوی مسئولان اولین گروه انجمن معتادان گمنام بصورت رسمی در شهر تهران شروع به فعالیت کرد؛ این انجمن در سال‌های ۱۳۸۵ از پلیس امنیت ناجا و ۱۳۹۲ از وزارت کشور با شماره ثبت ۲۱۰۶۵ مجوز فعالیت سازمان‌های مردم نهاد در سطح ملی را دریافت کرد.

پای صحبت مسئول این انجمن در فارس نشستیم که با عنوان مسئول روابط عمومی و اطلاع‌رسانی معتادان گمنام این استان شناخته می‌شود و با احترام به همان اصل گمنامیِ خدمت‌گذاران این انجمن، بیان نام او امکان‌پذیر نیست.

نگاهی به ۲۵ سال فعالیت معتادان گمنام در فارس با اعتیاد

به گفته مسئول روابط عمومی انجمن معتادان گمنام فارس این انجمن فعالیت خود در فارس را از سال ۱۳۷۷ شروع به فعالیت کرده و اکنون در آستانه بیست و پنجمین سال فعالیت خود قرار دارد.

او گفت: تا کنون در این استان ۴۳۳ گروه آقایان و ۲۳ گروه بانوان از معتادان در حال بهبودی شکل گرفته که به صورت کاملا مجزا جلسات خود را برگزار می‌کنند.

از این خدمتگذار انجمن معتادان گمنام، درباره شمار بهبود یافتگان فارس در این مدت پرسیدیم و پاسخ داد: به دلیل رعایت اصل گمنامی هیچ مدرکی از حضور اعضا در انجمن تهیه نمی شود و به همین دلیل تهیه آمار دقیق اعضای در حال بهبودی میسر نیست .

او اظهار کرد: در حال حاضر هر روزه جلسات این انجمن در بیشتر نقاط کشور برگزار می شود و تعداد قابل توجهی از معتادان توانسته اند با کمک اصول این انجمن از چنگال بیماری اعتیاد رها شوند، رشد این جلسات و گروه‌ها تنها شاخص موفقیت انجمن معتادان گمنام ایران است طوریکه اکنون معتادان گمنام ایران بطور هفتگی بیش از ۲۱ هزار و ۹۴۷ جلسه در شهرهای بزرگ و کوچک و حتی روستاها برگزار می‌کند .

به‌ گفته این مسئول انجمن معتادان گمنام گروه‌های شکل گرفته در فارس در هفته ۲ هزار و ۴۵۹ جلسه هفتگی برگزار می‌کنند.

۲۵ سال نبرد گمنام با افیون ویرانگر؛ فعالیت ۴۵۶ گروه مردمی در فارس

معتادان گمنام چگونه به بهبودی یکدیگر کمک می‌کنند؟

مسئول روابط عمومی و اطلاع‌رسانی انجمن معتادان گمنام درباره روش فعالیت این انجمن این باره توضیح داد: پایه و اساس انجمن معتادان گمنام کمک یک معتاد در حال بهبودی به یک معتاد دیگر است.

او ادامه داد: در معتادان گمنام ما بر این باوریم که می‌توانیم با بکار گیری دستور العمل‌های ساده برای پاک ماندن به یکدیگر کمک کنیم؛ بهبودی در انجمن درمان معجزه آسایی نیست که در یک مقطع زمانی خاص صورت بگیرد بلکه فرآیندی است مداوم و مسیری معنوی که معنایی گسترده تر از پرهیز از مواد مخدر دارد و با قطع مصرف، شرکت مرتب در جلسات گروهی و انتخاب راهنما شروع و با کارکرد دوازده قدم این انجمن ادامه می‌یابد.

به گفته مسئول انجمن معتادان گمنام فارس هسته اصلی برنامه معتادان گمنام "دوازده قدم" است که برنامه انجمن را با بهبودی شخصی شرح می دهد؛ به این ترتیب که اعضا از یکدیگر می‌آموزند با تمرین فراگیری و اجرای اصول روحانی مانند تسلیم ، تمایل ، اعتماد، ایمان، فروتنی، روشن بینی و صداقت در زندگی شخصی خود چگونه بدون مصرف مواد مخدر زندگی کرده ، با مسائل روزانه خود روبرو شوند و عوارض ناشی از اعتیاد را بهبود بخشند .

او توضیح داد: کارکرد قدم‌ها کمک می‌کند تا شیوع بروز اعتیاد در زندگیمان حتی پس از قطع مصرف که ممکن است در طرز رفتار ما تأثیر بگذارد را بررسی کنیم و این قدم‌ها ابزاری برای شناخت نقاط قوت و ضعف و ایجاد رابطه خوب، با خود ، اجتماع و خداوند است و امید به زندگی را آموزش می دهد.

این مسئول انجمن معتادان گمنام گفت: از دیدگاه این انجمن الکل هم یک ماده مخدر محسوب شده و مصرف الکل باعث لغزش و عود بیماری اعتیاد می شود.

او اضافه کرد: بنابراین معتادان در حال بهبودی باید از مصرف الکل و هرگونه مواد مخدر دیگری پرهیز کنند تا بیماری اعتیادشان بهبود یابد .انجمن معتادان گمنام برای بهبودی بیماران هیچگونه خدمات پزشکی و سم‌زدایی ارائه نمی‌دهد.

رویه و آرزوی انجمن معتادان گمنام برای رهایی از چنگال اعتیاد

به گفته مسئول انجمن معتادان گمنان فارس این انجمن مردمی از لحاظ مالی هیچگونه کمکی اعم از وام یا هدیه را نمی پذیرد و هزینه‌هایش را از طریق کمک‌های داوطلبانه اعضای خود تأمین می‌کند .

او عنوان کرد: این انجمن کاملا غیر سیاسی است، به هیچ سازمانی وابسته نیست و ضمن احترام و همکاری با دیگر سازمان‌های که قصد کمک به معتادان دارند تلاش می‌کند تا هر معتادی در هر جای دنیا فرصت شنیدن پیام بهبودی انجمن را به فرهنگ و زبان خود داشته باشد.

او این را هم اضافه کرد که معتادان گمنام هیچ عقیده‌ای در مورد مسائل خارج از بهبودی اعضاء ندارد، وارد مسائل خانوادگی آنها نمی‌شود و تنها از طریق برگزاری جلسات گروهی یک حلقه حمایتی دائمی از معتادان در حال بهبودی به وجود می آورد .

او این را هم یادآور شد که برخورد این انجمن با بیماری اعتیاد کاملا غیر حرفه ای بوده و مراکز درمانی ترک اعتیاد، درمانگر یا مشاور حرفه ای ندارد و هیچ گونه خدمات پزشکی و سم زدایی ارائه نمی دهد .

۲۵ سال نبرد گمنام با افیون ویرانگر؛ فعالیت ۴۵۶ گروه مردمی در فارس

او درباره راه ارتباطی معتادانی که تصمیم به بهبودی گرفته‌اند برای شرکت در جلسات معتادان گمنام، عنوان کرد: این بیماران می‌توانند برای کسب اطلاعات به وب سایت رسمی این انجمن به آدرس www.nairan.org مراجعه کنند و آدرس و زمان برگزاری جلسات بهبودی نیز در لینک na - iran . org /. meeting //: https برای مخاطبان قابل دسترسی است .

با این حال او شماره روابط عمومی و اطلاع رسانی انجمن معتادان گمنام استان فارس ( ۰۹۱۷۹۱۷۱۳۷۷) را نیز برای تسهیل این ارتباط در اختیار مخاطبان گذاشت.

آنطور که او در معرفی انجمن معتادان گمنام به ایرنا گفت "آرزوی بزرگ و متعالی مشترک اعضای انجمن معتادان گمنام این است که گروه‌های NA در سراسر جهان با حفظ اتحاد و همکاری و کمک به یکدیگر سعی به رساندن پیام بهبودی به دیگر معتادان داشته باشند تا تداوم برنامه بهبودی معتادان گمنام به رسمیت شناخته شود و مورد حمایت معنوی قرار گیرد" .

او افزود: هدف والای ما این است که هر معتادی در دنیا فرصت تجربه کردن پیام بهبودی NA را به زبان و فرهنگ خاص خود داشته و راه تازه ای برای زندگی خود در پیش گیرند .

امروز انجمن مردم نهاد معتادان پنجره‌ای رو به بهبودی پیش روی بیماران اعتیاد باز کرده که نه از بیرون و همراه با شعار زدگی که بیماران در کنار یکدیگر و هم آوا با هم برای رسیدن به هدف تلاش می‌کنند و آنطور که از شمار گروه‌های شکل گرفته و جلسات مداوم آنها بر می‌آید در فارس نیز عملکردی قابل دفاع داشته است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha